V Limě a přilehlém Callao žije přes 11 milionů obyvatel a většina z nich k přemisťování využívá hromadnou dopravu nebo taxi službu. Jejich efektivní přeprava je výzvou. Dopravní situace v hlavním městě je totiž značně chaotická. Silniční infrastruktura je zastaralá a neefektivní. K tomu se přidává i časté nedodržování pravidel silničního provozu a nezodpovědné chování u velké části účastníků. Není divu, že se Lima řadí do desítky měst s nejhoršími dopravními zácpami na světě.
Pro městskou hromadnou dopravu v Limě je typická její roztříštěnost. Neexistuje zde komplexní systém integrované hromadné dopravy a orientace v ní je nepřehledná nejen pro turisty, ale i pro místní. Ve městě vedle sebe jezdí metro, autobusy, minibusy, mikrobusy, dodávky a nejrůznější druhy taxi. Chybí však jejich vzájemné propojení. Nelze cestovat na jednotnou jízdenku. Někde je nutností dobíjecí karta, jinde se cestující neobejde bez hotovosti. Někde je možné k bezhotovostní platbě využít aplikaci Yappe. Platební kartou však nezaplatíte nikde. Ceny jízdného se liší nejen podle ujeté vzdálenosti, ale také podle společnosti a leckdy také záleží na aktuálním rozpoložení řidiče. Výjimku zde s fixní cenou tvoří metro a autobusová síť Metropolitano, které tvoří páteř dopravního systému Limy.
Autobusy Metropolitano propojují 12 městských částí a denně přepraví zhruba 500 000 pasažérů. V provozu jsou od roku 2010 a jsou nepřímo spravovány Ministerstvem dopravy prostřednictvím státní instituce ATU. Jejich trasy obsluhují zhruba 33 km, jezdí ve vyhrazených pruzích a představují tak jednu z nejrychlejších možností přepravy po Limě. Autobusy jsou však často kritizovány pro jejich stáří. Naprostá většina jich funguje od zahájení provozu, a tak dnes přesluhuje a nevyhovuje aktuálním požadavkům nejen na bezpečnost.
Od července roku 2025 by mělo dojít k postupnému obnovování vozového parku Metropolitano novými autobusy, které vznikly ve spolupráci společností Scania Perú a MODASA. Jedná se o ekologicky šetrné autobusy, které splňují emisní normy EURO 6 a využívají ekologický zemní plyn. Mají tak přinést jednak zlepšení komfortu cestujících, ale také mají snížit míru znečištění přetížených silnic a ulic.
Další modernizace vozového parku se chystá na dvou linkách (1001 a 1002), které fungují mimo systém Metropolitano. Ty by měly být obsluhovány pouze elektrickými autobusy a měly by posílit spoje na frekventovaných trasách Lima – Callao a San Isidro – Santiago de Surco. Dle plánu by se mělo jednat o 95 autobusů, které by měly navazovat na páteřní autobusy Metropolitano. ATU počítá s udělením koncese na dobu 19 let.
Kromě autobusové dopravy v Limě funguje také metro. Společně s autobusy Metropolitano limské metro přepraví asi jen okolo 12-13 % cestujících, což je podle kritiků velmi nízké číslo. Aktuálně zde funguje pouze jedna kompletní linka metra o délce necelých 35 km. Ta má 26 stanic a obsluhuje je 44 vlaků, na jejichž provoz má koncesi peruánsko-argentinské konsorcium GYM Ferrovías. Aktuálně se staví čtvrtá a druhá linka metra. V roce 2026 by měla začít výstavba 3. linky. Je však třeba zmínit, že stavba neprobíhá podle plánu a dochází zde k časovým prodlevám.
Velká část obyvatel Limy k přepravě na každodenní bázi využívá nejrůznějších minibusů, mikrobusů a dodávek. Ty jsou provozovány množstvím různých společností. Jedná se o firmy jak soukromé, tak městské, s působností národní i lokální. Některé z těchto mikrobusů jsou provozovány také jednotlivci, kteří mají třeba i jen jeden takový mikrobus a tím si zajišťují živobytí. Stáří těchto vozů je často dalece za jejich předpokládanou životností, což však jejich dalšímu provozování nebrání. Klíčem k efektivnímu systému hromadné dopravy v peruánské metropoli je snížení procentuálního zastoupení cest v těchto vozech na úkor metra nebo systému Metropolitano.
Dalším specifikem dopravy v Limě je obliba využívání taxi služeb za pomoci aplikací typu Uber, Cabify nebo InDriver na každodenní bázi. Jsou pohodlné, jsou považovány za bezpečnější než tradiční taxi, jsou relativně ekonomické, avšak přispívají k hustému dopravnímu provozu, protože často přepravují jen jednoho pasažéra.
Modernizace a rozvoj městské hromadné dopravy v Limě jsou nezbytným předpokladem pro zajištění udržitelné mobility obyvatel a zároveň představují i mimořádnou příležitost pro české společnosti. Lima stojí před zásadními infrastrukturními výzvami, které vyžadují chytrá, technicky pokročilá a efektivní řešení. Právě v těchto oblastech mohou české firmy nabídnout své know-how, technologie i zkušenosti s implementací moderních dopravních systémů v náročných podmínkách. Zvažujete rozšířit své obchodní aktivity v Latinské Americe? Neváhejte oslovit naši kancelář CzechTrade Peru. Nasměrujeme vás k novým obchodním příležitostem a pomůžeme vám navázat kontakty.
Autor: Tým CzechTrade Peru.
Zdroj: www.gov.pe
Na pobřeží Baltského moře poblíž Svinoústí byla objevena rozsáhlá zásoba ropy a zemního plynu. Podle oznámení společnosti Central European Petroleum (CEP), která v oblasti provádí průzkum, může nové naleziště Wolin East ukrývat až 33 milionů tun ropy a 27 miliard kubických metrů zemního plynu. Odborníci hovoří o jednom z největších objevů v Evropě za poslední dekádu.
Mexiko v roce 2025 rekordně navýšilo dovoz zemního plynu z USA, který nyní pokrývá přibližně tři čtvrtiny spotřeby, zatímco domácí těžba dál klesá. Vláda prezidentky Sheinbaumové však současně investuje do modernizace energetiky – buduje nové elektrárny, rozšiřuje infrastrukturu a zjednodušuje regulaci.
Velká Británie a Česká republika spolupracují na vývoji a nasazení malých modulárních reaktorů, které představují klíčovou technologii pro budoucnost nízkoemisní energetiky v obou zemích.
Ve Spojených arabských emirátech byl zřízen specializovaný konkurzní soud se sídlem v Abú Zabí, který má zefektivnit řešení finančních případů a podpořit stabilitu právního a hospodářského prostředí. Nový soudní rámec vychází z federálního zákona č. 51 z roku 2023 o finančním a úpadkovém právu.