Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Pronatel spravuje portfolio 26 telekomunikačních projektů různého rozsahu a fáze realizace. Tyto projekty mají za cíl vybudovat rozsáhlou síť optických vláken, která posílí konektivitu v celém Peru a podpoří ekonomický růst i sociální rozvoj. V současné době jeplně funkčních 11 projektů v různých regionech země.
Mezi nejvýznamnější patří region Huancavelica s 1297 km optických vláken, které propojují 354 populačních center a 710 veřejných institucí. Celková investice zde dosáhla 97 milionů solů. V regionu Lima, spravovaném společností América Móvil od roku 2021, bylo instalováno 1797 km optických vláken propojujících 291 populačních center a 477 veřejných institucí s investicí přesahující 96 milionů solů. V regionu Junín pak rozsáhlá síť s 1845 km optických vláken pokrývá 353 populačních center a 558 veřejných institucí, včetně 353 Veřejných digitálních přístupových prostorů (EPAD).
Realizuje se dalších 8 projektů v regionech Amazonas, Puno, Huánuco, Áncash, Arequipa, La Libertad, San Martín a Pasco. Například v regionu La Libertad bude z projektu těžit 730 populačních center a 959 institucí, přičemž fyzický pokrok výstavby zde již dosáhl 94,49 %.
Čtyři projekty jsou ve fázi studie proveditelnosti, zaměřené především na amazonské oblasti (Napo, Putumayo, Manseriche, Madre de Dios, Alto Amazonas). Tyto projekty mají přinést prospěch 775 populačním centrům a 1094 veřejným institucím s plánovanou investicí 1 304 995 solů.
Tři projekty jsou ve fázi formulace a přípravy v regionech Ucayali, Cuenca de Ucayali a v makroregionálních oblastech. Jejich cílem je obsloužit 2707 populačních center a 3620 veřejných institucí s investicí dosahující 1 706 000 solů.
Národní páteřní optická síť (RDNFO) se v současnosti rozprostírá na 13 500 km a pokrývá 180 provinčních hlavních měst.
Dynamický rozvoj telekomunikačního sektoru v Peru představuje řadu lukrativních příležitostí pro české technologické a telekomunikační společnosti. České firmy mohou využít svých zkušeností zejména v následujících oblastech:
České společnosti specializující se na výstavbu optických sítí mají příležitost podílet se na dalším rozšiřování infrastruktury, zejména v regionech s nedostatečným pokrytím. Vzhledem k tomu, že národní páteřní síť se blíží své plné kapacitě, existuje zde také značný potenciál pro dodávky technologií zvyšujících přenosovou kapacitu.
Program Pronatel klade velký důraz na zřizování veřejných přístupových bodů k internetu prostřednictvím EPAD a CAD center. Jen v dubnu 2025 bylo zaznamenáno více než 913 364 přístupů. České firmy mohou nabídnout kompletní řešení pro tato centra, včetně hardwaru a softwarových systémů.
S ročním rozpočtem 70 milionů solů na údržbu národní páteřní sítě existují významné příležitosti pro české společnosti specializující se na servis telekomunikačních sítí, včetně pravidelné údržby, diagnostiky a optimalizace výkonu.
Autor: zahraniční kancelář CzechTrade Peru
Zdroj: gestion.pe
Trumpova cla způsobila rekordní propad dovozu do USA o 20 %, což narušilo obchod a ovlivnilo vývoj HDP.
Egypt se potýká s vysokou inflací, nedostatkem deviz a celkově složitou ekonomickou situací. Přesto se zemi daří přitahovat rekordní objemy zahraničních investic, a to zejména díky obřím infrastrukturním projektům. Jedním z nich je i Nové administrativní hlavní město (New Administrative Capital, NAC), které vzniká přibližně 60 km východně od Káhiry.
Kolumbie oznámila ambiciózní plán získat až 57 miliard amerických dolarů od evropských zemí a institucí na podporu rozvoje obnovitelných zdrojů energie. Cílem je urychlit přechod země k čistým zdrojům a snížit závislost na fosilních palivech.
Slavný americký řetězec Macy’s vstupuje do nové fáze své historie. Společnost se rozhodla zaměřit na menší, modernější prodejny, které zákazníkům nabídnou komfortnější a přehlednější nakupování. Do roku 2026 plánuje otevřít desítky nových menších prodejen a zároveň zásadně modernizovat ty stávající. Cílem je posílit zákaznický zážitek, zefektivnit nabídku a lépe reagovat na aktuální nákupní zvyklosti.