Turecko zahájilo výstavbu koridoru Dörtyol-Hassa. Projekt zkrátí přepravní trasy a podpoří obchod, logistiku i nové exportní příležitosti.
Turecko vstoupilo do stavební fáze jednoho z největších infrastrukturních projektů své historie. Silniční a železniční koridor Dörtyol-Hassa, označovaný také jako „Amanos Tunnel Project“, má propojit průmyslové podniky jihovýchodní Anatolie s přístavy na východním pobřeží Středozemního moře. Projekt má zásadní význam pro logistiku, zahraniční obchod a hospodářský rozvoj regionu. Financování v hodnotě 1,8 mld. dolarů zajistilo konsorcium bank vedené francouzskou Société Générale. Podporu poskytla Švédská exportní úvěrová agentura (EKN) a Islámská korporace pro pojištění investic a exportních úvěrů (ICIEC). Tendr vedený Generálním ředitelstvím pro investice do infrastruktury při tureckém Ministerstvu dopravy a infrastruktury byl dokončen v roce 2024.
Koridor zahrne tři tunely, každý o délce přibližně 20 kilometrů, a propojí železniční i silniční dopravu přes pohoří Amanos. Součástí projektu je 20 km jednokolejné železnice a 40 km dvoutubusových čtyřproudých silničních tunelů. Díky nové trase se zkrátí vzdálenost hlavních přepravních tras až o 50 kilometrů, což přinese významné úspory nákladů a času. V současnosti je vzdálenost mezi Gaziantepem a přístavem İskenderun asi 210 kilometrů. Nová trasa ji sníží na přibližně 117 kilometrů. Podle ministra dopravy Abdulkadira Uraloğlu to podnikům z Gaziantepu umožní efektivnější vývoz přes záliv İskenderun. Projekt má navíc přispět k rozvoji cestovního ruchu, posílení dodavatelských řetězců a snížení dopravního zatížení.
Dopravní koridor má zásadní význam i pro obnovu regionu po ničivém zemětřesení z února 2023, které zasáhlo 11 provincií, vyžádalo si oběti na životech přes 50 000 lidí a poškodilo rozsáhlou infrastrukturu. Modernizace dopravního spojení má urychlit hospodářské oživení, podpořit zaměstnanost a zvýšit atraktivitu regionu pro investory.
Pro české vývozce projekt otevírá nové příležitosti zejména v oblasti dodávek tunelovacích technologií, železničních systémů a vybavení silniční infrastruktury. Významná poptávka se může objevit také v logistice a přístavních službách. Plánované zkrácení přepravních tras a rostoucí role přístavu İskenderun může vést k vyšší poptávce po moderních skladovacích a manipulačních zařízeních – segmentech, kde mají české firmy dlouhodobě silnou nabídku.
CzechTrade poskytuje exportní podporu českým firmám v 66 zemích na 5 kontinentech. Zahraniční kanceláře působí jako prodloužená obchodní ruka českých exportérů a nabízejí služby šité na míru podle podmínek jednotlivých trhů.
Uvažujete o Turecku jako o nové exportní destinaci? Neváhejte se obrátit na naši kancelář v Istanbulu.
Autor: Zahraniční kancelář CzechTrade Turecko.
Zdroj: Daily Sabah
Od 15. srpna 2025 mohou občané ČR cestovat do Vietnamu bez víz až na 45 dní. Nová pravidla ruší i požadavek na organizované zájezdy.
Brazilská vláda totiž zavádí opatření na podporu postižených exportérů a ta vliv amerických cel výrazně zmírňují.
Zvýšení cen, úspory a snižování počtu zaměstnanců přinesly Deutsche Post 38% růst provozního zisku v oblasti doručování dopisů a balíků na německém trhu.
V roce 2025 stojí Peru před zásadní výzvou v nakládání s komunálním odpadem. Země produkuje neudržitelné objemy odpadu, přičemž v metropolitní oblasti Limy vzniká denně přibližně 23 000 tun tuhého komunálního odpadu. Odborníci odhadují, že 78 % tohoto množství je technicky recyklovatelných, avšak reálně se zpracují méně než dvě procenta. Rozdíl mezi potenciálem a skutečným využitím odhaluje slabiny v systému – nedostatek třídicích kapacit, nízkou environmentální gramotnost a přetrvávající závislost na neformálních sběračích, kteří tvoří hlavní pracovní sílu v recyklačním řetězci. Státní kroky, jako vydávání nových předpisů, jsou postupné a jejich implementace zůstává pomalá.