Bohemia Sekt, proslulý výrobce šumivých vín, doputoval až na mexický trh. Během letošních vánočních svátků a novoročních oslav si tak Mexičané mohou jemně perlivou chuť tohoto sektu vychutnat vůbec poprvé.
Mexiko se může evropsky orientovaným exportérům na první pohled zdát jako vzdálený a těžko dosažitelný trh, avšak řada českých firem tyto mýty a předsudky úspěšně vyvrací. Mezi ně nyní patří i Bohemia Sekt, konkrétně pak jejich manažer zahraničního obchodu, Petr Němeček, který své počáteční obavy z úspěchu také měl, ale velmi brzy se rozplynuly.
„Na úplném začátku exportu do Mexika jsme jen odhadovali, nakolik budou naše sekty pro místní spotřebitele atraktivní, ale obavy byly zbytečné. V Mexiku se šumivá vína hodně používají do koktejlů, které jsou v zemi velice oblíbené. Také je zde velká poptávka po nealkoholických šumivých vínech a jejich nabídka je omezená. S ohledem na tyto skutečnosti vidíme v mexickém trhu velký potenciál. Celkově je v Mexiku vzhledem ke 130 milionové populaci mnoho exportních příležitostí, a v potravinářském oboru obzvlášť. Myslím, že například pivovary zde mohou mít šanci.“
Petr Němeček se snaží reagovat na všechny zahraniční poptávky, i když ze zkušenosti ví, že jejich nabídka často zůstane bez odezvy. V březnu letošního roku se mu v emailové schránce objevila i poptávka státní agentury CzechTrade, v níž mexická společnost sháněla české výrobce šumivých vín. Když v odpovědi na poptávku zasílal prezentační materiály společnosti, ještě netušil, že tím začal psát novou kapitolu exportní historie značky Bohemia Sekt.
„Na konci března jsme obdrželi poptávku od CzechTrade. V polovině dubna se konal videohovor za účasti paní Čápové ze zahraniční kanceláře CzechTrade Mexiko a pana Paula Rosase z firmy Glexico. Během tohoto videohovoru a následné korespondence jsme si upřesnili, o co přesně má firma Glexico zájem a jaká by byla nejefektivnější forma spolupráce. Díky tomu, že jsme součástí mezinárodního koncernu Henkell-Freixenet a že máme v Mexiku sesterskou společnost Freixenet Mexico, podařilo se nám společně s mexickými kolegy najít takovou cestu, abychom naše produkty byli schopni nabídnout za co nejlepších podmínek.“
Úspěch značky Bohemia Sekt v Mexiku přišel na tamější poměry a zvyklosti velmi rychle – v polovině června česká firma zaslala zkušební dodávku, která byla ze Starého Plzence nejdříve dodána do Barcelony. V katalánském městě totiž doplnila kontejner s cavou, stěžejním vývozním produktem španělské firmy Freixenet. První česká šumivá vína poprvé spatřila mexické slunce v přístavu Veracruz. Po přijetí první zkušební dodávky mexická firma Glexico zahájila prezentaci českých sektů u lokálních řetězců s alkoholickými nápoji. Další objednávka na sebe nenechala dlouho čekat.
„Protože se naše zkušební dodávka osvědčila, v polovině září jsme dostali novou objednávku, tentokrát již na celý 20' kontejner. Tuto dodávku jsme zrealizovali rychle, jelikož během první zkušební dodávky došlo k vyladění celého procesu, včetně přípravy všech potřebných dokumentů a certifikátů. Druhou dodávku jsme vyexpedovali 3 týdny po obdržení objednávky. V současné době jsou šumivá vína v mexických obchodech a my navíc očekáváme další objednávku, která by měla do Mexika odejít v lednu, a to dokonce ve 40' kontejneru.“
I když se na první dojem může zdát, že příběh Bohemia Sektu měl hladký průběh, zcela bez nástrah se neobešel. Při přepravě prvního kontejneru sekty uložené v jeho spodní části nevydržely tlak kartonů se šumivým vínem uložených nad nimi a pár lahví bylo nenávratně poškozeno. Škoda byla však v porovnání s celkovou objednávkou zanedbatelná a pro českou firmu sloužila jako ponaučení. Pro příští zaoceánskou objednávku se tak rozhodli zvolit ložení kartonů na paletách. Nejen že se tím zamezí dalším ztrátám, ale dle slov Petra Němečka se výrazně urychlí jak nakládka, tak i vykládka sektů z kontejneru. Dále Petr Němeček přiznává, že Mexiko ve srovnání s Evropskou unií požaduje mnohem více dokumentů a certifikací.
V říjnu dorazil kontejner do Mexika a od listopadu láhve „Bohemky“ svou krásu ukazují na pultech mexické sítě obchodů La Europea. Prodejen pod touto značkou po celém Mexiku nalezneme přibližně 70 a míří do nich každý Mexičan, který zatoužil ochutnat tekuté zahraniční novinky na trhu. Přítomnost českých sektů v obchodech jsme si na vlastní oči (a chuť) ověřily i my.
Bohemia Sekt si uvědomuje, že takový úspěch nepřichází sám od sebe a musí se mu jít aktivně naproti. V mnoha případech jej lze výrazně urychlit, pokud jak na české, tak i mexické straně najdeme kvalitní tým odborníků a nadšenců do své práce.
„Bez mexické kanceláře CzechTrade bychom se velmi pravděpodobně na mexický trh vůbec nedostali. Velice si vaší pomoci vážíme a moc za ni děkujeme. Hlavním pozitivním aspektem vaší přítomnosti v Mexiku je určitě znalost trhu a místních podmínek a s tím spojená poradenská činnost. Předpokládám, že pokud zprostředkováváte kontakt s nějakou mexickou firmou, máte ji prověřenou a exportér tak podstupuje menší riziko. Navíc se ukázalo, že spolupráce s našimi mexickými kolegy ze sesterské společnosti Freixenet Mexico je opravdu profesionální a že je velká výhoda, že s Paulem Rosasem mohou jeho krajané jednat v rodném jazyce.“
Kromě úspěšného exportu do Mexika společnost Bohemia Sekt své produkty vyváží na Slovensko, kam směřuje téměř polovina celkového exportu (jedná se však o tichá vína). Druhým největším exportním trhem společnosti je Belgie a na třetí místo se nově posunulo exotické Mexiko. Bohemia Sekt dále vyváží do Holandska, Dánska, Švýcarska, Německa, Švédska, Kanady a Japonska. V minulosti pak také do Panamy, Číny, Jižní Koreje a Nigérie.
My si na společný úspěch připíjíme s mexickým distributorem Paulem Rosasem a věříme, že Mexikem jejich exportní cesta do Latinské Ameriky teprve začíná. Na zdraví!
Autor: Tereza Vítková (CzechTrade Mexiko), Lucie Kubová (CzechTrade Mexiko)a Petr Němeček (Bohemia Sekt)