Nově zavedená 25% dovozní cla na automobily v USA vyvolala obavy mezi evropskými automobilkami, které do Spojených států exportují velké objemy vozidel a strojního vybavení. Zatímco Volkswagen a Stellantis se díky pravidlům obchodní dohody USMCA clům vyhnuly, BMW se s nimi bude muset vypořádat.
Cla na dovoz automobilů do Spojených států vyvolávají napětí mezi USA a jejich obchodními partnery, včetně Evropské unie, která do USA každoročně exportuje vozidla a stroje v hodnotě přes 110 miliard dolarů. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa prosazuje obchodní politiku zaměřenou na ochranu domácího průmyslu. Některé evropské automobilky se však dokázaly clům vyhnout díky pravidlům dohody USMCA mezi USA, Kanadou a Mexikem.
Automobilky Volkswagen a Stellantis, které vyrábějí velkou část svých vozů v Severní Americe, potvrdily, že splňují pravidla USMCA, podle nichž je 75 % součástek vozidel vyráběno v regionu, což jim umožňuje vyhnout se novým dovozním clům. Volkswagen, který vlastní i značky Škoda, Audi a Bentley, uvedl, že situaci bedlivě sleduje a je připraven jednat s politickými představiteli o podmínkách volného obchodu.
Stellantis, výrobce Jeep a Dodge, ocenil výjimku a slíbil, že posílí své výrobní kapacity v USA.
Na druhé straně BMW oznámilo, že pokud současná pravidla zůstanou v platnosti, bude muset platit 25% cla na část svých vozů vyráběných v Mexiku. Podle analytiků UBS se cla dotknou přibližně 10 % amerických prodejů BMW, zejména modelů řady 2 a 3, což by mohlo firmu stát až 400 milionů eur ročně, pokud by nekompenzovala ztráty zvýšením cen. Největší riziko pro BMW i další německé automobilky představuje možné clo na vozy vyráběné v EU, o kterém má být rozhodnuto 2. dubna.
Trumpovy opakované změny celních pravidel vyvolaly na trhu značnou volatilitu. Po oznámení třicetidenního odkladu zavedení cel minulý měsíc došlo k výrazným výprodejům akcií evropských automobilek. Nejistota ohledně budoucích obchodních vztahů mezi USA a Evropou nadále zůstává, což může mít dopady i na české dodavatele automobilových komponentů.
Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade USA, Austin.
Zdroj: www.cnbc.com
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Nová belgická vláda hodlá ustoupit od plánovaného opuštění od jaderné energie a naopak plánuje spustit ambiciózní program na restart jaderného průmyslu, prodloužit životnost některých stávajících jaderných reaktorů. Zároveň bude investovat do nových jaderných technologií.
Ontarijská vláda předpokládá na letošní fiskální rok schodek desetinásobně větší oproti predikcím z podzimu 2024, zejména kvůli obchodnímu sporu se Spojenými státy americkými.
Turecko zprovoznilo nové elektrárny zaměřené převážně na obnovitelné zdroje energie. Cílem je posílit energetickou soběstačnost a snížit závislost na dovozu.