Zahraniční kancelář CzechTrade
Německo

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.

Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Videa

Kontakty

Mgr. Jareš Adam

CzechTrade Německo - Düsseldorf

Mgr. Adam Jareš ředitel regionálního centra
Ing. Kazimourová Tereza

CzechTrade Německo - Düsseldorf

Ing. Tereza Kazimourová zástupkyně ředitele zahraniční kanceláře
Kubíčková Kristýna

CzechTrade Německo - Mnichov

Kristýna Kubíčková ředitel zahraniční kanceláře

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Jak vám můžeme pomoci

Rozbalovací obsah

Informace z Německa

Německo je jednou z nejvyspělejších zemí světa a společně s Čínou a USA patří do pětice největších světových ekonomik. S 83 miliony obyvatel je také klíčovým trhem v Evropské unii. Německo je exportně orientovaná ekonomika s průmyslovou základnou založenou na inovacích.

Pro Českou republiku je Německo nejdůležitějším obchodním partnerem. Podíl českého exportu do Německa, včetně reexportu, se blíží dvěma pětinám veškerého českého vývozu a naopak Česká republika se z hlediska objemu vzájemné výměny zboží dostala do první desítky hlavních obchodních partnerů Německa.  

Struktura českého průmyslu je historicky velmi podobná té německé, což se promítá i ve skladbě exportu a importu. Vzájemné propojení ekonomik navíc podporují rozsáhlé německé investice v ČR. V uplynulých letech rostl i počet českých investic a ČR je nejaktivnějším investorem v Německu ze zemí střední a východní Evropy.

Německo patří mezi nejotevřenější světové ekonomiky s vysokou mírou importu, který se pohybuje na 80 % hodnoty exportu.

Příležitosti pro české firmy jsou v automobilovém průmyslu a celém subdodavatelském řetězci v souvislosti s trendem elektromobility. S ohledem na ekologii se očekává významný rozvoj železniční a kolejové dopravy a velké investice do budování nové infrastruktury. Pro české výrobce železniční a kolejové techniky je Německo velmi perspektivním trhem.

V energetice jsou příležitosti v souvislosti se změnou energetické koncepce, tedy s odklonem od jádra a uhlí a příklonem k obnovitelným zdrojům energií. I zde se očekávají masivní investice do výstavby a rozvoje přenosových sítí a nových technologií pro solární, vodní a další nekonvenční elektrárny.    

Oblast digitalizace a robotizace ekonomiky, propojování IT technologií s průmyslovou výrobou, vytváření „inteligentních“ samo řídících jednotek se týká zejména takových sektorů jako chemický, strojírenský, elektrotechnický, automobilový průmysl, zemědělství nebo logistika a je velkou příležitostí pro technologické firmy v oblastech ICT, vývoje SW nebo umělé inteligence. Je to šance nejen pro firmy, ale i pro českou vědu a výzkum.

Německo patří mezi největší světové dovozce potravin a zemědělských komodit. Velké příležitosti jsou např. v oblasti biopotravin, kde SRN představuje největší evropský trh.

Ve zdravotnickém a farmaceutickém průmyslu lze očekávat neustále rostoucí výdaje do inovativních postupů ambulantní a klinické péče, zvyšování komfortu pacientů, do výstavby a modernizace pečovatelských domů, optimalizace procesů a vytíženosti lůžek. Z hlediska českých výrobců je perspektivní i oblast doplňků stravy.

Na německém trhu vládne tvrdý konkurenční boj, jeho intenzita je jedna z nejvyšších na světě. Šanci na úspěch mají především české firmy, které jsou schopny nabídnout kvalitní produkci s vysokou přidanou hodnotou a doprovodným servisem. Důležitá je také aktivní propagace a marketing.

