Navzdory sílící konkurenci, zejména ze strany Číny, se Japonsko aktivně snaží prosadit se svým vysokorychlostním železničním systémem na mezinárodní scéně.
Vysokorychlostní vlaky šinkansen, proslulé svou rychlostí, spolehlivostí a bezpečností, patří mezi klíčové exportní produkty Japonska. Země se zaměřuje na jejich expanzi především na asijské trhy, do Spojených států a Evropy, kde se snaží nabízet technologicky vyspělou a bezpečnou alternativu k existujícím železničním sítím. Ostatně od jejich uvedení do provozu nebyl zaznamenán jediný smrtelný úraz způsobený technickou závadou.
První export japonské technologie se uskutečnil na Tchaj-wan, kde byly rychlovlaky uvedeny do provozu v roce 2007. Další významný zahraniční projekt se realizuje v Indii – dohoda o výstavbě vysokorychlostní železnice spojující Mumbaj a Ahmadábád byla podepsána v roce 2015 a její dokončení je plánováno na rok 2030. V současnosti se pak joint venture japonských společností snaží proniknout na americký trh, avšak projekt v americkém Texasu čelí řadě legislativních a finančních překážek.
Hlavním konkurentem Japonska v oblasti vysokorychlostních železnic je Čína, která od roku 2008 vybudovala nejrozsáhlejší síť vysokorychlostních tratí na světě, přesahující 40 000 km. Díky nižším výrobním nákladům pak disponuje výraznou konkurenční výhodou a daří se jí úspěšně exportovat a získávat zakázky v zemích jako Indonésie, Thajsko a Jižní Korea.
Japonsko se čínským rychlovlakům snaží konkurovat především skrze výhodné dlouhodobé úvěry určené na výstavbu dopravní infrastruktury. V Indii tak například japonské firmy nejen dodávají technologii, ale ve spolupráci s finančními institucemi investují do rozvoje infrastruktury. Nezapomíná se ale ani na inovace a pokrok – japonské firmy investují do vývoje autonomních vlaků a pokračují s vývojem nové verze šinkansenu s důrazem na snížení ekologické stopy.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Asahi
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Ontarijská vláda předpokládá na letošní fiskální rok schodek desetinásobně větší oproti predikcím z podzimu 2024, zejména kvůli obchodnímu sporu se Spojenými státy americkými.
Nová belgická vláda hodlá ustoupit od plánovaného opuštění od jaderné energie a naopak plánuje spustit ambiciózní program na restart jaderného průmyslu, prodloužit životnost některých stávajících jaderných reaktorů. Zároveň bude investovat do nových jaderných technologií.
Energetická scéna Peru prochází významnou transformací. Země, tradičně spoléhající na vodní energii a zemní plyn, stále více obrací svou pozornost k nekonvenčním obnovitelným zdrojům energie (OZE), především k solární fotovoltaice (FV) a větrné energii.