Datum:07.04.2025
Průmyslový obor: Automobilový průmysl
Teritoriální zaměření:
Chile - vlajka Chile

Elektromobilita v Chile je na vzestupu

Chile postupuje v elektromobilitě výstavbou nových nabíjecích stanic a růstem prodejů elektrických vozidel. Navíc si stanovilo závazek, že od roku 2035 bude prodávat pouze bezemisní vozidla.

Rok 2025 začal v Chile pro elektromobilitu výraznými úspěchy. V lednu byla první čerpací stanice přestavěna na dobíjecí hub pro elektromobily. Tato stanice, nacházející se v hlavním městě Santiagu, nabízí ultrarychlé dobíjení s výkonem až 180 kW. Zároveň byl uveden do provozu první elektrický hasičský vůz v Latinské Americe, který bude sloužit v 5. rotě Hasičského sboru v Santiagu.

Copec Voltex, jeden z hlavních aktérů v budování nabíjecí infrastruktury, pokračuje ve výstavbě nejrozsáhlejší sítě dobíjecích stanic v Chile. Tato síť již nyní pokrývá více než 2200 kilometrů země, a to mezi městy Copiapó na severu a Castro na jihu. Společnost také instalovala nejjižněji položenou nabíjecí stanici na světě v Punta Arenas a v únoru zprovoznila první rychlodobíječky v Iquique a Arice. V současné době je tak rychlonabíjení dostupné ve všech regionech Chile, i když na dálném jihu a severu zatím pouze na izolovaných místech.


Elektromobilita nabývá na významu i v průmyslu a těžbě

Těžební společnosti využívají elektrické autobusy k přepravě zaměstnanců na pracoviště a zároveň probíhají pilotní testy elektrických nákladních vozů.


Chile je jedním ze světových lídrů v elektrifikaci veřejné dopravy

V současnosti je jen v Santiagu de Chile v provozu více než 2500 elektrických autobusů, čímž se jeho flotila elektrobusů řadí mezi největší na světě mimo Čínu. Do konce roku bude nakoupeno dalších 1267 elektrobusů, čímž vzroste podíl elektrických autobusů MHD na 60 %. K jejich nabíjení slouží více než 11 tzv. elektroterminálů, které nabízejí přes 1500 dobíjecích bodů. Metro je ze 100 % poháněno obnovitelnými zdroji, a i díky těmto úspěchům dosáhlo Santiago v roce 2023 nejnižších úrovní znečištění ovzduší od počátku jeho měření.


Pro rozvoj elektromobility je klíčová spolupráce veřejného a soukromého sektoru

Jakmile se rozšiřuje nabíjecí infrastruktura, snižuje se obava z dojezdu elektrických vozidel, což se odráží v rostoucí poptávce. Statistiky tento trend potvrzují: v roce 2024 se prodeje elektrických aut v Chile téměř ztrojnásobily oproti roku 2023, kdy vzrostly z 1588 na 4507 vozidel. Nejprodávanější značkou je americká Tesla, následovaná čínským BYD. Rozvoj elektromobility podporuje také levná elektrická energie. Zákazníci, kteří nabíjejí na nejdražších ultrarychlých dobíjecích stanicích, zaplatí v přepočtu maximálně 8 Kč/kWh. Domácí dobíjení vyjde v přepočtu na 3 Kč/kWh, což při průměrné spotřebě 20 kWh/100 km znamená náklady pouhých 0,6 Kč/km.


I přes pokroky je transformace na udržitelnější způsob dopravy na počátku

Podíl plně elektrických vozů na celkových prodejích aut dosahuje pouze 1,5 %. V tomto ohledu je v regionu Latinské Ameriky na prvním místě Uruguay, kde bylo v roce 2024 plně elektrických 14,1 % všech prodaných aut. Mezi největší překážky dalšího rozvoje patří vysoká pořizovací cena elektromobilů, nedostatečná infrastruktura a nízké povědomí obyvatel.


Příležitosti v Chile pro české firmy

Region nabízí četné příležitosti pro rozvoj a investice, především v oblasti dobíjecí infrastruktury, elektrifikace průmyslu a integrace elektromobilů do energetické sítě. Zahraniční kancelář CzechTrade Chile aktivně pomáhá českým firmám, které zvažují vstup na chilský trh nebo zde rozšiřují své podnikání. Máte-li zájem podílet se na transformaci místní dopravy, neváhejte nás kontaktovat.


Zdroj: La Tercera

Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Chile.

Další aktuality