Na konci roku 2023 byl očekávaný růst HDP v tomto roce ve výši 2,2 %, aktuálně se odhad pohybuje okolo 3,2 %.
I přes velká sucha na začátku druhé poloviny roku a opožděný nástup srážek v mnoha zemědělských regionech v Brazílii se očekávaný růst HDP v průběhu roku postupně zvyšoval. Zemědělské produkty, od sóji a kukuřice, až po hovězí a kuřecí maso, tvoří významnou část HDP a jsou hlavní vývozní artikly, ale i mírný pokles v jejich produkci neměl takový vliv na očekávaný růst. Zvyšování odhadu bylo v posledních měsících taženo hlavně službami.
Další z ekonomických ukazatelů, nezaměstnanost, pak na konci října dosáhl druhé nejnižší hodnoty od zahájení jejího měření v roce 2012. Momentálně se nezaměstnanost pohybuje na úrovni 6,4 %, což v absolutním vyjádření podle brazilského statistického úřadu (IBGE) činí zhruba 7 milionů osob.
Pro rok 2025 pak jak Brazilská centrální banka, tak i Ministerstvo ekonomie, odhadují růst HDP ve výši 2 %.
Zpracoval kolektiv pracovníků kanceláře CzechTrade Brazílie.
Zdroje: g1.globo.com, www.gov.br/fazenda, exame.com, ibge.gov.br
Trumpova cla způsobila rekordní propad dovozu do USA o 20 %, což narušilo obchod a ovlivnilo vývoj HDP.
Egypt se potýká s vysokou inflací, nedostatkem deviz a celkově složitou ekonomickou situací. Přesto se zemi daří přitahovat rekordní objemy zahraničních investic, a to zejména díky obřím infrastrukturním projektům. Jedním z nich je i Nové administrativní hlavní město (New Administrative Capital, NAC), které vzniká přibližně 60 km východně od Káhiry.
Kolumbie oznámila ambiciózní plán získat až 57 miliard amerických dolarů od evropských zemí a institucí na podporu rozvoje obnovitelných zdrojů energie. Cílem je urychlit přechod země k čistým zdrojům a snížit závislost na fosilních palivech.
Slavný americký řetězec Macy’s vstupuje do nové fáze své historie. Společnost se rozhodla zaměřit na menší, modernější prodejny, které zákazníkům nabídnou komfortnější a přehlednější nakupování. Do roku 2026 plánuje otevřít desítky nových menších prodejen a zároveň zásadně modernizovat ty stávající. Cílem je posílit zákaznický zážitek, zefektivnit nabídku a lépe reagovat na aktuální nákupní zvyklosti.