Ázerbájdžánská státní společnost ASCO (Azerbaijan Caspian Shipping), která se zabývá námořní přepravou po Kaspickém moři, staví 11 nových lodí a postupně, v průběhu čtyř etap, dekarbonizuje celou svoji flotilu lodí.
V souladu se „Strategií snižování emisí skleníkových plynů z lodí“, kterou přijala Mezinárodní námořní organizace (IMO) v roce 2018, je cílem snížit do roku 2030 roční emise z mezinárodní lodní dopravy o 20 %, do roku 2040 snížit o 70% a do roku 2050 dosáhnout nulových emisí.
K dosažení tohoto cíle ASCO vyvinulo strategii a akční plán, ve kterém se počítá s následujícími etapami:
Je také nutno zmínit, že ASCO má krátkodobý akční plán, podle kterého by první 3 etapy měly být dokončeny do roku 2030. Přestože projekt počítá s přechodem na lodě s metanolovým pohonem do roku 2027, již nyní se pracuje na získání finanční podpory pro přechod na lodě s metanolem, aby se tento proces urychlil.
Ambiciózní plány ASCO na snižování emisí svého lodního parku budou podmíněny rekonstrukcí a nákupem nového strojního vybavení ve svých dvou strojírenských závodech ASCO, tak i rozšiřováním výroby a nákupem dalšího strojního vybavení v loděnicích „Baku Shipyard", které staví pro ASCO převážnou většinu lodí. Pro české firmy to může mít zajímavý exportní potenciál.
Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Ázerbájdžán.
Zdroj: https://asco.az/
Turecko se dohodlo se Sýrií na vývozu elektřiny a zemního plynu. Spolupráce zahrnuje také investice do infrastruktury a těžby.
Pod jeho vedením Doosan Enerbility posílila svou pozici na globálním trhu s jadernou energií a přispěla k nabídce na projekt jaderné elektrárny Dukovany v Česku.
Japonský řetězec Lawson otevřel futuristickou verzi své samoobsluhy, ve které využívá AI k analýze zákaznického chování i optimalizaci prodeje.
Thajský ministr obchodu Pichai Naripthaphan a eurokomisař Maroš Šefčovič se setkali v Paříži, aby urychlili jednání o dohodě o volném obchodu (FTA) mezi Thajskem a Evropskou unií. Obě strany si kladou za cíl dokončit vyjednávání do konce roku 2025.