Zahraniční kancelář CzechTrade
Chile

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu. 

Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Kontakty

Ing. Jílek Jiří

CzechTrade Chile

Ing. Jiří Jílek ředitel regionálního centra
El Golf 254, Las Condes
Santiago de Chile, 7560969
Chile
www.czechtrade.cl

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Rady pro exportéry do Chile

Informace z Chile

Chile je ekonomicky jednou z nejsilnějších v Latinské Americe. Důkazem je mimo jiné také HDP na obyvatele v paritě kupní síly, který v následujících letech dosáhne jako u první jihoamerické země hranice 30 000 dolarů. 

Chile je téměř 10x větší než Česká republika a čítá skoro 19 milionů obyvatel. Je členem elitního klubu OECD a má s Evropskou unií sjednanou dohodu o volném obchodu.

Mnoho Chilanů je navázáno na Evropu, ať už svými předky či získaným vzděláním a tím se zde spojuje evropská zodpovědnost a pracovitost s latinskoamerickou srdečností.

Atraktivnost Chile podtrhuje její ekonomická otevřenost a podpora soukromého podnikání. Na Latinskou Ameriku má velmi nízký stupeň korupce a značnou transparentnost veřejného sektoru. Soukromým subjektům prakticky neklade administrativní ani celní překážky pro spolupráci se zahraničními partnery a dovozy.


Chile si od října 2019 prochází významnými společenskými změnami

Obyvatelé reagují na nerovné nastavení poměrů ve společnosti. Proces vyvrcholil hlasováním o nové ústavě, která měla nahradit tu stávající z dob vojenské diktatury, kladoucí velký důraz především na volný trh. Představený koncept byl však v referendu v září 2022 zamítnut. Ukázalo se, že pro většinu Chilanů je svobodný trh, jenž umožnil ekonomický rozvoj Chile a na nějž jsou podnikatelé pyšní, stále důležitým prvkem hospodářství a nenechají si na něj sáhnout. I přesto je pro novou, levicově nastavenou vládu prioritou boj proti sociálním nerovnostem neústavní cestou a ve vzduchu se tak vznáší nejistota.

Pandemie do Chile přinesla množství lockdownů a restrikcí, které se naplno uvolnily až po 2,5 letech od jejího vypuknutí. Vláda se snažila výpadky příjmů obyvatel nahradit fiskálními transfery, což sice podpořilo spotřebu a zabránilo propadu poptávky, ale také negativně ovlivnilo ekonomiku na další roky.


Chile je středem zájmu řady exportérů z celého světa

Největší dynamiku v posledních letech zažil především obchod s Čínou, která se vyprofilovala jako hlavní exportní i importní partner. V Chile jsou dále přítomny velké společnosti z USA a EU, a proto je nutné počítat s vysoce konkurenčním prostředím. Skutečnost je vyvážena relativně dobrou finanční situací jak země, tak řady soukromých subjektů, vysokou úrovní bankovnictví a dodržováním pravidel běžných ve vyspělém světě. 


Československé a české výrobky mají v Chile historicky velmi dobrý zvuk

Osobní vozy dováží Škoda Auto, Baťa tu prodává obuv. Velké šance se naskýtají českým dodavatelům unikátních technologií a produktů, u nichž je hlavní konkurenční výhodou vysoká přidaná hodnota výrobku, či zaměření na ekologii.

K prosazení na tomto perspektivním a vysoce ceněném trhu je nezbytná aktivní činnost. Dosažení úspěšného obchodu zabere v průměru více času než v Evropě a nelze toho dosáhnout bez osobních jednání s dobrou přípravou.


Podrobné teritoriální informace o chilské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Časové pásmo
standardní: GMT -4 hodiny
letní čas: GMT -3 hodiny

DESATERO PRO OBCHODOVÁNÍ

  1. Komunikujte ve španělštině
    Španělština posune vaše obchodní vztahy na vyšší úroveň a otevře více dveří než dokonalá angličtina. Pamatujte i na propagační materiály ve španělštině.
  2. Dbejte na osobní přístup
    V Peru je obchod založený na osobních sympatiích. Výrobek a obchodní podmínky Peruánci řeší až ve druhé fázi.
  3. Zvolte vhodný oděv
    Nejen prezentace, ale i váš oděv jsou vizitkou vaší firmy i práce.
  4. Darujte drobné předměty s odkazem na vaši firmu nebo Česko
    Vhodné dary pomáhají navázat s obchodním partnerem emotivní vztah.
  5. Poznejte peruánskou kulturu a kuchyni
    Místní obchodní partneři váš zájem o jejich kulturu ocení. Navíc při degustaci místních kulinářských specialit uzavřete nejvíce obchodů.
  6. Nekritizujte
    Když se vám něco nelíbí, sdělte to diplomaticky. Co nemá vliv na váš obchod, raději nezmiňujte vůbec.
  7. Budujte si síť kontaktů
    K uzavření obchodu mnohdy stačí, aby vás doporučila ta správná osoba. Staňte se členem peruánských obchodních a oborových sdružení. Nepodceňujte osobní účast na veletrzích.
  8. Nevěstě hlavu, když partner neodpovídá na e-maily
    Peruánci nekontrolují příchozí e-maily na denní bázi. Spojte se s místním partnerem nejprve raději přes WhatsApp nebo telefonicky a až poté pošlete e-mail.
  9. Nespěchejte
    Důležitá je kontinuita v obchodním snažení, která vám pomůže budovat osobní vztahy založené na důvěře.
  10. Využijte podporu od naší zahraniční kanceláře CzechTrade Peru
    V Peru vám dodáme vyšší kredit při jednáních s partnery a zejména se státní správou.

