Letouny Bristell vynikají v Austrálii díky svému kokpitu

V Austrálii zažívají letouny Bristell velký úspěch. Nejúspěšnější čský exportér letounů do tohoto teritoria, společnost BRM Aero, zde za uplynulých šest let již prodal téměř 50 strojů. Velkou roli v tom hrál jejich australský dealer Brett Anderson.


Již od roku 2009 společnost BRM Aero v Česku vyvíjí, vyrábí a prodává lehká sportovní letadla. Letouny Bristell, jejichž první verze byla vyvinuta a prodána v roce 2011, se nyní vyvážejí do celého světa. Firma má vlastní distribuční síť se zástupci nejen po Evropě, ale také v Severní i Jižní Americe, na Blízkém východě či právě v Austrálii. 

Do Austrálie se letadla Bristell dovážejí již osm let.

Brett Anderson, nyní dealer společnosti BRM Aero pro australský a novozélandský trh, tehdy pro sebe sháněl sportovní letoun. Na místním trhu však nenašel kvalitu, kterou požadoval. Jeho představy naplnilo až letadlo Bristell, a protože s ním byl spokojený, chtěl tuto možnost dát i dalším ustralanům. „Brett strávil 14 dnů v našem závodě a sám se podílel na výrobě celého letadla, aby se seznámil s jeho konstrukcí a mohl se stát plnohodnotným reprezentantem naší společnosti v Austrálii.Když jsem ho sledoval při práci, byl jsem si jist, že stojíme na prahu úspěšné spolupráce,“ vzpomíná Milan Bříštěla, výkonný ředitel a zakladatel firmy. Dle jeho slov je australský trh s letouny velmi náročný, pro evropské výrobce srovnatelný s trhem americkým.


„Nejsložitější bylo protlačit letadla přes australskou certifikaci. Právě teď pracuji na získání certifikace v jiné kategorii, jde pokaždé o něco úplně jiného,“ říká Anderson, australský dealer BRM Aero a majitel podniku Anderson Aviation. Dle slov Milana Bříštěly se však dodávky na australský trh neliší od jiných: „Protože dodáváme do všech teritorií letadla v nejvyšší kvalitě, je pro nás vývoz do Austrálie vlastně stejný jako do kterékoliv jiné země.“


„Už jsme tu prodali kolem 50 letounů a teď jsme v jednání o prodeji dalších 28 strojů. Třetinu našich zákazníků tvoří bývalí piloti, třetinu soukromé osoby a poslední třetinu letecké školy. Největší trh pro nás představuje východní pobřeží, ale úspěch sklízejí naše letouny i na Novém Zélandu, kam zrovna dva posíláme,“ popisuje prodeje v Austrálii Anderson. „Tamní trh je pro nás významný tím, že v době, kdy Evropa uléhá k zimnímu spánku a prodeje slábnou, v Austrálii je léto a obchod jede naplno, což nám pomáhá udržet plynulý přísun zakázek i v zimním období,“ míní Bříštěla. 

Největší konkurenční výhodu vidí v konstrukci letounu.

„Velký a velmi pohodlný kokpit je největší devíza na australském trhu, protože zdejší zákazníci s našimi letadly cestují na velké vzdálenosti. Není výjimkou, že v něm tráví čtyři i pět hodin v průběhu jednoho letu.“ Anderson zase vidí hlavní výhodu v poměru ceny a kvality.

Obě strany jsou se vzájemnou spoluprací velmi spokojené. Anderson si také pochvaluje snížení překážek importu letadel díky vzniku organizací pro jeho podporu, což oběma stranám tento komplexní úkon zjednodušuje. Anderson by se v současné době chtěl zaměřit na zlepšení komunikace v Austrálii a na Novém Zélandu a poté také více na region jižní Asie a Pacifiku, pro který je také dealerem. V minulém roce se BRM Aero v Česku ztrojnásobila výrobní kapacita pro inovace a vývoj nových modelů letounů. Díky tomu bude moci oslovit nové segmenty trhu po celém světě.