Datum:4. 8. 2025

Generální ředitelé CzechTrade a CzechInvest navštívili firmy v Jihomoravském kraji. Diskutovali o synergiích státní podpory obou agentur

Praha, 4. srpna 2025 – Agentura na podporu obchodu CzechTrade a agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest dlouhodobě spolupracují na rozvoji českých firem – od jejich růstu na domácím hřišti až po vstup na zahraniční trhy. Díky vzájemné koordinaci služeb vytvářejí ucelený systém podpory, který firmám šetří čas, snižuje rizika a zvyšuje jejich konkurenceschopnost. Návštěva firem VisionCraft a Myco, dvou technologicky vyspělých startupů, ukázala, jak může propojená státní podpora pomoci mladým inovativním firmám uplatnit se i v zahraničí.

Zatímco CzechInvest pomáhá startupům rozvíjet se v rámci České republiky – například podporou investic, zapojením do testovacích programů nebo zprostředkováním kontaktů s investory – CzechTrade se zapojuje ve chvíli, kdy je firma exportně připravená. Pomáhá s výběrem teritorií, vstupní strategií, účastí na zahraničních akcích i navazováním obchodních vztahů.

„Klíčem k efektivní podpoře podnikání je to, aby jednotlivé nástroje na sebe navazovaly a tvořily logický řetězec. Díky úzké spolupráci s CzechInvestem dokážeme firmám nabídnout kontinuální podporu – od prvních kroků až po expanzi do světa,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

Přínos společné podpory firmám si osobně ověřili generální ředitelé obou agentur Radomil Doležal a Jan Michal výjezdem do regionu a společnou návštěvou brněnského startupu VisionCraft. Se zakladateli firmy diskutovali o rozvoji jejich ambiciózních projektů a v souvislosti s tím také o fungování podpůrného ekosystému ze strany státu.

Brněnský VisionCraft vyvíjí chytré senzory a AI řešení pro chytrá města i zdravotnictví. „Těší mě, že VisionCraft jakožto náš alumni ESA BIC Czech Republic nejen inovuje, ale pro svůj rozvoj aktivně využívá nástroje podpory, které CzechInvest startupům nabízí – od programu Akcelerace přes konzultační dny až po Veletrh podpory podnikání,“ uvádí Jan Michal.

VisionCraft má ambici stát se světovým lídrem v digitálních inovacích v oblasti AI a počítačového vidění. „Zaujala mě technologie VisioTherapy, která by měla být prodlouženou rukou fyzioterapeuta. Firma se chce soustředit na expanzi do USA a my jsme připraveni pomoci,” uvádí Radomil Doležal a dodává: „Naše týmy v Chicagu, Austinu, New Yorku a nově i v San Franciscu jsou startupům k dispozici pro hledání exportních příležitostí.” 

Generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal v rámci výjezdu následně pokračoval do jihomoravského Bzence, kde se podíval do výroby biotechnologické startupové firmy Myco. Ta vyrábí udržitelné obaly z houbového mycelia. Své řešení nabízí jako ekologickou náhradu plastových výplní nebo polystyrenu. CzechInvest podpořil rozvoj technologie, CzechTrade firmě pomáhá s uplatněním v Rakousku, Itálii, Španělsku i Skandinávii. Firma míří výš a má ambici exportovat nejen produkty, ale také své know-how.

„Export fyzického produktu je jedna věc, ale export myšlenek a know-how má často mnohem větší a dlouhodobější sílu. A právě v tom vidím u firmy Myco velkou šanci,” říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.

Služby agentur CzechTrade a CzechInvest využívají jak etablované exportní firmy, tak malé podniky hledající nové trhy nebo partnery pro rozvoj. Právě u mladých technologických firem je však vidět, jak důležité je dobře načasované propojení služeb – od inkubace po exportní expanzi.

„Naší prioritou je být firmám oporou v klíčových momentech jejich růstu – ať už jde o tradiční výrobce, inovativní malé podniky nebo technologické startupy. Právě v propojení služeb agentur CzechTrade a CzechInvest vidím obrovský potenciál. Když státní podpora funguje koordinovaně, má konkrétní dopad – a to je přesně to, co chceme firmám nabídnout,” vysvětluje Radomil Doležal.

 

O agentuře CzechTrade

CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 28 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 66 zemích na pěti kontinentech. Provozuje portál BusinessInfo.cz a magazín Exportmag.cz. Více informací na CzechTrade.cz.

Kontakty

Mgr. Nováčková Jitka
Mgr. Jitka Nováčková manažerka vnějších vztahů a tisková mluvčí