Mexická prezidentka Claudia Sheinbaum potvrdila plány rozšířit hlavní železniční projekty Mexika do Guatemaly a Belize, aby došlo k lepšímu propojení a regionálnímu rozvoji.
Mexiko rozšiřuje dopravní infrastrukturu železničních projektů Tren Interoceánico (Interoceanický vlak) a Tren Maya (Mayský vlak) do Střední Ameriky. Cílem expanze je posílit ekonomickou integraci a mobilitu, zejména v jižním pohraničí Mexika. Prvními kroky povedou do Guatemaly a Belize.
Prezidentka Mexika Claudia Sheinbaum navazuje na svého předchůdce Andrés Manuela López Obradora, a již o rozšíření jednala s guatemalským prezidentem Bernardem Arévalem.
Linie Interoceanického vlaku je z 66 % dokončena. Už nyní dosahuje na guatemalskou hranici. Sheinbaum odhaduje, že díky prostředkům přiděleným na tento rok by projekt mohl dosáhnout Guatemaly na začátku roku 2026. Mezitím budou obnoveny jednání s Belize o prodloužení Mayského vlaku do Belize a Guatemaly, přičemž bude zajištěna ochrana pralesa El Petén. Tato rozšíření dále propojí Mexiko s jeho jižními sousedy a posílí obchodní a turistické vazby.
Projekt se nezaměřuje pouze na infrastrukturu, ale také na širší cíle ekonomického rozvoje a regionální stability, které přesahují otázky migrace. Plán na prodloužení Mayského vlaku z Chetumalu do Belize a poté do guatemalského města Flores odráží snahu Mexika posílit vztahy se Střední Amerikou prostřednictvím udržitelné dopravy, čímž otevírá nové možnosti pro obchod a propojení v celém regionu.
Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Střední Amerika a Karibik.
Zdroj: Bnamericas.com
Český technologický startup TopK oznámil v červenci investici ve výši 5,5 milionu dolarů. Mezi investory jsou i významné americké fondy, které podpoří další rozvoj produktu a expanzi na severoamerický trh.
Revoluční posuny v technologiích i postupech pěstitelů napomáhají zvyšování produkce a také ve větší odolnosti samotných rostlin.
Zvýšené globální napětí v obchodní politice vytváří novou příležitost pro firmy z EU. Španělsko si aktivně buduje pozici distribučního a obchodního uzlu mezi Evropou a zeměmi, jako jsou Brazílie, Mexiko, Indie a Maroko a české firmy mohou být u toho.
Téměř 85 % zdrojů Národního plánu obnovy a odolnosti (PNRR) bylo aktivováno. Znamená to, že 161 mld. eur bylo propojeno s projektem, který byl zahájen a nyní dosáhl jedné z různých fází implementace. V některých případech byly zdroje národního plánu obnovy a odolnosti podpořeny národním spolufinancováním, čímž se celková částka mobilizovaných veřejných prostředků zvýšila na 207 mld. eur. I soukromí příjemci pobídek přispěli částkou ve výši 12,5 mld. eur.