Kanadu v roce 2025 čekají volby, původně plánované na podzim tohoto roku. Vzhledem k aktuálnímu vývoji situace je však pravděpodobné, že k federálním volbám půjdou Kanaďané již během jara.
Po devíti letech ve funkci totiž začátkem ledna odstoupil kanadský premiér Justin Trudeau nejen ze své role premiéra, ale i z vedení Liberální strany Kanady. Po dlouhodobých tlacích uvnitř strany a klesající podpoře veřejnosti byla nejspíše poslední kapkou rezignace federální ministryně Chrystii Freeland v polovině prosince. Tlak na premiéra Trudeau narůstal, proto se rozhodl v lednu odstoupit a zároveň tzv. odročit parlament. To v praxi znamená, že až do 24. března nebude kanadský federální parlament zasedat a nebudou schvalovány jakékoliv zákony.
Pro Liberální stranu to znamená jistý deadline, do kdy musí zvolit své nové vedení. Běžně tento proces trvá minimálně tři měsíce, tolik času ale tentokrát k dispozici strana nemá. Očekává se totiž vyvolání hlasování o nedůvěře vládě ihned po obnovení činnosti parlamentu a následné vyhlášení voleb během jara 2025. Partner Liberální strany, strana NDP (New Democratic Party) po premiérově rezignaci oznámila, že hlasovat pro důvěru vládě nebude, ať už bude leaderem Liberální strany kdokoliv. Současné vládě tak chybí minimálně 17 hlasů k získání důvěry. Podle aktuálních průzkumů příští federální volby vyhraje Konzervativní strana v čele s Pierrem Poliévrem.
V době ekonomické nejistoty a obav z dalších kroků nové americké administrativy tak Kanadu čeká intenzivní jarní předvolební klání.
Zpracovala zahraniční kancelář CzechTrade Kanada (Toronto).
Zdroj: The Globe and Mail, BBC
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Nová belgická vláda hodlá ustoupit od plánovaného opuštění od jaderné energie a naopak plánuje spustit ambiciózní program na restart jaderného průmyslu, prodloužit životnost některých stávajících jaderných reaktorů. Zároveň bude investovat do nových jaderných technologií.