Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Od roku 2017 mají české firmy možnost zahájit svoji přítomnost v Indii v Českém podnikatelském inkubátoru v Bengalúru. Firmám jsou k dispozici kancelářské prostory pro období zakládání firmy s možností využití poradenských služeb agentury CzechTrade.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
Zájem českých firem o Indii rychle roste. Přitahuje je zejména to, že nová nejlidnatější země světa předběhne Čínu v růstu HDP, její populace je mladá a stále se zvětšuje, s tím se dál rozšiřuje i její obrovský trh a poptávka po zboží. Navíc se Indie otevírá zahraničním investicím. Stále je to ale protekcionistická ekonomika, která drží vysoká cla na dovoz zboží. To podle šéfa indické pobočky agentury CzechTrade Luboše Ulče komplikuje export českého zboží, zejména toho, které má konkurovat hlavně cenou. „Právě proto jde řada firem přímo do Indie,“ dodává Ulč.
Od hospodářského roku 2014-2015 tvořilo uhlí vždy více než 70 % produkce energie v Indii. Nicméně, podle údajů ze statistiky MoSPI „Energy Statistics in India 2025", se podíl uhlí na výrobě energie v Indii v letech 2023-2024 zvýšil až na 79 %. Produkce uhlí se zvýšila o 12 % oproti roku 2022-2023, kdy rostla tempem 15 % což patřilo k nejrychlejšímu růstu produkce za poslední desetiletí.
Předseda představenstva a generální ředitel společnosti Microsoft Satya Nadella během své návštěvy Indie v lednu 2025 oznámil, že společnost plánuje v příštích dvou letech investovat v Indii 3 miliardy dolarů do infrastruktury cloudu a umělé inteligence a do zvyšování kvalifikace, včetně zřízení nových datových center. Cílem této investice je urychlit inovace v oblasti umělé inteligence v Indii, které jsou klíčové pro dosažení vize čestného předsedy vlády Naréndry Módího stát se do roku 2047 vyspělým národem (Viksit Bharat). Společnost Microsoft rovněž podpoří dlouhodobou konkurenceschopnost země tím, že v příštích pěti letech vyškolí 10 milionů lidí v dovednostech v oblasti AI v rámci druhého ročníku svého programu ADVANTA(I)GE India.
Banka Goldman Sachs předpovídá, že indická ekonomika zůstane relativně izolovaná od obchodního konfliktu mezi USA a Čínou, i přes očekávané zpomalení růstu HDP na 6,3 % v roce 2025 v důsledku fiskální konsolidace a přísnějších úvěrových podmínek.
Norsko chce do konce roku 2025 ratifikovat dohodu o volném obchodu mezi Indií a EFTA, čímž by podpořilo bilaterální obchod a investice zejména v oblasti obnovitelných energií a námořního průmyslu.
Indie se řadí mezi nejrychleji se rozvíjející ekonomiky světa a společně s Čínou je považována za budoucí novou ekonomickou velmoc. Indičtí představitelé rádi zdůrazňují, že veškerého pokroku posledních let dosáhla Indie v prostředí stabilní demokracie a tržní ekonomiky.
S aktuálně odhadovanými 1,138 miliardy obyvatel představuje Indie největší demokracii na světě. Hodnota HDP v přepočtu ukazatelem parity kupní síly je odhadována na 3,3 bil. USD a řadí Indii na 4. místo na světě za USA, Čínu a Japonsko. Obrovský trh a dynamický rozvoj ve všech oblastech tak představují nemalé lákadlo pro všechny významné světové hráče.
Počátky Česko-indické obchodní spolupráce se datují do 20. let 20. století. V té době se jednalo zejména o československé dodávky obráběcích strojů a zařízení pro cukrovary a také o aktivity firmy Baťa při výstavbě obuvnických závodů v Indii.
K výraznému rozvoji vzájemného obchodu došlo po osamostatnění Indie v roce 1947. České firmy se na indickém trhu uplatňovaly jako tradiční dodavatelé diesel-generátorů, obráběcích, tvářecích, textilních, kožedělných a tiskařských strojů, potravinářské technologie a řady dalších průmyslových výrobků. Po určitém propadu na začátku 90. let dochází roku 1993 k neustálenému postupnému růstu česko-indické obchodní výměny. Hlavními českými vývozními artikly do Indie jsou v současné době osobní automobily, obráběcí a tvářecí stroje a zařízení pro energetiku.
Od roku 2017 mají české firmy možnost zahájit svoji v Indii v Českém podnikatelském inkubátoru v Bengalúru. Firmám jsou k dispozici kancelářské prostory pro období zakládání firmy s možností využití poradenských služeb agentury CzechTrade.
