Kvůli špatné sklizni ve světě stoupá cena kávy v Maroku o 74 %, což má přímý dopad na zákazníky v době kdy se zvýšila konzumace kávy v zemi.
Podle Úřadu pro devizové operace země utratila za dovoz kávy v roce 2024 celkem 2,6 miliardy dinárů, zatímco v roce 2023 to bylo 1,5 miliardy dinárů. Množství dovezené kávy se rovněž zvýšilo, a to z 47 000 tun na 58 000 tun.
Maroko dováží především dva druhy kávy – robustu a arabiku. Levnější robusta tvoří 80 % celkového dovozu a je v Maroku nejkonzumovanějším typem kávy. Robusta se podílí na 40 až 45 % světové produkce kávy.
Dražší arabika tvoří většinu zbývající produkce a představuje 20 % celkového dovozu kávy do Maroka.
Maroko dováží zelená kávová zrna (před pražením) z Brazílie, Kolumbie a Kostariky v Latinské Americe, dále z Vietnamu a Indonésie v Asii. Káva se do země dostává také z Ugandy, Pobřeží slonoviny, Tanzanie a Guineje. Pražená káva se přitom dováží především ze Španělska a Itálie.
Cena kávy na mezinárodních trzích dosáhla koncem loňského roku nejvyšších úrovní. Růst způsobila špatná sklizeň v hlavních producentských zemích, což ovlivnilo ceny i v dovážejících státech, jako je Maroko.
Obchodníci s kávou očekávají další pokles produkce poté, co Brazílie a Vietnam, dva největší světoví producenti kávy, utrpěli ztráty kvůli nepříznivému počasí.
Autor: zahraniční kancelář CzechTrade Maroko.
Zdroj: www.foodbusinessafrica.com
Egypt se potýká s vysokou inflací, nedostatkem deviz a celkově složitou ekonomickou situací. Přesto se zemi daří přitahovat rekordní objemy zahraničních investic, a to zejména díky obřím infrastrukturním projektům. Jedním z nich je i Nové administrativní hlavní město (New Administrative Capital, NAC), které vzniká přibližně 60 km východně od Káhiry.
Kolumbie oznámila ambiciózní plán získat až 57 miliard amerických dolarů od evropských zemí a institucí na podporu rozvoje obnovitelných zdrojů energie. Cílem je urychlit přechod země k čistým zdrojům a snížit závislost na fosilních palivech.
Renault zvažuje zahájit výrobu průzkumných dronů na Ukrajině ve spolupráci se státem, což znamená posun automobilky směrem k obrannému průmyslu a podporu ukrajinské ekonomiky.
Slavný americký řetězec Macy’s vstupuje do nové fáze své historie. Společnost se rozhodla zaměřit na menší, modernější prodejny, které zákazníkům nabídnou komfortnější a přehlednější nakupování. Do roku 2026 plánuje otevřít desítky nových menších prodejen a zároveň zásadně modernizovat ty stávající. Cílem je posílit zákaznický zážitek, zefektivnit nabídku a lépe reagovat na aktuální nákupní zvyklosti.