„Prodej osobních automobilů v Jihoafrické republice dosáhl minulý měsíc 34 228 kusů, což představuje 14,5% meziroční nárůst," informoval generální ředitel Naamsa Mikel Mabasa Národní asociace výrobců automobilů Jižní Afriky (Naamsa) o povzbudivém výsledku.
Kladný výsledek podpořil zejména prodej automobilů do autopůjčoven, který činil 19,8 % tohoto objemu. Celkový prodej nových vozidel v říjnu, včetně komerčních vozidel, vzrostl o 5,5 % na 47 942 jednotek.
„Je to dobrý signál, že se trh s novými vozidly pomalu obrací. Přestože prodeje osobních vozidel byly silně podporovány sezónními prodeji do autopůjčoven, představují důležitý ukazatel spotřebitelské nálady,“ řekl Mabasa. „Pozitivními faktory dalšího možného růstu je zmírnění roční spotřebitelské inflace již čtvrtý měsíc v řadě na 3,8 % v září, což je nejnižší úroveň od března 2021, kdy byla na úrovni 3,2 %. Kromě toho byly ceny benzínu na nejnižší úrovni za téměř tři roky, což domácnostem poskytuje určitou úlevu.“
Podle Mabasy mohou spotřebitelé a podniky očekávat začátek cyklu snižování úrokových sazeb během příštích 18 měsíců, což by mohlo přinést úlevu od dluhů a podpořit náladu na trhu. „Ačkoliv byly okamžité účinky těchto pozitivních signálů stále relativně malé, kumulativní dopad a dynamika by mohly vést k silnějšímu prodeji nových vozidel ve střednědobém až dlouhodobém horizontu,“ poznamenává Mabasa.
Toyota zůstala v říjnu nejvýkonnější značkou v Jižní Africe s 11 891 prodanými vozy, následovaná Volkswagenem s 6340 jednotkami a Suzuki Auto s 6006 vozy. Na čtvrtém místě byl Ford (2965), následovaný automobilkami Hyundai (2913), Isuzu (2251), Chery (1831), GWM (1796), Renault (1734), Kia (1508), Mahindra (1421), Nissan (1304), BMW group (1007), Omoda a Jaecoo (605) a Mercedes-Benz (474), která uzavírá top 15.
Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Jihoafrická republika..
Zdroj: Business Live, https://www.businesslive.co.za/
MMF výrazně navýšil odhad růstu čínské ekonomiky díky silnému exportu a oslabujícímu jüanu, přestože domácí poptávka zůstává slabá. K revizi přispělo i zmírnění cel po dohodě mezi USA a Čínou. Obchodní nejistota však přetrvává, neboť hrozí nové americké cla po skončení přechodného období 1. srpna.
Obchodní dohoda mezi Jižní Koreou a USA přináší miliardové investice a celní úlevy, aniž by zasáhla citlivé zemědělské sektory.
Thajsko odeslalo Spojeným státům finální návrh celní dohody těsně před klíčovým termínem 1. srpna 2025. Očekává se, že výsledná celní sazba bude přibližně 19 %, což odpovídá dohodám, které USA uzavřely s dalšími státy ASEAN, jako jsou Vietnam (20 %), Indonésie (19 %) a Filipíny (19 %). Jednání sleduje jak thajská vláda, tak soukromý sektor, protože výsledek bude mít významný dopad na exportní ekonomiku země.
Růst HDP v prvním čtvrtletí byl tažen především spotřebou domácností a menším poklesem zásob (a smaller reduction in inventories) oproti předchozímu období.