Datum:11.09.2024
Průmyslový obor: Automobilový průmysl
Teritoriální zaměření:
Německo - vlajka Německo

Německý autoprůmysl stagnuje. Přicházejí změny i výzvy

Německý automobilový průmysl, který dominoval globálním trhům, nyní čelí vážným výzvám a úsporným opatřením, která reflektují změnu dynamiky trhu i ekonomických podmínek.

V první polovině roku 2024 došlo k meziročnímu poklesu zisků u německých automobilek Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz o 18 %. Ukazuje analýza od auditorské firmy EY. I když tržby mírně rostly, tlak na ziskovost zesiluje kvůli rostoucím investicím do elektromobility a problémy s dodávkami. Naopak výrobci z Japonska, třeba Kia, zaznamenali růst zisků, což je částečně dáno oslabováním japonského jenu, což zlevňuje jejich produkty na světových trzích. EY varuje před dalšími úspornými opatřeními, která jsou nevyhnutelná, aby firmy zvládly tento těžký přechod.

Německý průmysl, zejména automobilový sektor, se v posledních měsících propadl. Průmyslová výroba klesla v červenci 2024 o 2,4 % oproti červnu, přičemž automobilový průmysl zaznamenal pokles o 8,1 %. Tento vývoj přispěl k celkové stagnaci německé ekonomiky, kterou někteří analytici očekávali. Na druhou stranu vývozy vzrostly o 1,7 %, což je světlý bod v jinak ponuré situaci. Ovšem pokles exportů do důležitých trhů, jako jsou Čína a USA, nadále představuje významnou hrozbu.

Šéf Volkswagenu Oliver Blume oznámil další úsporná opatření, která mají reagovat na alarmující ekonomickou situaci. Volkswagen čelí silné konkurenci ze strany asijských výrobců a slábnoucí poptávce po vozidlech v Evropě. Oliver Blume naznačil, že je třeba další restrukturalizace a optimalizace nákladů, i když odmítl specifikovat konkrétní opatření.

Německý automobilový průmysl prochází kritickým obdobím. Automobilky čelí propadu zisků, nižší poptávce a konkurenci z Asie. Zároveň jsou pod tlakem z hlediska investic do nových technologií, jako je elektromobilita. Německá ekonomika, která je závislá na tomto odvětví, bojuje se stagnací a slabou výrobou, což zvyšuje nejistotu nejen pro automobilky, ale i pro jejich dodavatele a pracovní trh v Evropě.


Vypracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Německo (Düsseldorf).

Zdroj: Wirtschaftswoche, Spiegel

Další aktuality