Datum:15.04.2025
Průmyslový obor: Dopravní prostředky ostatní, manipulační prostředky a zařízení
Teritoriální zaměření:
Izrael - vlajka Izrael

Izrael mění dodavatele pro jeruzalémskou tramvaj. Čína končí, Evropa může využít šanci

Izrael kvůli geopolitickým tlakům vyřazuje čínského výrobce CRRC z projektu jeruzalémské modré linky. Dodavatelské konsorcium má rok na nalezení náhrady – jinak ztratí celý kontrakt.

Izraelská vláda schválila dohodu s konsorciem firem Dan a Danya Cebus na výstavbu modré linky lehké železnice v Jeruzalémě – ale s jednou zásadní podmínkou: čínská společnost CRRC, která měla dodat vagóny, musí z projektu odejít.

Důvodem je skutečnost, že CRRC je na americkém černém seznamu kvůli bezpečnostním obavám. Izrael tak reaguje na tlak Spojených států, aby omezil účast čínských firem na klíčových infrastrukturních projektech.

Konsorcium má nyní 12 měsíců na nalezení alternativního dodavatele. Pokud tak neučiní, projekt za 5 miliard šekelů (cca 1,2 miliardy eur) padne.

Modrá linka bude dlouhá 31 km, se 53 stanicemi včetně tří podzemních. Dokončení se plánuje do roku 2030, kdy doplní stávající síť tramvají v Jeruzalémě.

Tato situace může otevřít dveře evropským výrobcům kolejových vozidel, kteří mohou nabídnout důvěryhodnou a bezpečnostně přijatelnou alternativu.


Zpracoval: tým zahraniční kanceláře CzechTrade Izrael

Zdroj: www.calcalist.co.il

Další aktuality