Studie ukazuje rostoucí vliv nízkonákladových platforem Temu a Shein na nákupní chování Rakušanů. I přes obavy z dopadů na životní prostředí a kvalitu zboží většina lidí na těchto webech nakupuje vzhledem k nízkým cenám.
Internetová tržiště Temu, Shein, AliExpress nebo Wish výrazně ovlivňují nákupní chování obyvatel Rakouska. Podle nedávného průzkumu agentury Marketagent zná téměř každý respondent alespoň jednu z těchto platforem a více než polovina na nich již někdy nakoupila. Nejčastěji jde o oblečení a vybavení domácnosti. Zhruba čtvrtina uživatelů přiznává, že tyto platformy využívá pravidelně – alespoň jednou měsíčně.
Až 76 % uživatelů uvádí právě cenovou výhodnost jako důvod svých nákupů. Přitom 68 % přiznává, že kvůli ní nakoupili víc, než původně zamýšleli. Přestože jsou tyto nákupy vnímané jako výhodné, téměř 40 % respondentů po nich pociťuje výčitky svědomí. Kritika se nejčastěji týká kvality zboží (57 %) a obav o udržitelnost (78 %).
Podle autorky studie Andrey Bergerové se v nákupním chování odráží zásadní dilema. Levné ceny lákají, ale mají svou skrytou daň – z ekologického i společenského hlediska. „To, co dnes skončí v košíku jako výhodná koupě, se zítra může proměnit v ekologický problém,“ varuje Bergerová a zdůrazňuje napětí mezi touhou ušetřit a odpovědností vůči životnímu prostředí.
Přestože si lidé uvědomují negativa spojená s masovým nakupováním na nízkonákladových platformách, většina z nich předpokládá, že jejich využívání bude dál růst. Až 80 % respondentů očekává, že se popularita těchto e-shopů bude nadále zvyšovat. Současně 59 % lidí varuje před nárůstem odpadu a poklesem lokálních obchodů.
Výkonný ředitel Marketagentu Thomas Schwabl komentuje situaci jako výrazný rozpor mezi uvědoměním a chováním: „Lidé si uvědomují rizika – od plýtvání přes úpadek lokálního maloobchodu až po environmentální dopady. A přesto nakupují dál. To ukazuje, jak silné je pokušení levných nákupů.“ Studie tak odhaluje hlubší problém moderní spotřeby – konflikt mezi touhou po úspoře a udržitelnou budoucností.
Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Rakousko.
Zdroj: regal.at
Do konce roku 2025 má být spuštěn velký jazykový model (LLM) pod názvem Latam-GPT. Cílem tohoto projektu je vytvořit regionálně specifickou umělou inteligenci, která bude reflektovat jazykové, kulturní a historické reálie kontinentu. Projekt vede chilské Centrum pro umělou inteligenci (CENIA) ve spolupráci s partnery z Brazílie, Uruguaye a dalších latinskoamerických zemí. Latinská Amerika se zároveň stane prvním regionem na světě, který bude mít vlastní velký jazykový model.
Čínský trh s umělou inteligencí v oblasti zdravotnictví nabízí vysoký růstový potenciál v oblastech zobrazování, inteligentních nemocnic, vývoje léčiv a telemedicíny ve venkovských oblastech, a to díky silné politické podpoře a digitální infrastruktuře. Zahraniční investoři mohou tento ekosystém využít prostřednictvím společných podniků, licencí nebo partnerství v rámci zón volného obchodu, které jsou přizpůsobeny regulačním a regionálním potřebám.
Spojené arabské emiráty zvyšují úsilí v boji proti praní špinavých peněz a financování terorismu a v posledních měsících udělily řadu vysokých pokut v celkové výši přes 339 mil dirhamů, a to jak místním směnárnám, tak i pobočkám zahraničních bank a pojišťovnech působících v zemi.
Japonská automobilka Toyota a německý koncern Daimler oznámily záměr sloučit své divize užitkových vozidel – Hino Motors a Mitsubishi Fuso – a vytvořit tak novou holdingovou společnost.