Podrobné teritoriální informace o indické ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Časové pásmo
Celá země používá jedno časové pásmo GMT +5.30 hod.
Indie je jistě velmi zajímavá země a perspektivní trh, nabízející celou řadu obchodních příležitostí. V porovnání nejen s Evropou však oplývá celou řadou specifik, která je dobré si nastudovat a důkladně zvážit ještě před podniknutím jakýchkoliv aktivit spojených se vstupem na její trh. Zejména je důležité si uvědomit, že v porovnání s naším prostředím trvá navázání obchodní spolupráce v Indii obvykle nesrovnatelně delší dobu a vyžaduje systematický, kontinuální přístup. Indie tak není vhodným trhem pro rychlé řešení výpadků v prodeji.
Jako první krok je dobré seznámit se s Indií a jejími specifiky například prostřednictvím souhrnné teritoriální informace aktualizované Zastupitelským úřadem ČR v Indii. Zde se exportéři dozvědí obecné ekonomické informace a další skutečnosti, které jsou potřeba pro úspěšný vstup na indický trh.
Jako další krok doporučují obě zahraniční kanceláře CzechTrade v Indii prověřit podmínky importu zboží do země a provést zevrubné zmapování situace na trhu. To zahrnuje především zjištění dovozních cel a daní na základě HS kódů obchodovaných produktů, zjištění případných legislativních omezení importu do Indie, zjištění situace uvnitř daného tržního segmentu a zjištění stavu konkurence a ideálně konkurenčních cen. V případě spotřebního zboží doporučujeme pro tento účel navštívit například portály Amazon nebo Flipkart.
S tímto krokem, stejně jako se všemi ostatními vám rády pomohou zahraniční kanceláře CzechTrade v Mumbaí a CzechTrade v Bengalúru.
Následujícím krokem je vyhledání vhodných obchodních partnerů. V závislosti na zamýšleném obchodním modelu se může jednat o importéry, distributory, společnosti pro různé výrobní a technologické kooperace, obchodní zástupce nebo o koncové zákazníky. K tomu je možné využít veřejně dostupné zdroje i placené databáze firem. Další možností je využití řady firemních asociací, které v Indii působí, a dále například seznamů vystavovatelů na oborových veletrzích.
V případě spolupráce s agenturou CzechTrade vám díky mnohaletým zkušenostem s teritoriem zahraniční kanceláře pomohou najít takové partnery, kteří nejlépe odpovídají vašim zájmům. K tomu je potřeba, abyste kancelář CzechTrade Indie informovali o své produkci, obchodních záměrech a zkušenostech s Indií a o své cílové skupině. Dále je vhodné zaslat tzv. top 5 skutečností, které vás odlišují od konkurence. Na základě těchto informací zahraniční kancelář připraví individuálně longlist, to je širší seznam vytipovaných firem, který vám následně zašle.
V následujícím kroku je nutné vytipované partnery protřídit, vybrat ty nejzajímavější a tyto pak oslovit. Zde je velmi důležité zjistit a oslovit správnou osobu. V zásadě by se mělo jednat o osobu s co nejvyšším postavením v rámci firemní hierarchie. Kontaktní informace na tyto lidi však nebývají zejména u větších organizací veřejně přímo dostupné a je tedy potřeba se k nim propracovat.
Dalším úskalím je fakt, že na oslovení emailem indické firmy většinou nereagují a je tedy nutné emailovou komunikaci podpořit také telefonicky.
Kanceláře CzechTrade v Indii jsou připraveny vám pomoci i s tímto krokem a díky skutečnosti, že disponují lokálními pracovními silami, není problémem ani komunikace v hindštině. To se ukazuje jako velmi přínosné, zejména při komunikaci s níže postavenými zaměstnanci indických firem během získávání kontaktů na firemní management.
V Indii se během koronakrize a souvisejících restrikcí velmi rozšířily virtuální schůzky například prostřednictvím aplikací Zoom nebo Skype. Obchodní jednání na dálku je tedy rozhodně možné a jistě velmi žádoucí.
V případě zájmu jsme schopni zajistit i osobní jednání mezi řediteli kanceláří CzechTrade a indickými firmami, během nichž je možné např. odprezentovat firmu klienta nebo indické straně předat produktové vzorky. Po obnovení mezinárodní letecké přepravy je zde samozřejmě možnost připravit osobní jednání klienta přímo v Indii.
CzechTrade Indie před navázáním konkrétní spolupráce s indickými partnery jednoznačně doporučuje nechat tyto partnery prověřit, zda proti nim není vedeno trestní řízení, zda nemají daňové nedoplatky atp. I s tímto vám kanceláře pomohou.