V roce 2024 Polsko plánuje vydat na obranu 4,12 % HDP, což je nejvyšší výsledek v NATO. Jde o meziroční růst o 0,86 procentního bodu. Za Polskem následují Estonsko (3,43 %) a Spojené státy (3,38 %).
Polsko hodlá alokovat 51,1 % svých obranných výdajů na vybavení, dále 29,5 % na vojenský personál, 14,8 % na operace a běžnou údržb a 4,5 % na infrastrukturu.
Očekává se, že polské výdaje na obranu se budou každoročně zvyšovat o 30 %, což řadí Polsko na páté místo v NATO podle dynamiky růstu výdajů za Českem, Rumunskem, Tureckem a Černou Horou.
Letos Polsko podepsalo smlouvu na nákup několika tisíc nových protitankových granátometů Carl-Gustaf M4 pro polskou armádu a nakoupilo 72 raketových systémů K239 Chunmoo za 1,6 miliardy dolarů.
V květnu polské Ministerstvo obrany informovalo, že ještě letos plánuje uzavřít smlouvu na nakup víceúčelových vrtulníků Apache, nových raketových a dělostřeleckých kompletů PILICA+, modernizaci letounů F-16.
Zpracovala zahraniční kancelář CzechTrade Polsko
Zdroj: businessinsider.com.pl, geekweek.interia.pl
Trumpova cla způsobila rekordní propad dovozu do USA o 20 %, což narušilo obchod a ovlivnilo vývoj HDP.
Egypt se potýká s vysokou inflací, nedostatkem deviz a celkově složitou ekonomickou situací. Přesto se zemi daří přitahovat rekordní objemy zahraničních investic, a to zejména díky obřím infrastrukturním projektům. Jedním z nich je i Nové administrativní hlavní město (New Administrative Capital, NAC), které vzniká přibližně 60 km východně od Káhiry.
Kolumbie oznámila ambiciózní plán získat až 57 miliard amerických dolarů od evropských zemí a institucí na podporu rozvoje obnovitelných zdrojů energie. Cílem je urychlit přechod země k čistým zdrojům a snížit závislost na fosilních palivech.
Slavný americký řetězec Macy’s vstupuje do nové fáze své historie. Společnost se rozhodla zaměřit na menší, modernější prodejny, které zákazníkům nabídnou komfortnější a přehlednější nakupování. Do roku 2026 plánuje otevřít desítky nových menších prodejen a zároveň zásadně modernizovat ty stávající. Cílem je posílit zákaznický zážitek, zefektivnit nabídku a lépe reagovat na aktuální nákupní zvyklosti.