Ve středu 5. února byl oficiálně spuštěn provoz nového námořního spojení mezi Kolumbií a Čínou v rámci aliance čínské státní lodní společnosti COSCO (China Ocean Shipping Company) a regionální přístavní společností Buenaventura (Sociedad Portuaria Regional de Buenaventura - Sprbun).
Tato iniciativa
přichází uprostřed obchodního a politického napětí mezi Kolumbií a její zatím nejvýznamnějším
zahraničním partnerem – Spojenými státy. Prezident Donald Trump na zvyšující se
Čínskou přítomnost v regionu reagoval uvalením cel na kolumbijské produkty
až do výšky 50 %.
Dle kolumbijského ministra obchodu, průmyslu a cestovního ruchu L. C. Reyesa
tento krok představuje pro Kolumbii obchodní milník a zahájení nové etapy
v rámci posilování obchodních vztahů mezi Kolumbií a asijským gigantem.
Jak pro oblast Valle de Cauca, kde se přístav Buenaventura nachází, tak i pro
celé kolumbijské tichomořské pobřeží tak začíná nová éra obchodních
příležitostí. V rámci nich již do přístavu dorazila čínská loď Xin Hong
Kong s kapacitou přepravy 50 tisíc tun zboží.
Jak ilustruje přiložená mapa, provoz bude tímto přímým propojením výrazně
urychlen. Zastávky, jako třeba ta v přístavu Manzanillo v Mexiku, budou vynechány
a místo toho se očekává, že se zboží opouštějící
Buenaventuru před cestou do Číny zastaví v peruánském Čínou taky
financovaném přístavu Chancay.
Tak jako v mnohých latinskoamerických zemích i v Kolumbii se Čína
stává klíčovým obchodním hráčem. Budováním klíčové infrastruktury a
prohlubováním obchodních vazeb roste napětí mezi zeměmi LATAM a USA, které
v regionu dlouho představovaly obchodního hegemona. V rámci Kolumbie patří
mezi významnými projekty financovanými čínskými státními společnostmi také
výstavba metra v Bogotě nebo dlouho plánovaný, ale zatím nezrealizovaný
projekt železnice propojující pobřeží Tichého a Atlantického oceánu.
Jak zdůraznil čínský velvyslanec v Bogotě Zhu Jingyang, čínský obchod s
Kolumbií v současnosti přesahuje 8 miliard dolarů. Kolumbie mezitím prodala do
Číny výrobky v hodnotě 2,9 miliardy USD. Kolumbijský prezident Gustavo Petro
v předešlém roce také vyjádřil zájem zapojit se postupem času do rozsáhlé
sítě čínských projektů v rámci iniciativy nové Hedvábné stezky (BRI – Belt
and Road Initiative). Čína je už nějakou dobu hlavním věřitelem v regionu
LATAM a Čínská rozvojová banka a Exportní a importní banka Číny zde poskytly
dohromady 138 miliard dolarů ve 117 úvěrech (2023), což je trend, který do
budoucna předpokládá významné hospodářské a geostrategické důsledky.
Zpracoval: tým zahraniční kanceláře
CzechTrade Kolumbie
Zdroje: https://www.presidencia.gov.co;https://www.infobae.com; https://www.dw.com; https://www.wilsoncenter.org
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Ontarijská vláda předpokládá na letošní fiskální rok schodek desetinásobně větší oproti predikcím z podzimu 2024, zejména kvůli obchodnímu sporu se Spojenými státy americkými.
Nová belgická vláda hodlá ustoupit od plánovaného opuštění od jaderné energie a naopak plánuje spustit ambiciózní program na restart jaderného průmyslu, prodloužit životnost některých stávajících jaderných reaktorů. Zároveň bude investovat do nových jaderných technologií.
Energetická scéna Peru prochází významnou transformací. Země, tradičně spoléhající na vodní energii a zemní plyn, stále více obrací svou pozornost k nekonvenčním obnovitelným zdrojům energie (OZE), především k solární fotovoltaice (FV) a větrné energii.