zahraniční kancelář czechtrade
Francie

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Videa

Kontakty

Ing. Smetana Jakub

CzechTrade Francie

Ing. Jakub Smetana ředitel zahraniční kanceláře

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Jak vám můžeme pomoci?

Rozbalovací obsah

Informace z Francie

Francie patří k tradičním obchodním partnerům České republiky. Po Německu, Slovensku a Polsku je naším čtvrtým největším vývozním partnerem, respektive prvním, se kterým nemáme společnou geografickou hranici.

Rozhodujícím momentem pro náš zahraniční obchod byl vstup České republiky do Evropské unie. Za posledních pět let došlo k více než dvojnásobnému navýšení exportu do Francie (v hodnotách vývozu) a od roku 2005 máme s Francií kladnou obchodní bilanci. Francie je přitom po Německu druhou největší evropskou ekonomikou.

Ač je francouzský trh trhem nasyceným téměř ve všech směrech, mají české firmy šanci se v tvrdé konkurenci prosadit. Český průmysl má především mezi odbornou veřejností velice dobrý zvuk, zejména z důvodu kvality výroby, spolehlivosti dodávek a bezproblémové spolupráce.

Je však třeba nesázet pouze na cenu výroby, která již v mnoha případech není nižší než ceny francouzské, a zaměřit se i na další aspekty, jakými jsou například design, servis, pružnost dodávek apod.

Podrobné teritoriální informace o francouzské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Desatero pro obchodování

  1. Francouzština v materiálech
    Připravte si reprezentativní dokumentaci a webové stránky, nejlépe ve francouzštině.
  2. První kontakt po telefonu
    Při prvním kontaktu neposílejte e-mail ani fax, raději zatelefonujte. Francouzi preferují osobní kontakt.
  3. Francouzština při jednání
    Pokud neovládáte francouzštinu, vezměte si na první jednání tlumočníka. Nehovoříte-li francouzsky, naučte se alespoň několik vět.
  4. Choďte v pravý včas
    Schůzku si domluvte dopředu, přijďte na ni včas, ale ne dříve. Nesnažte se francouzského partnera zastihnout mezi 12-14 hodinou, o jakýchkoliv svátcích, v srpnu.
  5. Buďte konstruktivní
    Vyjadřujte se strukturovaně, jasně argumentujte a navrhujte řešení. Raději se chovejte formálně a nechte váš protějšek udělat první krok k méně formálnímu jednání.
  6. Cenu stanovujte s ohledem na západoevropskou konkurenci
    Francouzi neuznají, že český výrobek může být dražší než španělský, italský či dokonce německý. Ponechejte si prostor pro mírnou slevu.
  7. Prokazujte svému partnerovi respekt
    Ale nenechte se jeho požadavky zatlačit do kouta.
  8. Buďte trpěliví a vytrvalí
    Na reakci francouzské strany se obvykle čeká velmi dlouho. Kontakt v pravidelných intervalech opakujte, vždy s novou informací. Tím je vidět, že se vaše firma rozvíjí.
  9. Věnujte pozornost obchodní smlouvě 
    Prověřte si bonitu partnera, pojištění. Distribuční práva specifikujte geograficky a vymezujte je časem.
  10. Využijte služeb CzechTrade
    Při prezentaci se veletrzích, asistenční podpoře a další

VSTUPUJETE NA FRANCOUZSKÝ TRH? PŘEČTE SI RADY OD ZAHRANIČNÍ KANCELÁŘE CZECHTRADE

  1. Zmapování trhu
    Pro úspěšnou akvizici nových obchodních partnerů komunikujte ve francouzštině. Pro prvotní vyhledání kontaktů a prvotní zmapování trhu využívejte především francouzskou verzi internetového vyhledávače Google při zadávání správných klíčových slov. S těmito prvotními analýzami a vyhledáním a sestavením přehledného seznamu potenciálních odběratelů vám pomůže naše zahraniční kancelář CzechTrade Francie.
    Místní společnosti obvyke provozují webových stránky jen ve francouzštině. V některých případech jsou kontaktní informace nahrazeny kontaktním formulářem. Obecný firemní e-mail zpravidla najdete v sekci „mentiones legales“, na konci každé stránky.
  2. Oslovení firmy
    První oslovení je nejvhodnější provést e-mailem ve francouzštině na obecné firemní e-maily. Krátce představte vaši firmu a produkty nebo služby, které nabízíte. Do přílohy přiložte katalog, ceníky, dodací podmínky a další marketingové materiály v PDF, vše ideálně přeložené do francouzštiny. Prezentační e-mail by měl být co nejstručnější a věcný.
    Doporučujeme následnou telefonickou akviziční kampaň. Ideální je, když ovládáte francouzštinu. Volejte na obecná firemní telefonní čísla, kde se v 99 % případů spojíte s recepcí. Odvolejte se na předchozí e-mailovou konverzaci a požadujte kontakt na osobu odpovědnou za jednání s novými dodavateli. Této osobě opět pošlete akviziční e-mail nebo se s ní rovnou spojte telefonicky.
  3. Reference
    Pracujte s referencemi. Máte-li reference z Francie, vždy je uveďte již v prvotním oslovení.
  4. Příprava materiálů
    Řada firem funguje v běžném režimu, nicméně pracovníci mohou stále fungovat na home office. Čas věnujte přípravě kvalitních podkladů přímo ve francouzštině. Překlady nechte zkontrolovat rodilým mluvčím.

Perspektivní obory

  • strojírenství a výroba strojů
  • obráběné komponenty a konstrukce z kovů
  • letecký průmysl
  • energetika
  • voda, odpady a životní prostředí