Pro Kazachstán je vzhledem k jeho rozloze a národním potřebám strategický dopravní park na železnici. Dnes je průměrné opotřebení kolejových vozidel 55 % a vyžaduje modernizaci.
Ministerstvo průmyslu a výstavby si ke konci roku klade za úkol zajistit čtyřnásobný nárůst výroby nákladních vozů, a to z 536 na 2000 kusů, u osobních vozů je nárůst ze 106 na 122 kusů a u lokomotiv ze 123 na 128 kusů.
Šéf ministerstva věří, že v oblasti železničního stavitelství je obrovský potenciál rozvoje. V současné době vozový park čítá na 140 tisíc kusů. Průměrné opotřebení je zhruba 55 %.
Kazachstán pracuje na spuštění nových projektů. V roce 2025 bude zahájena výroba osobních vozů v závodě Stadler Kazachstán s kapacitou 100 kusů ročně. S NC KTZ byla uzavřena smlouva o odběru do roku 2030 na 537 vozů v hodnotě za 2,3 miliardy dolarů.
„Společnost TexolTrans v regionu Atyrau začala letos realizovat projekt výroby nákladních vozů a cisteren s kapacitou 6 tisíc kusů ročně. Semipalatinsk Machine-Building Plant pracuje na organizaci výroby gondolových vozů v množství 600 kusů ročně. Projekt na vytvoření pásového dopravníku Railcast Systems se realizuje v oblasti Pavlodar, datum spuštění je 2025-2026,“ poznamenal ministr Kanat Sharlapaev.
V roce 2025 plánuje Vostokmashzavod v regionu východního Kazachstánu dokončit modernizaci dílny č. 10, která zajistí náhradu importních odlitků středních a velkých železničních vozů. Na konci roku 2024 se plánuje spuštění závodu na výrobu pružin v regionu Kostanay.
V dopravním strojírenství se vyrábí lokomotivy podle technologií firem Vabtek a Alstom (Lokomotiv Kurastyru Zauyty a Electric Locomotive Kurastyru Zauyty), a dále nákladních a osobních vozů (Kazachstan Carriage Manufacturing Company a ZIKSTO).
„Podniky v tomto sektoru dosud vyrobily produkty v hodnotě 423 miliard tenge, což je 1,5násobný nárůst,“ zdůraznil ministr a připomněl, že institucionální základ pro rozvoj strojírenství definuje zákon O průmyslové politice, přijatý v roce 2021, a Komplexní plán rozvoje strojírenství na léta 2024 až 2028.
Zdroj: Centrum obchodní informace kapitál. www.kapital.kz
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Kazachstán.
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Ontarijská vláda předpokládá na letošní fiskální rok schodek desetinásobně větší oproti predikcím z podzimu 2024, zejména kvůli obchodnímu sporu se Spojenými státy americkými.
Nová belgická vláda hodlá ustoupit od plánovaného opuštění od jaderné energie a naopak plánuje spustit ambiciózní program na restart jaderného průmyslu, prodloužit životnost některých stávajících jaderných reaktorů. Zároveň bude investovat do nových jaderných technologií.
Energetická scéna Peru prochází významnou transformací. Země, tradičně spoléhající na vodní energii a zemní plyn, stále více obrací svou pozornost k nekonvenčním obnovitelným zdrojům energie (OZE), především k solární fotovoltaice (FV) a větrné energii.