Kombinace sucha a požárů napříč Brazílií komplikuje sklizeň, chov i dopravu. Velké ztráty počítají pěstitelé kávy.
V posledních týdnech bojují jednotlivé brazilské federativní státy s množstvím požárů na svých územích. Některá ohniska jsou podle policejních a armádních složek i úmyslně zakládaná a vzhledem k nebývalému suchu, kdy v některých oblastech nepršelo i několik měsíců, se ohně rychle šíří a hasičské jednotky je jen těžko dostávají pod kontrolu.
Sucho v minulých měsících negativně ovlivnilo růst plodin, aktuální požáry ohrožují chovatele a jejich stáda. Ve státě São Paulo pak v posledních dvou týdnech požáry zasáhly kávové plantáže. Někteří menší pěstitelé ztratili kompletně svou produkci a další sklizeň, tak mohou očekávat až v roce 2027, neboť kávovníku, v závislosti na odrůdě, trvá dva až tři roky než dá první úrodu. Ztráty u větších producentů budou vyčísleny v následujících týdnech a měsících.
Problémy přinášejí požáry také pro dopravu. Většina přepravy nákladů je v Brazílii zajišťována kamionovou dopravou a uzavírky zapříčiněné ohněm bývají v posledních několika týdnech na denním pořádku. Často nastávají situace, kdy kamióny shoří spolu s přepravovaným nákladem.
Zpracoval kolektiv pracovníků kanceláře CzechTrade Brazílie.
Zdroje: g1.globo.com, exame.com, nexojornal.com.br
Nové sídlo německé firmy Rheinmetall v městě Braunschweig bude profitovat z vývoje armádních dronů.
Mexiko v roce 2025 rekordně navýšilo dovoz zemního plynu z USA, který nyní pokrývá přibližně tři čtvrtiny spotřeby, zatímco domácí těžba dál klesá. Vláda prezidentky Sheinbaumové však současně investuje do modernizace energetiky – buduje nové elektrárny, rozšiřuje infrastrukturu a zjednodušuje regulaci.
Na pobřeží Baltského moře poblíž Svinoústí byla objevena rozsáhlá zásoba ropy a zemního plynu. Podle oznámení společnosti Central European Petroleum (CEP), která v oblasti provádí průzkum, může nové naleziště Wolin East ukrývat až 33 milionů tun ropy a 27 miliard kubických metrů zemního plynu. Odborníci hovoří o jednom z největších objevů v Evropě za poslední dekádu.
V Limě a přilehlém Callao žije přes 11 milionů obyvatel a většina z nich k přemisťování využívá hromadnou dopravu nebo taxi službu. Jejich efektivní přeprava je výzvou. Dopravní situace v hlavním městě je totiž značně chaotická. Silniční infrastruktura je zastaralá a neefektivní. K tomu se přidává i časté nedodržování pravidel silničního provozu a nezodpovědné chování u velké části účastníků. Není divu, že se Lima řadí do desítky měst s nejhoršími dopravními zácpami na světě.