Na konci roku 2023 byl očekávaný růst HDP v tomto roce ve výši 2,2 %, aktuálně se odhad pohybuje okolo 3,2 %.
I přes velká sucha na začátku druhé poloviny roku a opožděný nástup srážek v mnoha zemědělských regionech v Brazílii se očekávaný růst HDP v průběhu roku postupně zvyšoval. Zemědělské produkty, od sóji a kukuřice, až po hovězí a kuřecí maso, tvoří významnou část HDP a jsou hlavní vývozní artikly, ale i mírný pokles v jejich produkci neměl takový vliv na očekávaný růst. Zvyšování odhadu bylo v posledních měsících taženo hlavně službami.
Další z ekonomických ukazatelů, nezaměstnanost, pak na konci října dosáhl druhé nejnižší hodnoty od zahájení jejího měření v roce 2012. Momentálně se nezaměstnanost pohybuje na úrovni 6,4 %, což v absolutním vyjádření podle brazilského statistického úřadu (IBGE) činí zhruba 7 milionů osob.
Pro rok 2025 pak jak Brazilská centrální banka, tak i Ministerstvo ekonomie, odhadují růst HDP ve výši 2 %.
Zpracoval kolektiv pracovníků kanceláře CzechTrade Brazílie.
Zdroje: g1.globo.com, www.gov.br/fazenda, exame.com, ibge.gov.br
Nové sídlo německé firmy Rheinmetall v městě Braunschweig bude profitovat z vývoje armádních dronů.
Mexiko v roce 2025 rekordně navýšilo dovoz zemního plynu z USA, který nyní pokrývá přibližně tři čtvrtiny spotřeby, zatímco domácí těžba dál klesá. Vláda prezidentky Sheinbaumové však současně investuje do modernizace energetiky – buduje nové elektrárny, rozšiřuje infrastrukturu a zjednodušuje regulaci.
Na pobřeží Baltského moře poblíž Svinoústí byla objevena rozsáhlá zásoba ropy a zemního plynu. Podle oznámení společnosti Central European Petroleum (CEP), která v oblasti provádí průzkum, může nové naleziště Wolin East ukrývat až 33 milionů tun ropy a 27 miliard kubických metrů zemního plynu. Odborníci hovoří o jednom z největších objevů v Evropě za poslední dekádu.
V Limě a přilehlém Callao žije přes 11 milionů obyvatel a většina z nich k přemisťování využívá hromadnou dopravu nebo taxi službu. Jejich efektivní přeprava je výzvou. Dopravní situace v hlavním městě je totiž značně chaotická. Silniční infrastruktura je zastaralá a neefektivní. K tomu se přidává i časté nedodržování pravidel silničního provozu a nezodpovědné chování u velké části účastníků. Není divu, že se Lima řadí do desítky měst s nejhoršími dopravními zácpami na světě.