Maďarští zákazníci si objednali online více než 114 milionů produktů, což představuje 12 % meziroční nárůst.
Maďarský sektor e-commerce zaznamenal v loňském roce další úspěšné období. Hrubý obrat utracený zákazníky za online objednávky dosáhl 1945 miliard forintů (124,5 miliardy korun), což představuje meziroční nárůst o 15 % – vyplývá z průzkumu PwC. Za rostoucím zájmem o online nakupování částečně stojí čínský gigant Temu, který výrazně přispívá také k polarizaci domácího trhu, jenž se člení do tří segmentů: čínského, evropského a maďarského.
„Nejen Temu představuje konkurenci pro domácí obchodníky. Čtvrtina největších internetových obchodů působících v Maďarsku je v zahraničním vlastnictví. Maďarský trh s elektronickým obchodem jako lokální trh prakticky zanikl a země se stala mezinárodním bojištěm, které určují globální a regionální obchodníci,“ upozornila Ildikó Cserjés-Kopándi, expertka na e-commerce ze společnosti PwC Maďarsko.
Mezi nejčastější trhy původu evropských e-shopů, které obsluhují maďarské zákazníky, patří Česko, Polsko, Německo, Rumunsko a Slovensko. Díky technologiím umělé inteligence mizí jazykové a lokalizační bariéry, a tak i běžný maďarský e-shop provozovaný malou nebo střední firmou musí čelit konkurenci globálních hráčů.
V roce 2024 dosáhl počet aktivních online nakupujících 4,3 milionu osob, přičemž více než třetina z nich pochází z Budapešti nebo Pešťské župy. Z hlediska intenzity objednávek je trh rovněž koncentrovaný: tzv. častí zákazníci, kteří objednávají alespoň jednou měsíčně a tvoří třetinu celé základny, se podílejí na téměř třech čtvrtinách (73 %) všech objednávek.
Zdroj: www.haszon.hu; https://www.pwc.com
Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Maďarsko.
Thajsko odeslalo Spojeným státům finální návrh celní dohody těsně před klíčovým termínem 1. srpna 2025. Očekává se, že výsledná celní sazba bude přibližně 19 %, což odpovídá dohodám, které USA uzavřely s dalšími státy ASEAN, jako jsou Vietnam (20 %), Indonésie (19 %) a Filipíny (19 %). Jednání sleduje jak thajská vláda, tak soukromý sektor, protože výsledek bude mít významný dopad na exportní ekonomiku země.
Růst HDP v prvním čtvrtletí byl tažen především spotřebou domácností a menším poklesem zásob (a smaller reduction in inventories) oproti předchozímu období.
MMF výrazně navýšil odhad růstu čínské ekonomiky díky silnému exportu a oslabujícímu jüanu, přestože domácí poptávka zůstává slabá. K revizi přispělo i zmírnění cel po dohodě mezi USA a Čínou. Obchodní nejistota však přetrvává, neboť hrozí nové americké cla po skončení přechodného období 1. srpna.
Obchodní dohoda mezi Jižní Koreou a USA přináší miliardové investice a celní úlevy, aniž by zasáhla citlivé zemědělské sektory.