Zahraniční kancelář CzechTrade
Spojené arabské emiráty

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Kontakty

Mgr. Polách Vladislav

CzechTrade Spojené arabské emiráty

Mgr. Vladislav Polách ředitel regionálního centra
Czech Trade Promotion Agency (DMCC Branch), 18th floor, Office: 1801-3, Mazaya Business Avenue - BB1 Tower, Jumeirah Lakes Towers
DUBAI
United Arab Emirates
www.czechtrade.ae

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Jak Vám můžeme pomoci?

Informace o Spojených arabských emirátech

Spojené arabské emiráty (SAE) jsou velice dynamicky se rozvíjející ekonomikou, kde je poptávka po kvalitním a velmi progresivním zboží. Majoritu obyvatelstva v zemi tvoří přistěhovalci přijíždějící do země za prací, emirátští občané tvoří jen 15 % populace z celkového počtu 10,5 mil. obyvatel.

Český vývoz do Spojených arabských emirátů, včetně velkého objemu reexportu do dalších zemí oblasti, se v posledních pěti letech pohyboval kolem částky 800 mil. USD ročně. Ekonomika emirátů vyváží především ropu a ropné produkty, zatímco velká většina všeho ostatního zboží a potravin se dováží. Dynamické sektory jsou stavebnictví včetně infrastruktury, sektor zdravotnictví, ICT, technologie tzv. umělé inteligence, elektrotechnika, vodohospodářství, energetika a petrochemie. Přítomnost celosvětové konkurence přitom tlačí firmy k velmi konkurenceschopným cenám.

Spektrum potenciálních možností pro české vývozce je různorodé. Uplatnění na trhu SAE nacházejí jak automobily nebo výrobky elektrotechnického průmyslu, tak české křišťálové lustry a další produkty, včetně zdravotnické techniky. Je nutné upozornit, že se musí jednat o produkty s velmi vysokou přidanou hodnotou, nabízené za konkurenceschopné ceny.

Spojené arabské emiráty jsou zemí, která nabízí také příležitosti pro vstup českých investorů. Na trhu nacházejí uplatnění především firmy, které v zemi zakládají své pobočky nebo spolupracují s místním partnerem. Podmínkou udržování kontaktů s místními partnery je forma osobního setkávání. Emiráty často slouží jako předpolí pro nástup do ostatních zemí v oblasti.

Podrobné teritoriální informace o ekonomice Spojených Arabských Emirátů, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete portálu BusinessInfo.cz.


Časové pásmo
GMT +3 hodiny

Desatero pro obchodování

  1. Respektujte tradiční společnost
    Emiráťané respektují rodové vazby, kde hlavní slovo mají starší členové rodu, proto důvěryhodně působí, když je ve vaší delegaci zralý zkušený odborník s potřebným nadhledem a zkušenostmi. Při cestách do Spojených arabských emirátů mohou být ženy v týmu, avšak jeho vedoucím by měl být muž. Ženy se mohou volit oblečení podle evropských zvyklostí, nutností jsou zakrytá ramena a delší sukně. Při vítání a loučení Emiráťané obvykle ženám ruku nepodávají. 

  2. Angličtina je zcela běžná
    Specifikem SAE je, že angličtina výrazně dominuje nad oficiální arabštinou. Vyplývá to ze složení obyvatelstva, kdy jen desetina obyvatelstva jsou místní lidé. Výrazně převládají cizinci nearabského původu z různých zemí, a ti jako komunikační jazyk používají angličtinu. Arabové, aby se mohli domluvit ve vlastní zemi, proto ovládají angličtinu. Katalogy v angličtině plně vyhovují. V případě, že zvolíte arabskou mutaci, dbejte na řádný překlad bez chyb.

  3. V komunikace buďte aktivní, používejte WhatsApp a připomínejte se
    Emiráťané upřednostňují komunikaci ve Whatsappu před e-mailem. Na rozhraní WhatsApp vám mohou přijít i návrhy smluv. U této aplikace pozor, neboť volání přes WhatsApp je v SAE blokované. Komunikaci můžete zahájit e‑mailem, avšak cílem by mělo být získání mobilního telefonního čísla (Whatsapp), které ne vždy místní uvádějí na svých vizitkách. Telefonicky si ověřte, zda dorazily katalogy, zeptejte se svého obchodní partnera na názor, popovídejte si s ním. Když partnera zaujme vaše nabídka, naplánujte pracovní cestu do SAE. Obchody zde vznikají na základě důvěry při osobním setkávání, jedna návštěva tak nestačí. Iniciativa musí vycházet vždy od zahraniční firmy. Je potřeba se partnerům připomínat – telefonicky i osobní návštěvou.

  4. Buďte dochvilní, ale u partnera to nevyžadujte
    Domluvené schůzky mohou arabští partneři zrušit nebo přesunout častěji, než tomu bývá v Evropě, případně k jednání nedojde bez upozornění. Pamatujte, že muslimové – pokud se jim nepodaří dostat se na schůzku – uvažují, že „Alláh si schůzku nepřál“. Neznamená to, že si ji nepřál navždy. Partnerovi se ozvěte, buďte velkorysí, nemluvte o ztrátě času. Naopak vyjádřete pochopení a připravenost uskutečnit schůzku jindy. Ovšem obráceně to neplatí – jste Evropané, takže dochvilní. Nedávejte najevo netrpělivost či dokonce nervozitu, že obchodní partner přišel později, přestal by si vás vážit.

