Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Austrálie zavádí přísnější emisní normy, známé jako New Vehicle Efficiency Standard (NVES), které vstoupily v platnost 1. ledna 2025. Tento předpis nařizuje výrobcům vozidel dosáhnout konkrétních emisních limitů CO₂ napříč jejich modely, přičemž shoda s těmito standardy bude sledována v okamžiku prodeje vozidla, a to od 1. července 2025.
Změna je zásadním posunem v politice Austrálie. Má omezit vysoké emise vozidel na australském trhu. Zatímco NVES samotný začne platit 1. ledna 2025, sankce za překročení emisních cílů budou uvaleny až po 1. červenci 2025.
Přechod na měření emisí v okamžiku prodeje místo při dovozu by měl zajistit, že výrobci vozidel s předstihem nezaplaví trh zásobami, aby se vyhnuli novým normám, což by mohlo neúměrně zatížit dealery, kteří by museli nést náklady na financování i skladování vozidel, dokud by je neprodali.
Nařízení vítají a podporují průmyslé organizace, včetně Motor Trades Association of Australia (MTAA).
Změna má vytvořit spravedlivější a konkurenceschopnější trh pro australské automobilové firmy, podpořit větší investice a udržitelnost. Tento nový přístup také zajišťuje, že sledování emisí bude zaměřené na skutečný dopad vozidel na životní prostředí, který nastává momentem prodeje a uvedení vozidla do provozu.
NVES se vztahuje na nová osobní a lehká užitková vozidla s celkovou hmotností (GVM) do 4,5 tuny. Vozidla přesahující tuto hmotnost jsou momentálně vyňata, což se v budoucnosti může změnit.
Rok | Limity pro typ 1 (g/km) | Limity pro typ 2 (g-km) |
2025 | 141 | 210 |
2026 | 117 | 180 |
2027 | 92 | 150 |
2028 | 68 | 122 |
2029 | 58 | 110 |
Cíle jsou založeny na testovacím cyklu New European Driving Cycle (NEDC), který je aktuálně používán v Austrálii k měření emisí CO₂ u lehkých vozidel.
Pokud porovnáme australský NVES s emisními standardy v Evropě, existují výrazné rozdíly v přísnosti a harmonogramu zavádění. Například emisní standardy Euro 6d v Evropské unii, které jsou v platnosti již od roku 2021, požadují průměrné emisní limity CO₂ na úrovni 95 g/km u osobních vozidel, což odpovídá spotřebě benzinových vozidel přibližně 4,1 l/100 km.
Australská norma NVES naopak stanovuje počáteční limit 141 g/km pro osobní vozidla v roce 2025, což je vyšší než evropský standard. Nicméně australské normy se budou postupně zpřísňovat, s cílem dosáhnout 58 g/km do roku 2029, což se více přibližuje evropským cílům. Tento postupný přístup dává výrobcům čas na přizpůsobení svých flotil.
Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře agentury CzechTrade Austrálie.
Do konce roku 2025 má být spuštěn velký jazykový model (LLM) pod názvem Latam-GPT. Cílem tohoto projektu je vytvořit regionálně specifickou umělou inteligenci, která bude reflektovat jazykové, kulturní a historické reálie kontinentu. Projekt vede chilské Centrum pro umělou inteligenci (CENIA) ve spolupráci s partnery z Brazílie, Uruguaye a dalších latinskoamerických zemí. Latinská Amerika se zároveň stane prvním regionem na světě, který bude mít vlastní velký jazykový model.
Studie ukazuje rostoucí vliv nízkonákladových platforem Temu a Shein na nákupní chování Rakušanů. I přes obavy z dopadů na životní prostředí a kvalitu zboží většina lidí na těchto webech nakupuje vzhledem k nízkým cenám.
Čínský trh s umělou inteligencí v oblasti zdravotnictví nabízí vysoký růstový potenciál v oblastech zobrazování, inteligentních nemocnic, vývoje léčiv a telemedicíny ve venkovských oblastech, a to díky silné politické podpoře a digitální infrastruktuře. Zahraniční investoři mohou tento ekosystém využít prostřednictvím společných podniků, licencí nebo partnerství v rámci zón volného obchodu, které jsou přizpůsobeny regulačním a regionálním potřebám.
Spojené arabské emiráty zvyšují úsilí v boji proti praní špinavých peněz a financování terorismu a v posledních měsících udělily řadu vysokých pokut v celkové výši přes 339 mil dirhamů, a to jak místním směnárnám, tak i pobočkám zahraničních bank a pojišťovnech působících v zemi.