Datum:26.06.2025
Průmyslový obor: Služby
Teritoriální zaměření:
Japonsko - vlajka Japonsko

V Tokiu byla otevřena večerka konbini řízená umělou inteligencí

Japonský řetězec Lawson otevřel futuristickou verzi své samoobsluhy, ve které využívá AI k analýze zákaznického chování i optimalizaci prodeje.

Společnost Lawson zahájila v japonském hlavním městě provoz nové generace večerek typu konbini, které v rámci svého provozu využívají umělou inteligenci. Technologie nasazené v prodejně u stanice Takanawa Gateway sledují pohyb zákazníků, analyzují jejich nákupní návyky a pomáhají efektivněji řídit skladové zásoby i práci personálu. Umělá inteligence například zaznamenává, kde se lidé nejčastěji zastavují, co si prohlížejí a jak dlouho setrvávají u jednotlivých regálů.

Systém dále umožňuje dynamické nastavování cen prostřednictvím digitálních štítků, které reagují na aktuální poptávku i situaci v obchodě. Zároveň upozorňuje na prázdné regály a doporučuje zaměstnancům, kde doplnit zboží. AI také umožňuje personalizaci reklamy – například pokud si žena ve středním věku vezme z regálu sendvič, obrazovka v její blízkosti jí nabídne neslazený čaj nebo smoothie, zatímco muži v důchodovém věku se na stejném místě zobrazí akční nabídka piva.

Lawson patří mezi největší provozovatele tzv. konbini – malých smíšených prodejen, které jsou neoddělitelnou součástí každodenního života v Japonsku. Zavedení umělé inteligence má firmě pomoci udržet si konkurenceschopnost vůči e‑commerce i dalším řetězcům, jako jsou 7-Eleven nebo FamilyMart. Pokud se testovací provoz osvědčí, plánuje Lawson rozšířit tyto technologie do dalších prodejen po celé zemi. Od pokročilé automatizace si slibuje především snížení provozních nákladů a celkové zefektivnění chodu obchodů v době, kdy se Japonsko potýká s nedostatkem pracovní síly.


Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.

Zdroj: Mainichi

Další aktuality