Pro Kazachstán je vzhledem k jeho rozloze a národním potřebám strategický dopravní park na železnici. Dnes je průměrné opotřebení kolejových vozidel 55 % a vyžaduje modernizaci.
Ministerstvo průmyslu a výstavby si ke konci roku klade za úkol zajistit čtyřnásobný nárůst výroby nákladních vozů, a to z 536 na 2000 kusů, u osobních vozů je nárůst ze 106 na 122 kusů a u lokomotiv ze 123 na 128 kusů.
Šéf ministerstva věří, že v oblasti železničního stavitelství je obrovský potenciál rozvoje. V současné době vozový park čítá na 140 tisíc kusů. Průměrné opotřebení je zhruba 55 %.
Kazachstán pracuje na spuštění nových projektů. V roce 2025 bude zahájena výroba osobních vozů v závodě Stadler Kazachstán s kapacitou 100 kusů ročně. S NC KTZ byla uzavřena smlouva o odběru do roku 2030 na 537 vozů v hodnotě za 2,3 miliardy dolarů.
„Společnost TexolTrans v regionu Atyrau začala letos realizovat projekt výroby nákladních vozů a cisteren s kapacitou 6 tisíc kusů ročně. Semipalatinsk Machine-Building Plant pracuje na organizaci výroby gondolových vozů v množství 600 kusů ročně. Projekt na vytvoření pásového dopravníku Railcast Systems se realizuje v oblasti Pavlodar, datum spuštění je 2025-2026,“ poznamenal ministr Kanat Sharlapaev.
V roce 2025 plánuje Vostokmashzavod v regionu východního Kazachstánu dokončit modernizaci dílny č. 10, která zajistí náhradu importních odlitků středních a velkých železničních vozů. Na konci roku 2024 se plánuje spuštění závodu na výrobu pružin v regionu Kostanay.
V dopravním strojírenství se vyrábí lokomotivy podle technologií firem Vabtek a Alstom (Lokomotiv Kurastyru Zauyty a Electric Locomotive Kurastyru Zauyty), a dále nákladních a osobních vozů (Kazachstan Carriage Manufacturing Company a ZIKSTO).
„Podniky v tomto sektoru dosud vyrobily produkty v hodnotě 423 miliard tenge, což je 1,5násobný nárůst,“ zdůraznil ministr a připomněl, že institucionální základ pro rozvoj strojírenství definuje zákon O průmyslové politice, přijatý v roce 2021, a Komplexní plán rozvoje strojírenství na léta 2024 až 2028.
Zdroj: Centrum obchodní informace kapitál. www.kapital.kz
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Kazachstán.
Egypt se potýká s vysokou inflací, nedostatkem deviz a celkově složitou ekonomickou situací. Přesto se zemi daří přitahovat rekordní objemy zahraničních investic, a to zejména díky obřím infrastrukturním projektům. Jedním z nich je i Nové administrativní hlavní město (New Administrative Capital, NAC), které vzniká přibližně 60 km východně od Káhiry.
Renault zvažuje zahájit výrobu průzkumných dronů na Ukrajině ve spolupráci se státem, což znamená posun automobilky směrem k obrannému průmyslu a podporu ukrajinské ekonomiky.
V roce 2024 se do SAE přestěhovalo 7200 milionářů. Lákají je nízké daně, zabezpečení, nemovitosti i kvalitní životní styl.
V prvním červnovém týdnu novináři brazilského GloboNews vyzpovídali francouzského prezidenta Emmanuela Macrona v reportáži o blížící se konference COP30.