Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
Agentura CzechTrade přichystala v polovině prosince ve spolupráci s Czech Space Alliance podnikatelskou misi zaměřenou na vesmírný průmysl, které se zúčastnilo 11 českých exportérů z tohoto oboru. Misi vedla náměstkyně ministra průmyslu a obchodu Martina Tauberová a kromě Ministerstva průmyslu a obchodu se na ní podílely i Ministerstvo dopravy a Velvyslanectvím ČR v Madridu. Ze španělské strany se pak akce zúčastnila padesátka španělských a baskických firem a nejdůležitější instituce z oboru.
S Green Dealem je téma energetiky aktuální po celé Evropě a ve Španělsku rezonuje také. Jedním ze zajímavých témat je i jaderná energetika, neboť tu akutně řeší téma provozu, údržby a modernizace jaderných elektráren a též skladování jaderného odpadu (zejména sanace a dekontaminace, manipulace a skladování jaderného odpadu a jaderná bezpečnost a údržba stávajících zařízení), přestože je výhled postupného uzavírání a přechodu na OZE.
„Hmatatelné výsledky se obvykle projeví až za nějakou dobu. Konkrétní byznys ještě nějakou dobu zraje, ale již během misí se rýsují slibné výsledky,“ říká k zahraničním misím Marek Zmrzlík, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade ve Španělsku, který se během více než desetiletého působení v agentuře specializoval především na latinskoamerická teritoria a obor energetiky.
Španělsko pokračuje v cestě k digitalizaci: investice do IT a technologií vzrostly o 10 %.
Madridská radnice má po celém městě nainstalováno 56 pevných kamer. Jejich záznamy analyzuje umělá inteligence.
Madrid směřuje k efektivnější a ekologičtější mobilitě. Zavádění vodíku do veřejné dopravy dokazuje, že ekologická transformace není otázkou budoucnosti, ale již současným způsobem pohybu po městě.
Češi otevřeli nové příležitosti pro inovace v chytrých městech.
Španělsko, se svými 47 miliony obyvatel, je 5. největším trhem Evropské Unie. V posledních letech místní ekonomika udržuje stabilní růst, který je jedním z nejdynamičtějších v porovnání s jinými Západoevropskými členy EU. Další makroekonomické ukazatele, ať se již jedná o inflaci či nezaměstnanost, se podařilo dostat na rozumnou úroveň a důkazem zdárného hospodaření je i fakt, že Španělsko úspěšné splnilo své závazky vůči Evropské Unii a v blízké době by mělo opustit režim procedury nadměrného deficitu EU, který byl ve Španělsku uplatněn v roce 2009.
I přes geografickou vzdálenost, patří Španělské království k důležitým obchodním partnerům České Republiky. Od našeho vstupu do Evropské Unie kontinuálně roste obchodní výměna mezi oběma státy, a co je důležité, s pozitivním saldem na straně českých exportérů. V roce 2018 český export hravě překonal hranici 5 mld. euro a celkový obrat překročil 8 mld. euro.
Pevnost provázanosti ekonomik dokazují také realizované investice. Dle poslední analýzy fDi Markets investovaly španělské firmy do Česka celkem 238.47 mld. euro (2003 – 2019) a vytvořily tím více jak milion pracovních míst. Španělské společnosti jsou v ČR nejvíce aktivní ve zpracovatelském průmyslu, následuje retail, stavebnictví a ICT. I míra investičních aktivit českých subjektů ve Španělsku také postupně roste a to hlavně v realitním sektoru, automobilovém průmyslu a v logistice.
Ačkoliv se jedná o vysoce decentralizovaný trh, charakteristický velkými rozdílnostmi co do legislativy, kultury, vkusu a obchodních zvyklostí, neměl by být při dobývání zahraničních trhů opomíjen, jelikož skýtá mnoho příležitostí pro české firmy. Ty vidíme hlavně v oblastech ICT a Smart Cities; v rámci subdodávek u finančně náročných projektů v oblasti energetiky, strojírenství a dopravy (nejen na území Španělska, ale také v regionu Latinské Ameriky, tak ve státech střední a východní Evropy); v sektoru zdravotnické techniky; pokročilých materiálů i hotelnictví a turismu.