VSTUPUJETE NA Chilský TRH? PŘEČTE SI RADY OD ZAHRANIČNÍ KANCELÁŘE CZECHTRADE

Průzkum chilského trhu

Zaměřte se na hledání odpovědí zejména na otázky: Už se obdobné produkty na trhu prodávají? Pokud ano, od jakých firem, z kterých zemí, za jakou cenu? V čem tkví (ne)úspěch obdobných produktů na trhu? Čím je váš produkt či služba zajímavá a odlišuje vás od konkurence? Kdo je cílovou skupinou pro vaše výrobky? Jaká je reálná velikost trhu pro produkt či službu? Dokážete s cenou v Chile obstát?


Vyhledání obchodních partnerů v Chile

K nalezení vhodných kontaktů pro spolupráci lze využít placených databází, celních statistik, internetových vyhledávačů (nejpoužívanější Google Chile), profesní sociální sítě LinkedIn, kontaktů na oborové asociace.


Komunikace s místními obchodními partnery

Chilané stále upřednostňují osobní setkání. Komunikovat online s potenciálními partnery je možné pomocí nejrozšířenějších aplikací WhatsApp, Skype, LinkedIn.


Příprava kvalitních podkladů

Věnujte čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení ve španělštině. Překlady do chilské španělštiny je lepší před tiskem materiálů nechat zkorigovat rodilým mluvčím. Doporučujeme přeložit do španělštiny i webové stránky.

Perspektivní obory

  • Bohatnoucí stát i firmy investují značné částky do klíčového těžebního průmyslu, energetiky, včetně obnovitelných zdrojů, zlepšení infrastruktury i dalšího vzdělávání obyvatel. Rozvinutost země podtrhuje zájem o vesmírný program a četné observatoře světového významu. Z hlediska bezpečnosti jsou zajímavé dodávky prvků aktivní a pasivní ochrany. Sílí nátlak na ekologizaci dolů, optimalizaci procesů v nich a na dodržování pravidel ochrany životního prostředí běžných ve vyspělých státech. V souvislosti s pandemií zažily nebývalý rozmach e-commerce a logistika. Dovoz zboží až do domu se stal nedílnou součástí každodenního života Chilanů a je zde prostor pro další rozvoj. 
  • Největším tématem pro národní hospodářství v nadcházející dekádě je rozvoj průmyslu, který v Chile zatím chybí a je nahrazován importem. Silným tématem je vodohospodářství, neboť země se potýká s tisíciletým suchem a poptávka po vodě v domácnostech i průmyslu neustále roste. 
  • Pro české exportéry je obtížné na tomto trhu konkurovat cenou, ale nabízí se uplatnění pro unikátní technologická řešení s vysokou přidanou hodnotou, které by chilské partnery mohly zaujmout svojí inovativností.


Oborové analýzy


Reference

  • Hanna Maria Therapy s.r.o.

    „Absolvovali jsme obchodní cestu do Latinské Ameriky, při které jsme využili služeb zahraničních kanceláří CzechTrade, a to v Bogotě a Santiagu de Chile. V obou případech jsme se setkali s velmi vstřícným přístupem, a přestože formát jednání byl v Kolumbii i Chile velmi rozdílný, v obou případech byla spolupráce excelentní a příkladná. Upřímně děkuji, konkrétně v Bogotě paní Hankové Palinkové a panu Bučkovi, jakož i v Santiagu de Chile panu Jílkovi a panu Glisníkovi, za výraznou pomoc při orientaci v teritoriu a při organizaci obchodních jednání. Velmi si vážíme vykonané práce a věříme, že nadějně zahájená jednání a navázané kontakty vyústí v realizaci exportu do tohoto teritoria.“

    Hanna Maria Tomášková

    majitelka a CEO, Hanna Maria Therapy s.r.o.

    www.tomexo.cz