Itálie se umístila na 6. místě v žebříčku celosvětového podílu na exportu. Pokud se podaří ještě více podpořit inovace, Itálie by mohla do dvou let zvýšit vývoz až o 30 %.
V kontextu rostoucí mezinárodní konkurenceschopnosti potvrzuje Made in Italy svou dynamiku a odolnost založenou především na kvalitě, inovacích, technologickém a kreativním obsahu. Potvrzují to data za rok 2022 ze třetí Italské zprávy o inovacích, kterou nedávno představila společnost Assoconsult a kterou vytvořilo studijní centrum Confindustria s přispěním studijního centra Sole 24 Ore.
V roce 2022 byly hlavními světovými exportéry z hlediska podílu na trhu Čína (19,0 %), Německo (8,5 %), Spojené státy americké (7,9 %), Japonsko (4 %) a Jižní Korea (3,5 %). Itálie obsadila šesté místo s podílem na trhu 3,2 %, zařadila se tak na druhé místo v Evropě. Itálii následují Francie (3 %), Nizozemsko (2,9 %), Mexiko (2,5 %), Spojené království (2,1 %), Švýcarsko (2,1 %) a Belgie (2 %).
Itálie dále dosáhla v prvních šesti měsících roku 2024 zajímavého umístění v žebříčku světových exportérů z hlediska počtu trhů, na které své produkty prodávají. První místo obsadila Čína, která je schopna exportovat 68 % celkových potenciálních trhů, dále USA (47,7 %), Německo (45,5 %) a Itálie (40,3 %). Tento výsledek je evidentně překvapivý, vezmeme-li v úvahu různá měřítka výrobní a demografické asymetrie prvních tří zemí ve srovnání s Itálií.
„V tomto historickém okamžiku je pro Itálii důležitější než kdy jindy bránit nebo dokonce zvyšovat svůj podíl na vývozu vysoce kvalitních produktů,“ poznamenává Alberto Antonietti, viceprezident společnosti Assoconsult. „Pokud by se nám podařilo zdvojnásobit náš závazek k inovacím, což je naprosto dosažitelný cíl, mohli bychom v krátkodobém horizontu dosáhnout 30% nárůstu exportu.“
Italské výrobky, které jsou nejvhodnější pro export, jsou nejen ty nejznámější jako móda, nábytek a design či potravinářské zboží, ale také produkty z oblasti high-tech strojů, léčiv a chemikálií.
Zdroj: Il Sole 24 Ore, Rapporto Innovazione Italia 2024
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Itálie.
Britský McLaren se spojil se startupem Forseven, který je financován investiční skupinou z Abu Dhabi. Toto nečekané spojení slibuje rozšíření McLarenu a nový směr pro automobilový průmysl.
Zahraniční kancelář CzechTrade Kazachstán zorganizovala ve dnech 21.-25. února Misi českých firem v oboru pekárenských technologií. Na misi jsme zaměřili především na zjištění exportního potenciálu českých firem v Kazachstánu a Kyrgyzstánu.
S rekordním obratem a ambiciózní expanzí za 16 miliard eur posiluje Rewe svou pozici jednoho z nejsilnějších hráčů evropského maloobchodu.
S cílem proniknout na japonský trh či posílit své stávající obchodní kontakty se ve spolupráci s agenturou CzechTrade zúčastnili prestižního veletrhu zástupci českých firem, výzkumných center a Českého optického klastru.