Kazachstán určil hlavní kandidáty na výstavbu své první jaderné elektrárny, přičemž lídrem konsorcia bude ruský Rosatom.
Agentura pro jadernou energii Kazachstánu vybrala čtyři hlavní společnosti, které se ucházely o výstavbu první jaderné elektrárny v zemi. Do finálního výběru se dostaly: ruský Rosatom, čínská China National Nuclear Corporation (CNNC), francouzská Électricité de France (EDF) a korejská Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP). Nejvýhodnější nabídku předložil Rosatom, jenž se stane lídrem mezinárodního konsorcia zodpovědného za realizaci projektu.
Projekt zahrnuje nejen technické a obchodní aspekty, ale také zajištění financování, školení personálu a lokalizaci výroby. Celkové náklady se odhadují na 10 až 12 miliard dolarů. Dokončení elektrárny je v plánu do roku 2035, přičemž část investic bude pokryta formou zahraničního exportního financování.
Kazachstán zároveň zvažuje výstavbu druhé a třetí jaderné elektrárny, o jejichž umístění a realizaci by mělo být rozhodnuto ve druhém čtvrtletí roku 2025. Mezi možnými lokalitami se zmiňuje město Kurchatov.
V říjnu 2024 proběhlo referendum, v němž více než 71 % obyvatel podpořilo výstavbu jaderné elektrárny.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Kazachstán.
Zdroj: Centrum obchodní informace kapitál (https://kapital.kz/)
Zvýšené globální napětí v obchodní politice vytváří novou příležitost pro firmy z EU. Španělsko si aktivně buduje pozici distribučního a obchodního uzlu mezi Evropou a zeměmi, jako jsou Brazílie, Mexiko, Indie a Maroko a české firmy mohou být u toho.
Maroko se stále výrazněji prosazuje jako atraktivní trh s rostoucím významem pro zahraniční obchod. Stabilní prostředí, dynamický rozvoj a strategická poloha z něj činí zajímavou příležitost pro české exportéry.
Pokud právě atestujete dokumenty ve Spojených arabských emirátech, případně se na to v dohledné době chystáte, věnujte pozornost následující informaci.
Počet domácích mazlíčků v chilských domácnostech je od doby pandemie na vzestupu. Švýcarská firma Nestlé se tak rozhodla upevnit svoji pozici jedničky na chilském trhu a do zvětšení plochy distribučního centra pro svoji značku Purina investuje 30 milionů dolarů.