Ve středu 5. února byl oficiálně spuštěn provoz nového námořního spojení mezi Kolumbií a Čínou v rámci aliance čínské státní lodní společnosti COSCO (China Ocean Shipping Company) a regionální přístavní společností Buenaventura (Sociedad Portuaria Regional de Buenaventura - Sprbun).
Tato iniciativa
přichází uprostřed obchodního a politického napětí mezi Kolumbií a její zatím nejvýznamnějším
zahraničním partnerem – Spojenými státy. Prezident Donald Trump na zvyšující se
Čínskou přítomnost v regionu reagoval uvalením cel na kolumbijské produkty
až do výšky 50 %.
Dle kolumbijského ministra obchodu, průmyslu a cestovního ruchu L. C. Reyesa
tento krok představuje pro Kolumbii obchodní milník a zahájení nové etapy
v rámci posilování obchodních vztahů mezi Kolumbií a asijským gigantem.
Jak pro oblast Valle de Cauca, kde se přístav Buenaventura nachází, tak i pro
celé kolumbijské tichomořské pobřeží tak začíná nová éra obchodních
příležitostí. V rámci nich již do přístavu dorazila čínská loď Xin Hong
Kong s kapacitou přepravy 50 tisíc tun zboží.
Jak ilustruje přiložená mapa, provoz bude tímto přímým propojením výrazně
urychlen. Zastávky, jako třeba ta v přístavu Manzanillo v Mexiku, budou vynechány
a místo toho se očekává, že se zboží opouštějící
Buenaventuru před cestou do Číny zastaví v peruánském Čínou taky
financovaném přístavu Chancay.
Tak jako v mnohých latinskoamerických zemích i v Kolumbii se Čína
stává klíčovým obchodním hráčem. Budováním klíčové infrastruktury a
prohlubováním obchodních vazeb roste napětí mezi zeměmi LATAM a USA, které
v regionu dlouho představovaly obchodního hegemona. V rámci Kolumbie patří
mezi významnými projekty financovanými čínskými státními společnostmi také
výstavba metra v Bogotě nebo dlouho plánovaný, ale zatím nezrealizovaný
projekt železnice propojující pobřeží Tichého a Atlantického oceánu.
Jak zdůraznil čínský velvyslanec v Bogotě Zhu Jingyang, čínský obchod s
Kolumbií v současnosti přesahuje 8 miliard dolarů. Kolumbie mezitím prodala do
Číny výrobky v hodnotě 2,9 miliardy USD. Kolumbijský prezident Gustavo Petro
v předešlém roce také vyjádřil zájem zapojit se postupem času do rozsáhlé
sítě čínských projektů v rámci iniciativy nové Hedvábné stezky (BRI – Belt
and Road Initiative). Čína je už nějakou dobu hlavním věřitelem v regionu
LATAM a Čínská rozvojová banka a Exportní a importní banka Číny zde poskytly
dohromady 138 miliard dolarů ve 117 úvěrech (2023), což je trend, který do
budoucna předpokládá významné hospodářské a geostrategické důsledky.
Zpracoval: tým zahraniční kanceláře
CzechTrade Kolumbie
Zdroje: https://www.presidencia.gov.co;https://www.infobae.com; https://www.dw.com; https://www.wilsoncenter.org
ELEC Expo 2025 v Maroku představuje historicky největší příležitost pro české firmy k prezentaci a expanzi na africké trhy v elektrotechnice a obnovitelných zdrojích.
Tato iniciativa zapojením nových technologií dále posílí pozici Kanady ve světě jako jednoho z lídrů ve výrobě baterií.
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.