Nizozemská kancelář agentury CzechTrade uspořádala ve spolupráci s největším nizozemským vinařským importérem Delta Wines degustaci vín s původem ze střední a východní Evropy. Na akci, která se konala 14. května 2018 v sídle firmy Delta Wines ve Waddinxveenu, se setkali vinaři s nizozemskými obchodníky z oblasti HORECA – hotely, restaurace, kavárny, vinárny.
Nápad zorganizovat ochutnávku vznikl při přípravě exportní strategie pro jednoho českého vinaře. Podrobný monitoring ukázal, že vína ze střední a východní Evropy se na nizozemském trhu nevyskytují v takové míře, jakou by si zasloužila. Jsou obecně považována za „exotická“, Nizozemci jsou zvyklí spíše na klasické importéry jako je Itálie, Francie, Německo či Španělsko.
Protože jsou nizozemští importéři přehlceni ochutnávkami a nabídkami, atraktivitu této události zajišťovala prezentace produktů z dalších zemí. Aby byly vyloučeny na nizozemském trhu zavedené značky a země typické pro tento druh produkce, orientace směřovala primárně na východ.
Pro spolupráci oslovila nizozemská pobočka agentury CzechTrade jedenáct ambasád. Více než polovina z nich měla zájem se do společného projektu zapojit (konkrétně Maďarsko, Rumunsko, Moldávie, Bulharsko, Chorvatsko a Srbsko). Obchodní poradce z každé země oslovil šest středních či malých výrobců, jejichž produkty se na nizozemském trhu nevyskytují. Na samotné akci se prezentovalo téměř čtyřicet vinařství.
Hlavní přidanou hodnotou spolupráce s importérem Delta Wines bylo bezpochyby využití jejich obchodních kontaktů na místním trhu. Společnost zajistila pozvání svých i konkurenčních klientů, kterým se mohla vinařství představit.
Ochutnat česká vína a vína zemí východní Evropy přišla stovka nizozemských obchodníků, importérů vín, majitelů a someliérů větších či menších gastronomických zařízení (vinné bary, luxusní restaurace a tzv. zážitková gastronomie, vinotéky), vineoloogové i nákupčí. Důležitou návštěvou byl vedoucí nákupu vín z holdingu Ahold Delhaize (ten zastřešuje Albert Heijn, který je s 963 prodejen lídrem nizozemského trhu obchodních řetězců a pod který patří řetězec prodejen alkoholických nápojů Gall&Gall) a nákupčí z ALDI, kterému patří v tomto žebříčku třetí příčka.
Na základě jednání uskutečněném na ochutnávce se už nyní jeden z nizozemských importérů rozhodl pro import českých vín a v současnosti testuje vybrané výrobce. Další významný řetězec je rovněž v jednání s českým vinařstvím o možné spolupráci.