Výroba osobních a lehkých užitkových vozidel ve Spojeném království se v dubnu propadla na nejnižší úroveň od roku 1952.
Podle britské asociace výrobců automobilů SMMT bylo během měsíce dubna vyrobeno jen 59 203 vozů, což představuje meziroční pokles o téměř 16 procent. K propadu přispěla plánovaná odstávka výroby ve Stellantisu a nejistoty spojené s globálním obchodem.
Vývozní trhy, zejména EU a USA, zaznamenaly pokles poptávky, přičemž vývoz do Evropské unie klesl o více než 19 procent. Britský automobilový průmysl tak čelí nejslabšímu začátku roku od globální finanční krize v roce 2009. Dlouhodobě se britští výrobci soustředí na transformaci směrem k elektromobilitě, ale přechod je doprovázen výraznými výkyvy ve výrobních objemech. Nejistota ohledně budoucích tarifů a obchodních vztahů s USA dále ztěžuje plánování výroby.
Dopad na české dodavatele do automobilového průmyslu může být citelný. Menší výrobní objemy ve Velké Británii znamenají i nižší poptávku po komponentech z kontinentální Evropy, včetně Česka. Tuzemské firmy tak mohou čelit výpadkům objednávek či delším platebním lhůtám od britských odběratelů.
Pro další oborové informace neváhejte oslovit kancelář CzechTrade v Londýně.
Zpracoval tým pracovníků CzechTrade Spojené království a Irsko.
Zdroj: Autocar
Thajsko odeslalo Spojeným státům finální návrh celní dohody těsně před klíčovým termínem 1. srpna 2025. Očekává se, že výsledná celní sazba bude přibližně 19 %, což odpovídá dohodám, které USA uzavřely s dalšími státy ASEAN, jako jsou Vietnam (20 %), Indonésie (19 %) a Filipíny (19 %). Jednání sleduje jak thajská vláda, tak soukromý sektor, protože výsledek bude mít významný dopad na exportní ekonomiku země.
Růst HDP v prvním čtvrtletí byl tažen především spotřebou domácností a menším poklesem zásob (a smaller reduction in inventories) oproti předchozímu období.
MMF výrazně navýšil odhad růstu čínské ekonomiky díky silnému exportu a oslabujícímu jüanu, přestože domácí poptávka zůstává slabá. K revizi přispělo i zmírnění cel po dohodě mezi USA a Čínou. Obchodní nejistota však přetrvává, neboť hrozí nové americké cla po skončení přechodného období 1. srpna.
Obchodní dohoda mezi Jižní Koreou a USA přináší miliardové investice a celní úlevy, aniž by zasáhla citlivé zemědělské sektory.