Datum:4. 7. 2025
Teritoriální zaměření:
Peru - vlajka Peru

Jak na Peru? Stručný návod pro české exportéry

Vstup na peruánský trh vyžaduje trpělivost, osobní přístup a znalost místních zvyklostí – obchod se zde dělá především na základě důvěry a vztahů. Čeští exportéři, kteří investují čas do budování kontaktů a přizpůsobí komunikaci latinskoamerickému stylu, mohou získat stabilní pozici na trhu s rostoucím důrazem na kvalitu.


Proto je vstup na tento trh nutné plánovat s trpělivostí a počítat s tím, že navázání kvalitního kontaktu vyžaduje čas a osobní angažovanost. Český exportér musí být připraven opakovaně navštěvovat Peru a aktivně investovat do budování dlouhodobých partnerství. Úspěch totiž spočívá v dlouhodobé kontinuitě a osobním kontaktu. Nepodceňujte proto účast na veletrzích, konferencích a připojení se k místním obchodním sdružením, kde můžete navázat cenné kontakty a často získat doporučení, které otevírá dveře k obchodnímu jednání. K úspěšného uzavření dohody pak může i stačit doporučení od správné osoby.



Jazyková vybavenost

Znalost španělštiny je velkou výhodou, protože i perfektní angličtina zde nemá takový dosah. Připravte si propagační materiály ve španělštině a místo e-mailu používejte pro první kontakt raději WhatsApp nebo telefon. Komunikace přes WhatsApp chat je pro místní obchodníky nejpřirozenější a nejrychlejší.


Prodleva v komunikace není u Peruánců neobvyklá

Aktivní a pravidelná komunikace je důležitá, ale na druhou stranu netlačte na partnera. Peruánci někdy komunikují v nepravidelných intervalech – může se stát, že se na delší dobu odmlčí a pak vás překvapí náhlým požadavkem na rychlou reakci. Peruánci neradi sdělují špatné zprávy, proto raději komunikaci přesuší a vyčkají, až problém pomine a mohou vás informovat o pozitivním výsledku. Nedávejte si to za vinu – jde o kulturní specifikum. 


Kvalita produktu

Důležité je také vědět, že Peruánci stále více preferují kvalitu a služby aftersale před nízkou cenou. Je to způsobeno velkým množstvím levných čínských výrobků, které ovládaly trh a mnoho místních se na jejich kvalitě nachytalo. Peruánci znají dobře německé výrobky, které jsou pro ně zárukou kvality. Jelikož povědomí o České republice není v Peru velké, je nutné aktivně prezentovat vynikající kvalitu a výhody českých výrobků, jako je například výhodnější cena, než pro výrobky ze Západní Evropy a USA.

Dlouhodobý přístup a podpora CzechTrade Peru

Vstup na peruánský trh je dlouhodobý proces, který vyžaduje přizpůsobení se místní kultuře a způsobu podnikání. Pro lepší porozumění místním zvyklostem a efektivní navazování obchodních vztahů doporučujeme seznámit se s obchodním desaterem pro Peru, které shrnuje klíčové kulturní aspekty obchodování v této zemi. Kdo však vydrží a pochopí zdejší specifika, může získat významný market share na trhu, kde není příliš zahraničních konkurentů.

Pro usnadnění vstupu na trh doporučujeme využít služeb zahraniční kanceláře CzechTrade Peru, která se stanou Vaší prodlouženou rukou v tomto vzdáleném teritoriu a ušetří vám spoustu času a zbytečných nervů. Pracovníci CzechTrade Peru aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu či účastí na veletrhu nebo oborové podnikatelské misi.

Komentář pro magazín EGAP poskytla: Petra Balladares, ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade Peru