Česká agentura pro podporu obchodu CzechTrade připravila komentář k aktuální situaci na Ukrajině. Ten slouží k základní orientaci exportních vztahů českých společností.
Obory perspektivní pro uplatnění českých firem:
Na ukrajinském trhu pravidelně obchoduje přes 250 českých podniků, přičemž většina z nich realizuje obchodní aktivity přes místního zástupce nebo dovozce a přibližně 30 podniků na Ukrajině založilo obchodní pobočku nebo společný podnik s ukrajinským partnerem.
Příklad českého exportéra je společnost Brunnthaller CZ, která působí na trhu Ukrajiny přes 15 let, postavila tady několik vepřínů a zároveň má vědecko-pedagogickou spolupráci na úrovni zemědělské univerzity v Kyjevě:
Aktuálně je situace na Ukrajině klidná, ale nedokážeme predikovat její vývoj. K dnešnímu dni je nálada ve společnosti běžná a nic nenasvědčuje tomu, že by se obyvatelstvo připravovalo k mimořádné situaci – nejsou fronty v supermarketech, regály jsou naplněné stejným sortimentem, ceny benzínu nevyrostly, na letištích se nezvětšil počet cestujících.
Situace v obchodní sféře je v tuto chvíli rovněž standardní a zatím jsme se nesetkali s informacemi o tom, že by došlo ke zrušení nebo zdržení dodávek na ukrajinský trh. Avšak všem exportérům doporučujeme, aby všechny dodávky realizovali na základě platby předem a při sestavování smluv s právníky detailně konzultovali bod „nastání mimořádných okolností“, kdyby se poměry náhle změnily. Zatím je to pro firmy nejsnazší opatření, jak alespoň částečně předejít možným nepříjemnostem. Převážná část českých výrobků je na ukrajinský trh dodávána přes ukrajinské dovozce a obchodní zástupce a podle našich informací aktuálně české firmy neutlumují své obchodní aktivity.