Navzdory sílící konkurenci, zejména ze strany Číny, se Japonsko aktivně snaží prosadit se svým vysokorychlostním železničním systémem na mezinárodní scéně.
Vysokorychlostní vlaky šinkansen, proslulé svou rychlostí, spolehlivostí a bezpečností, patří mezi klíčové exportní produkty Japonska. Země se zaměřuje na jejich expanzi především na asijské trhy, do Spojených států a Evropy, kde se snaží nabízet technologicky vyspělou a bezpečnou alternativu k existujícím železničním sítím. Ostatně od jejich uvedení do provozu nebyl zaznamenán jediný smrtelný úraz způsobený technickou závadou.
První export japonské technologie se uskutečnil na Tchaj-wan, kde byly rychlovlaky uvedeny do provozu v roce 2007. Další významný zahraniční projekt se realizuje v Indii – dohoda o výstavbě vysokorychlostní železnice spojující Mumbaj a Ahmadábád byla podepsána v roce 2015 a její dokončení je plánováno na rok 2030. V současnosti se pak joint venture japonských společností snaží proniknout na americký trh, avšak projekt v americkém Texasu čelí řadě legislativních a finančních překážek.
Hlavním konkurentem Japonska v oblasti vysokorychlostních železnic je Čína, která od roku 2008 vybudovala nejrozsáhlejší síť vysokorychlostních tratí na světě, přesahující 40 000 km. Díky nižším výrobním nákladům pak disponuje výraznou konkurenční výhodou a daří se jí úspěšně exportovat a získávat zakázky v zemích jako Indonésie, Thajsko a Jižní Korea.
Japonsko se čínským rychlovlakům snaží konkurovat především skrze výhodné dlouhodobé úvěry určené na výstavbu dopravní infrastruktury. V Indii tak například japonské firmy nejen dodávají technologii, ale ve spolupráci s finančními institucemi investují do rozvoje infrastruktury. Nezapomíná se ale ani na inovace a pokrok – japonské firmy investují do vývoje autonomních vlaků a pokračují s vývojem nové verze šinkansenu s důrazem na snížení ekologické stopy.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Asahi
ELEC Expo 2025 v Maroku představuje historicky největší příležitost pro české firmy k prezentaci a expanzi na africké trhy v elektrotechnice a obnovitelných zdrojích.
Tato iniciativa zapojením nových technologií dále posílí pozici Kanady ve světě jako jednoho z lídrů ve výrobě baterií.
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.