Podrobné teritoriální informace o německé ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Desatero pro obchodování

  1. Respektujte kulturní odlišnosti a na jednání se připravte 
    Německé obchodníky charakterizuje věcnost a přímost. Nenechte se odradit partnerovou zdánlivou odměřeností. Němci se nebojí jít do konfliktu, proto se dobře připravte na jednání a vybavte se argumenty.
  2. Komunikujte systematicky 
    Diskuzi veďte věcně, nesoustřeďte se zbytečně na detaily. Jednejte strukturovaně, bod po bodu. Rozlišujte priority od méně podstatných záležitostí.
  3. Uplatněte schopnost improvizovat, ale zůstaňte profesionály
    Přizpůsobte se německé organizovanosti, ale zároveň je výhodou nevzdávat se české schopnosti improvizovat a uplatnit kreativitu.
  4. Prezentujte se sebevědomě a formálně
    Kvalitně a moderně zpracovaný web a propagační materiály hrají důležitou roli. Moderní prezentace je na německém trhu klíčem k úspěchu. Designově dominuje jednoduchost, minimalismus a méně výrazné barvy. Během jednání dbejte na formální vystupování – vhodné oblečení a kvalitní projev jsou rovněž zárukou dobrého dojmu. 
  5. Nebojte se telefonovat 
    Vzhledem k formálnímu a často odměřenému způsobu psané komunikace zjistíte z telefonického rozhovoru mnohem více, než z e-mailu.
  6. Nespoléhejte, že se domluvíte anglicky 
    V malých a středně velkých firmách se bez němčiny neobejdete. Znalost němčiny je výhodou, zvyšuje komfort v komunikaci při dlouhodobější spolupráci, a zároveň i důvěryhodnost před německým partnerem.
  7. Dodržujte termíny a buďte spolehliví 
    Buďte spolehliví, důvěryhodní, dochvilní, dodržujte slovo i dohodnuté termíny.
  8. Nepodceňujte znalosti německého partnera 
    Ceny nenadsazujte! Německé firmy jsou zvyklé obchodovat napříč s celým světem a mají perfektní informace o cenách nejen z domácího trhu, ale i za hranicemi.
  9. Jen dobrá cena a kvalita na náročném koncentrovaném trhu nestačí 
    Design a inovace dnes znamenají prodejní argument a zdroj konkurenční výhody. Nezapomínejte na certifikace a reference. Německo je trh blízký, ale opravdu náročný.
  10. Hledejte obchodního zástupce nebo distributora
    Němci rádi kupují od Němců. Místní distributor nebo obchodní zástupce s vybudovanými distribučními kanály urychlí vstup na trh. 

Perspektivní obory

  • high tech automobilový průmysl
  • ICT a vývoj SW
  • elektrotechnický průmysl
  • stavebnictví a stavební materiály
  • zdravotnictví
  • energetika
  • potravinářský průmysl
  • služby

Reference

  • PRESCO GROUP, a.s.

    „Děkujeme za organizaci seminářů o Německu pro exportéry. Online forma mně osobně velmi vyhovovala. Prostor pro dotazy byl a pan Jareš s kolegyněmi měli pěknou prezentaci. Některé platformy už využíváme, další byly přínosem a určitě je brzy zkusíme využít."

    Aidai Mirbek

    exportní manažerka ve společnosti PRESCO GROUP, a.s.

    www.presco.cz

  • Boco Pardubice

    „Od roku 2012 na německém trhu spolupracuje s tamním zastoupením agentury CzechTrade v Düsseldorfu. Ta se podílí především na prezentaci firmy na dvou klíčových veletrzích, kterými jsou Fakuma a největším světovém veletrhu zpracování plastů K, který se koná jednou za tři roky právě v Düsseldorfu."

    Lukáš Kárník

    obchodní ředitel

    www.boco.cz

  • ELFE, s.r.o.

    „Rád bych touto cestou poděkoval za výbornou akci Sourcing Day, jejíž osmý ročník se odehrál v květnu 2018 v Plzni. Naše společnost měla možnost navázat nespočet nových obchodních kontaktů z Německa, začít nové dlouhodobé spolupráce a to během velice krátké doby. Budu se těšit na další spolupráci s vámi a s celým týmem CzechTrade."

    Michal Zaydlar

    Business Manager

    www.elfe.cz