Datum:11. 10. 2024

CzechTrade na MSV 2024 nabídl více než 300 konzultací a ocenil české firmy za využití průmyslového designu

Brno, 11.10.2024 - Agentura na podporu obchodu CzechTrade pravidelně organizuje na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně (MSV) vzdělávací i konzultační akce pro české exportéry. V letošním roce byl největší zájem o individuální konzultace v rámci akce Meeting Point CzechTrade. Exportérům byli k dispozici zástupci z 20 vybraných zahraničních kanceláří CzechTrade z celého světa, nejvíce se firmy zajímaly o export do sousedních zemí, mimo Evropu pak do USA. O svých obchodních záměrech se mohly poradit také s odborníky z Design Centra CzechTrade a Klientského centra pro export. Poprvé se na MSV také vyhlásili vítězové Ceny za průmyslový design.

Aktivity CzechTrade byly na MSV v Brně od 8. do 11. října součástí České národní expozice, kterou zastřešuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Tradiční akcí MSV je Meeting Point CzechTrade, během které proběhlo na 324 odborných konzultací o exportu do zemí Evropské unie i mimo ni. Na místě byli přítomni zástupci zahraničních kanceláří CzechTrade jak ze zemí Evropské unie, tak i těch vzdálenějších teritorií, jako je USA, Kanada, Kostarika či Dominikánská republika. Dále firmy konzultovaly s odborníky z Design Centra CzechTrade a Klientského centra pro export.

 „Na jedné z největších doprovodných akcí veletrhu, kterou Meeting Point CzechTrade bezesporu je, se setkávají zástupci těch zahraničních kanceláří CzechTrade, které se na téma strojírenství zaměřují a mají proto firmám co nabídnout. Pro exportéry bylo k dispozici více než tři sta konzultačních slotů, o které byl opět velký zájem a všechny sloty byly zcela zaplněné. Tato akce zaujímá v rámci strojírenského veletrhu pevné místo, kde se každoročně setkávají lidé z byznysu a konzultují ve správnou dobu své exportní záměry pro příští rok,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.

Nejrychleji se zaplnily konzultace o obchodu do Německa, Rakouska, Skandinávie či zemí Beneluxu. Dále do Francie a Spojeného království. Co se mimoevropských trhů týče, největší zájem byl o stolek s vlajkou USA. Firmy se mohly v rámci zemí hlásit až na 5 konzultací po půl hodině. „Průběžně sledujeme a vyhodnocujeme, o jaké zahraniční trhy mají firmy největší zájem a jak se tento trend v průběhu let mění. Stále však platí, že nejčastěji konzultují své exportní záměry do sousedních zemí a nebylo tomu jinak ani letos,“ dodává Radomil Doležal.

 

Nejlepší produkty z hlediska průmyslového designu

Letos poprvé byla vyhlášena Cena za průmyslový design Mezinárodního strojírenského veletrhu. Exponáty českých firem hodnotila odborná porota složená z profesionálů v oblasti průmyslového designu, kterými byli: vedoucí Design Centra CzechTrade Zuzana Sedmerová, zakladatel studia Divan Design a vedoucí Ateliéru průmyslového designu na UMPRUM Ivan Dlabač, spoluzakladatel studia VANTALAB a odborný asistent v ateliéru Tvarůžek/Blaha na Fakultě architektury ČVUT Tomáš Blaha, zakladatel studia Faktum Design David John a vedoucí Odboru průmyslového designu na Fakultě strojního inženýrství VUT Brno Ladislav Křenek. Porota u vybraných produktů ocenila vizuální zpracování, které zdůrazňovalo průmyslové užití, zvýšilo důvěryhodnost výrobce a potenciál zaujmout zákazníky.

V prvním ročníku zvítězila firma PRUSA RESEARCH díky 3D tiskárně PRUSA PRO HT90, jejíž design vytvořil Vít Fendrych. Porota o tomto výrobku řekla: „Vizuální zpracování nového typu tiskárny posouvá produkt do segmentu průmyslového užití. Základní kompozice působí vyváženým dojmem, geometrie trojúhelníku se propisuje i do vnějšího boxu.“

Druhé místo získal design dvousloupové pásové pily na kov 540 HORIZONT X, kterou na veletrhu představila firma PEGAS – GONDA. Autorem designu je Josef Gonda. Porota o tomto výrobku řekla: „Nový typ dvousloupové pily na kov zaujme kompozicí s dominantním diagonálním členěním krytu ramene. Tento prvek efektivně vyvažuje konstrukční složitost stroje.“

Na třetím místě se, díky nápaditému designu sady upínek a svěrek, umístila firma JC – METAL. Autorem designu je Jan Cetl. Porota o tomto výrobku řekla: Vizuálně sjednocená kolekce rychloupínek a svěrek podtrhuje důvěryhodnost výrobce. I přes svou ryze funkční povahu mají tyto produkty, díky výraznému barevnému a tvarovému akcentu, potenciál zaujmout zákazníka.“

Cílem Ceny za průmyslový design je zvýšit povědomí o důležitosti průmyslového designu ve strojírenství a ukázat jeho stěžejní význam pro konkurenceschopnost českých výrobků na světovém trhu. Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade a předsedkyně odborné poroty Ceny za průmyslový design k tomu dodává: „Oceňovat průmyslový design má význam. Pokud totiž chceme odvětví průmyslu a designu rozvíjet, měli bychom být schopni upozorňovat na případy excelence a kvalitní realizace. Ty by měly sloužit jako inspirace, ale vlastně i ukazatel toho, jak na tom v současnosti tato odvětví jsou.“

Vyhlašovatelem prvního ročníku Ceny za průmyslový design bylo Design Centrum CzechTrade, národní platforma státní podpory designu a garant pro oblast designu. Organizátorem ocenění byla společnost Veletrhy Brno, pořadatel Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Trofej, kterou vyrobila ivančická firma Cementum, a diplom vítězným firmám během slavnostního vyhlášeni předali generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal, generální ředitel Veletrhy Brno Jan Kubata a vedoucí Design Centra CzechTrade Zuzana Sedmerová.

 

Exportní potenciál zavedených firem i nadějných startupů

Pro české startupové firmy zrealizoval CzechTrade pitch v rámci služby Startup Entry, jejímž cílem je posouzení potenciálu startupu na světových trzích zejména z hlediska šancí uspět s nabízeným produktem či službou na konkrétním trhu. Celkem 5 startupových firem prezentovalo svou nabídku zástupcům regionálních center CzechTrade napříč kontinenty. Jednalo se o inovativní řešení v oblastech postavených na technologiích AI s přesahem zejména do průmyslového, zdravotnického a municipálního využití. 

V rámci dalšího doprovodného programu agentury CzechTrade na veletrhu proběhly také edukační akce, jako například workshop o expanzi do Německa, na kterém si padesátka firem mohla mimo jiné vyzkoušet, jak pomocí nástrojů umělé inteligence najít personifikovaný email na nákupčího německé firmy a během dvou minut napsat perfektní akviziční email v němčině. Dále proběhl seminář o exportních příležitostech do Střední Ameriky a Karibiku zaměřený na perspektivní obory daného trhu, kterými jsou digitální ekonomika, nové technologie či služby ICT.  


O agentuře CzechTrade

CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 27 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 65 zemích na pěti kontinentech. Více informací na www.czechtrade.cz.

Kontakty

Mgr. Nováčková Jitka
Mgr. Jitka Nováčková manažerka vnějších vztahů a tisková mluvčí