  5. Mobil funguje jako osobní identifikátor
    Sdělování čísla mobilního telefonu je pro komunikaci s místní samosprávou běžnou praxí a na úřadech mobilní číslo často slouží jako osobní identifikátor, neboť tu není zavedený systém rodných čísel. Pokud byste se ostýchali sdělit číslo svého mobilu, může to být považováno za vyjádření nedůvěry. Doporučujeme uvádět číslo mobilu na vizitkách a v případě častých cest do SAE si pořídit místní číslo – vyplatí se to společensky (vyvoláte důvěru, že to se vstupem na trh myslíte vážně), tak i ekonomicky. Vhodný je QR kód na vizitkách a propagačních materiálech.

  6. Buďte flexibilní při sjednávání schůzek
    Málokdy získáte jednoznačný příslib konkrétního času schůzky. Emiráťan obvykle velmi zdvořile odpoví ve smyslu: „Ano, velmi rád se s vámi setkám, budu-li v té době v zemi.“ Letenku nakupte, ale počítejte s tím, že schůzky budete operativně dolaďovat až na místě. Arabský partner totiž často opravdu neví, co bude v ten den přesně dělat. Buďte flexibilní a mějte v záloze více možností náplně vaší cesty. Program mějte nabitý na 130 % časového rozsahu vaší cesty, tedy více než lze stihnout, a když uskutečníte dvě třetiny uvažovaných schůzek, byla cesta úspěšná.

  7. Arabové upřednostňují rodinu před prací
    Jednání může partner přerušovat vyřizováním jiných záležitostí, třeba telefonátem s bratrem. Pamatujte, že pro Araby jsou prioritní mezilidské vztahy a až za nimi je práce. Pokud arabskému partnerovi během pracovního jednání někdo soukromě zavolá, je to často důvod posečkat s pracovní schůzkou, neboť odmítnout telefonát kvůli práci by bylo neslušné.

  8. Buďte trpěliví
    Arabští obchodníci jednají obezřetně a potenciální partnery si dlouho oťukávají. Často neukazují svůj zájem navenek, aby si prověřili váš zájem, trpělivost a skutečný potenciál k dlouhodobé spolupráci. Kdo tomu porozumí a vlastní důslednou iniciativou překoná tyto nástrahy, získá mezi místními partnery nejen dlouhodobého obchodního partnera, ale i přítele v neobchodní rovině.

  9. Na cesty vysílejte pracovníky s rozhodovacími pravomocemi
    Na služební cesty do SAE posílejte pracovníky s pravomocemi rozhodnout přímo na místě, aniž by se museli odkazovat na projednání dotazů v ČR, abyste nevytvořili dojem, že přijel referent a odpovídající partner zůstal doma.

  10. Modlitba je součástí života muslimů
    Může se stát, že se jednání protáhne a zasáhne do doby modlitby. Muslimský partner vás požádá o chvilku strpení (20 minut) a odejde do modlitební místnosti. Budete-li v Emirátech zakládat vlastní pobočku, počítejte s tím, že kromě oběda mají pracovníci nárok v pracovní době absolvovat modlitbu, neboť je součástí každodenního života muslimů.

Perspektivní obory

  • elektrotechnika a elektronika,
  • energetika, obnovitelné zdroje,
  • informační a komunikační technologie, AI, IoT,
  • stavebnictví a stavební materiály,
  • zdravotnická technika.

Reference

  • Kentico Software

    „Oceňujeme kvalitu a příznivou cenu poskytovaných služeb při podpoře našich zahraničních aktivit. Doposud jsme využili asistenční služby CzechTrade na trzích Itálie, Izraele, Turecka a Spojených arabských emirátů. Největším úspěchem bylo otevření tureckého trhu s velkou pomocí místního zástupce CzechTrade Vladislava Polácha."

    Petr Palas

    territory sales manager EMEA

    www.kentico.com

  • PRAGUE CLINICS EUROPEAN DOCTORS L.L.C

    „V Dubaji jsme otevřeli naši první kliniku s lékaři, kteří jsou absolventi předních českých lékařských fakult. Zaměřujeme se zde na rodinné lékařství a pediatrii, velmi brzy se ale rozšíříme i o další obory. S přípravou kliniky jsme začali před dvěma lety, kdy jsme se také poprvé setkali s Vladislavem Poláchem.
    Pan Polách nám pomáhá propojovat se s místními i českými firmami a jednotlivci, kteří už mají zkušenosti na trhu nebo na něj brzy vstoupí. Servis dubajské kanceláře CzechTrade přináší podporu při zakládání společností, hledání účetních a právních služeb, propagaci a digitálním marketingu. Vladislav Polách je profesionál s vynikajícími komunikačními dovednostmi a znalostmi trhu a je příjemné s ním spolupracovat.“

    Ing. Tomáš Janovský

    CEO, PRAGUE CLINICS EUROPEAN DOCTORS L.L.C

    pragueclinics.ae