Podrobné teritoriální informace o španělské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Před vstupem na španělský trh je vhodné si udělat analýzu konkurence a zjistit, jaké firmy z vašeho sektoru jsou na místním trhu přítomny a jakým způsobem. V mnohých sektorech je ve Španělsku velká konkurence nejen místních firem, ale i firem zahraničních např. ze západní Evropy (Francie, Německo), Asie i USA. Forma jejich působení (skrze distributory, vlastní pobočku, obchodní zastoupení), a s tím spojená kvalita a rozsah služeb ovlivní očekávání od místních klientů a faktory, které musíte splnit pro to, aby i vaše produkty uspěly.
Na základě již zmíněné analýzy a vašich zkušeností je dobré si dopředu připravit formát spolupráce a cenovou politiku. Je potřeba myslet hlavně na dostatečnou marži pro partnery, rozpočet na marketingovou podporu, brát ohled na cenu dopravy a u technologicky složitějších produktů také na post-prodejní servis.
Všechny tyto informace je nutné zpracovat do letáků s kvalitní grafikou, na kterou jsou kladeny ve Španělsku vysoké nároky. Nutností je také mít základní informace o produktu a firmě ve španělském jazyce (prezentace firmy, leták A4), kde bude shrnutí základních informací o produktu, hlavní prodejní argumenty a reference ze zahraničí.
Ačkoliv nemají španělské firmy povinnost registrovat se v obchodní komoře, ani sektorových asociací, jsou tyto organizace vhodným zdrojem informací. Tyto zdroje můžete kombinovat s vyhledáváním na googlu dle klíčových slov. Potřebné informace je nutné poté doplnit z rejstříků firem. Ty existují veřejné, kde najdete obecné informace a placené, kde se dají získat hodnocení rizik, kontakty a jména výkonných ředitelů.
Kombinace obojí je základním postupem, který vám umožní vytvořit si seznam firem, nicméně k získání správných kontaktních osob to nestačí. Většinou je nutné jednotlivé kontakty obvolat jednotlivě po telefonu a získat emaily na nákupčí, potažmo obchodní oddělení.
Pro oslovení potenciálních partnerů využijte všech možných kanálů jako e-mail, telefon, sociální sítě či whatsapp. Komunikace musí být intenzivní a je dobré si jednotlivé kroky naplánovat tak, aby mezi nimi nebyla příliš dlouhá prodleva.
Je potřeba brát v potaz, že ve Španělsku chodí dvacet až třicet spamů denně. Je tedy vhodné na emailovou komunikaci navázat telefonním hovorem a zasláním tištěných materiálů se vzorky. Po prvotním oslovení je vhodné přijet na osobní jednání – které vašim záměrům dodají na významu a současně si budete moci prověřit zázemí klienta na místě.
V případě, že potřebujete poradit či asistovat v průběhu některé z výše zmíněných fází, agentura CzechTrade je vám vždy k dispozici.
„Naše firma JASO Trade se zabývá výrobou luxusních rakví amerického typu, které jsou určené převážně na export. Na základě zprávy od španělské kanceláře CzechTrade jsme se rozhodli navštívit veletrh pohřebnictví FUNER MOSTRA ve Valencii, abychom zjistili možnosti při vstupu na tento trh. Marek Zmrzlík, vedoucí kanceláře v Madridu, nám aktivně pomohl se sjednáním schůzek s potenciálními klienty a byl nám osobně nápomocný s překlady během jednání. Věříme, že díky této pomoci a podpoře se nám povede zahájit spolupráci s budoucími klienty ve Španělsku.“
Ing. Milan Novák
jednatel firmy JASO Trade s.r.o.