První litevská loď poháněná vodíkem a elektřinou představuje nejen inovativní technologické řešení, ale také důležitý krok k posílení image Litvy jako moderního námořního státu.
Litevský přístav Klaipeda oznámil spuštění první litevské lodi poháněné vodíkem a elektřinou, což znamená krok k udržitelným námořním operacím. Loď na vodík je navržena tak, aby shromažďovala a zpracovávala odpad z jiných plavidel. Projekt v hodnotě 12 milionů eur je výsledkem spolupráce mezi správou přístavu, loděnicí West Baltic Shipyard a firmou Baltic Workboats.
Přístav Klaipeda zastává politiku, která vyžaduje, aby se lodě zodpovědně zbavovaly svého odpadu při příjezdu do přístavu a před jeho opuštěním. Plavidlo je navrženo pro sběr a zpracování odpadu včetně dešťové vody, splašků, kalů a odpadů z jiných lodí v přístavu. Bude obsahovat speciální nádrže a moderní systém čištění dešťové vody, který umožní odvádění upravené vody do komunálních odpadních vod. Nádrž má kapacitu pro nakládání až 400 metrů krychlových tekutého odpadu.
Loď měří 42 metrů na délku a 10 metrů na šířku. Je vybavena energetickým systémem sestávajícím z duálních elektromotorů napájených 2000 kWh bateriemi a systémem vodíkových palivových článků. Zařízení je schopno až 36 hodin nepřetržitého provozu bez nutnosti dobíjení.
Stavba lodi začala v červnu roku 2024 slavnostním položením kýlu v loděnici West Baltic Shipyard.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Pobaltí.
Zdroj: Ship Technology
Obrázek pouze ilustrační
Turecko se dohodlo se Sýrií na vývozu elektřiny a zemního plynu. Spolupráce zahrnuje také investice do infrastruktury a těžby.
Pod jeho vedením Doosan Enerbility posílila svou pozici na globálním trhu s jadernou energií a přispěla k nabídce na projekt jaderné elektrárny Dukovany v Česku.
Japonský řetězec Lawson otevřel futuristickou verzi své samoobsluhy, ve které využívá AI k analýze zákaznického chování i optimalizaci prodeje.
Thajský ministr obchodu Pichai Naripthaphan a eurokomisař Maroš Šefčovič se setkali v Paříži, aby urychlili jednání o dohodě o volném obchodu (FTA) mezi Thajskem a Evropskou unií. Obě strany si kladou za cíl dokončit vyjednávání do konce roku 2025.