Premiér Pham Minh Chinh vyzval Vietnam a Českou republiku, aby plně využily mechanismů spolupráce, včetně dohody o volném obchodu mezi Evropskou unií a Vietnamem (EVFTA), a v nadcházejících letech navýšily vzájemný obchod na 5 miliard dolarů. Toto prohlášení zaznělo na podnikatelském fóru v Praze dne 20. ledna.
Česká republika je na vedoucím místě mezi obchodními partnery Vietnamu ve střední a východní Evropě. V investiční oblasti stojí za zmínku několik významných projektů.
Škoda Auto vstupuje do společného podniku pro automobilovou výrobu se skupinou Thanh Cong v provincii Quang Ninh, s hodnotou 500 milionů dolarů. Výrobní linka by měla zahájit provoz v prvním čtvrtletí roku 2025. Česká skupina Sev.en Global Investments finalizuje procedury pro navýšení podílu na 70 % v uhelné elektrárně Mong Duong 2, což představuje největší českou investici ve Vietnamu.
Premiér poukázal na stávající omezení vzájemné spolupráce a vyzval k jejímu prohloubení. Zdůraznil nutnost:
Cílem je navýšit české investice ve Vietnamu na 2-3 miliardy dolarů v příštích pěti letech a vytvořit vzájemně výhodné obchodní příležitosti.
Autor: zahraniční kancelář CzechTrade Vietnam.
Zdroj: https://english.vov.vn
Trumpova cla způsobila rekordní propad dovozu do USA o 20 %, což narušilo obchod a ovlivnilo vývoj HDP.
Egypt se potýká s vysokou inflací, nedostatkem deviz a celkově složitou ekonomickou situací. Přesto se zemi daří přitahovat rekordní objemy zahraničních investic, a to zejména díky obřím infrastrukturním projektům. Jedním z nich je i Nové administrativní hlavní město (New Administrative Capital, NAC), které vzniká přibližně 60 km východně od Káhiry.
Kolumbie oznámila ambiciózní plán získat až 57 miliard amerických dolarů od evropských zemí a institucí na podporu rozvoje obnovitelných zdrojů energie. Cílem je urychlit přechod země k čistým zdrojům a snížit závislost na fosilních palivech.
Slavný americký řetězec Macy’s vstupuje do nové fáze své historie. Společnost se rozhodla zaměřit na menší, modernější prodejny, které zákazníkům nabídnou komfortnější a přehlednější nakupování. Do roku 2026 plánuje otevřít desítky nových menších prodejen a zároveň zásadně modernizovat ty stávající. Cílem je posílit zákaznický zážitek, zefektivnit nabídku a lépe reagovat na aktuální nákupní zvyklosti.