Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
Česká rodinná firma dodala první zásilku bicyklů do jihoamerické země, kde se bouřlivě rozvíjí síť cyklostezek. Podpora cyklistiky tam zahrnuje i speciální akce, kdy jsou každou neděli některé hlavní silnice uzavřeny pro auta a vyhrazeny pro kola.
O Chile se na tomto podcastu hovořilo již několikrát. Zmínili jsme, že tu žijí krajané, kteří se zde etablovali nejen skrze jejich zaměstnání, ale i podnikavého ducha.
Jen přímý vývoz ČR do Latinské Ameriky dosahuje již 40 miliard korun. „Pandemie odhalila v globálních dodavatelských řetězcích slabiny, jichž mohou české firmy využít i ve vzdálených mimoevropských teritoriích,“ říká Jiří Jílek, ředitel regionálního centra pro Latinskou Ameriku agentury CzechTrade a zahraniční kanceláře v Chile. Probírali jsme s ním šance českých firem v iberoamerickém regionu.
Chile postupuje v elektromobilitě výstavbou nových nabíjecích stanic a růstem prodejů elektrických vozidel. Navíc si stanovilo závazek, že od roku 2035 bude prodávat pouze bezemisní vozidla.
Chilské Ministerstvo veřejných prací oznámilo spuštění programu Buen Vecino (Dobrý soused), v rámci něhož plánuje v příštích dvou letech investovat 800 milionů dolarů do 76 projektů.
Poslanecká sněmovna v Chile v lednu schválila příspěvek na účty za elektřinu pro nejzranitelnější domácnosti, který je reakcí na růst cen energie. Financování této podpory navzdory původně předloženému projektu nebude pocházet z dotací na obnovitelné zdroje.
Vláda v polovině ledna oznámila, že bude rekonstruovat letiště Mataveri na chilském Velikonočním ostrově. Hodnota investice je 400 milionů dolarů, práce mají začít na konci příštího roku a skončit do roku 2035.
Chile je téměř 10x větší než Česká republika a čítá skoro 19 milionů obyvatel. Je členem elitního klubu OECD a má s Evropskou unií sjednanou dohodu o volném obchodu.
Mnoho Chilanů je navázáno na Evropu, ať už svými předky či získaným vzděláním a tím se zde spojuje evropská zodpovědnost a pracovitost s latinskoamerickou srdečností.
Atraktivnost Chile podtrhuje její ekonomická otevřenost a podpora soukromého podnikání. Na Latinskou Ameriku má velmi nízký stupeň korupce a značnou transparentnost veřejného sektoru. Soukromým subjektům prakticky neklade administrativní ani celní překážky pro spolupráci se zahraničními partnery a dovozy.
Obyvatelé reagují na nerovné nastavení poměrů ve společnosti. Proces vyvrcholil hlasováním o nové ústavě, která měla nahradit tu stávající z dob vojenské diktatury, kladoucí velký důraz především na volný trh. Představený koncept byl však v referendu v září 2022 zamítnut. Ukázalo se, že pro většinu Chilanů je svobodný trh, jenž umožnil ekonomický rozvoj Chile a na nějž jsou podnikatelé pyšní, stále důležitým prvkem hospodářství a nenechají si na něj sáhnout. I přesto je pro novou, levicově nastavenou vládu prioritou boj proti sociálním nerovnostem neústavní cestou a ve vzduchu se tak vznáší nejistota.
Pandemie do Chile přinesla množství lockdownů a restrikcí, které se naplno uvolnily až po 2,5 letech od jejího vypuknutí. Vláda se snažila výpadky příjmů obyvatel nahradit fiskálními transfery, což sice podpořilo spotřebu a zabránilo propadu poptávky, ale také negativně ovlivnilo ekonomiku na další roky.
Největší dynamiku v posledních letech zažil především obchod s Čínou, která se vyprofilovala jako hlavní exportní i importní partner. V Chile jsou dále přítomny velké společnosti z USA a EU, a proto je nutné počítat s vysoce konkurenčním prostředím. Skutečnost je vyvážena relativně dobrou finanční situací jak země, tak řady soukromých subjektů, vysokou úrovní bankovnictví a dodržováním pravidel běžných ve vyspělém světě.
Osobní vozy dováží Škoda Auto, Baťa tu prodává obuv. Velké šance se naskýtají českým dodavatelům unikátních technologií a produktů, u nichž je hlavní konkurenční výhodou vysoká přidaná hodnota výrobku, či zaměření na ekologii.
K prosazení na tomto perspektivním a vysoce ceněném trhu je nezbytná aktivní činnost. Dosažení úspěšného obchodu zabere v průměru více času než v Evropě a nelze toho dosáhnout bez osobních jednání s dobrou přípravou.
Podrobné teritoriální informace o chilské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Časové pásmo
standardní: GMT -4 hodiny
letní čas: GMT -3 hodiny
Zaměřte se na hledání odpovědí zejména na otázky: Už se obdobné produkty na trhu prodávají? Pokud ano, od jakých firem, z kterých zemí, za jakou cenu? V čem tkví (ne)úspěch obdobných produktů na trhu? Čím je váš produkt či služba zajímavá a odlišuje vás od konkurence? Kdo je cílovou skupinou pro vaše výrobky? Jaká je reálná velikost trhu pro produkt či službu? Dokážete s cenou v Chile obstát?
K nalezení vhodných kontaktů pro spolupráci lze využít placených databází, celních statistik, internetových vyhledávačů (nejpoužívanější Google Chile), profesní sociální sítě LinkedIn, kontaktů na oborové asociace.
Chilané stále upřednostňují osobní setkání. Komunikovat online s potenciálními partnery je možné pomocí nejrozšířenějších aplikací WhatsApp, Skype, LinkedIn.
Věnujte čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení ve španělštině. Překlady do chilské španělštiny je lepší před tiskem materiálů nechat zkorigovat rodilým mluvčím. Doporučujeme přeložit do španělštiny i webové stránky.
„Absolvovali jsme obchodní cestu do Latinské Ameriky, při které jsme využili služeb zahraničních kanceláří CzechTrade, a to v Bogotě a Santiagu de Chile. V obou případech jsme se setkali s velmi vstřícným přístupem, a přestože formát jednání byl v Kolumbii i Chile velmi rozdílný, v obou případech byla spolupráce excelentní a příkladná. Upřímně děkuji, konkrétně v Bogotě paní Hankové Palinkové a panu Bučkovi, jakož i v Santiagu de Chile panu Jílkovi a panu Glisníkovi, za výraznou pomoc při orientaci v teritoriu a při organizaci obchodních jednání. Velmi si vážíme vykonané práce a věříme, že nadějně zahájená jednání a navázané kontakty vyústí v realizaci exportu do tohoto teritoria.“
Hanna Maria Tomášková
majitelka a CEO, Hanna Maria Therapy s.r.o.