Japonský řetězec Lawson otevřel futuristickou verzi své samoobsluhy, ve které využívá AI k analýze zákaznického chování i optimalizaci prodeje.
Společnost Lawson zahájila v japonském hlavním městě provoz nové generace večerek typu konbini, které v rámci svého provozu využívají umělou inteligenci. Technologie nasazené v prodejně u stanice Takanawa Gateway sledují pohyb zákazníků, analyzují jejich nákupní návyky a pomáhají efektivněji řídit skladové zásoby i práci personálu. Umělá inteligence například zaznamenává, kde se lidé nejčastěji zastavují, co si prohlížejí a jak dlouho setrvávají u jednotlivých regálů.
Systém dále umožňuje dynamické nastavování cen prostřednictvím digitálních štítků, které reagují na aktuální poptávku i situaci v obchodě. Zároveň upozorňuje na prázdné regály a doporučuje zaměstnancům, kde doplnit zboží. AI také umožňuje personalizaci reklamy – například pokud si žena ve středním věku vezme z regálu sendvič, obrazovka v její blízkosti jí nabídne neslazený čaj nebo smoothie, zatímco muži v důchodovém věku se na stejném místě zobrazí akční nabídka piva.
Lawson patří mezi největší provozovatele tzv. konbini – malých smíšených prodejen, které jsou neoddělitelnou součástí každodenního života v Japonsku. Zavedení umělé inteligence má firmě pomoci udržet si konkurenceschopnost vůči e‑commerce i dalším řetězcům, jako jsou 7-Eleven nebo FamilyMart. Pokud se testovací provoz osvědčí, plánuje Lawson rozšířit tyto technologie do dalších prodejen po celé zemi. Od pokročilé automatizace si slibuje především snížení provozních nákladů a celkové zefektivnění chodu obchodů v době, kdy se Japonsko potýká s nedostatkem pracovní síly.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Mainichi
Zvýšené globální napětí v obchodní politice vytváří novou příležitost pro firmy z EU. Španělsko si aktivně buduje pozici distribučního a obchodního uzlu mezi Evropou a zeměmi, jako jsou Brazílie, Mexiko, Indie a Maroko a české firmy mohou být u toho.
Maroko se stále výrazněji prosazuje jako atraktivní trh s rostoucím významem pro zahraniční obchod. Stabilní prostředí, dynamický rozvoj a strategická poloha z něj činí zajímavou příležitost pro české exportéry.
Pokud právě atestujete dokumenty ve Spojených arabských emirátech, případně se na to v dohledné době chystáte, věnujte pozornost následující informaci.
Počet domácích mazlíčků v chilských domácnostech je od doby pandemie na vzestupu. Švýcarská firma Nestlé se tak rozhodla upevnit svoji pozici jedničky na chilském trhu a do zvětšení plochy distribučního centra pro svoji značku Purina investuje 30 milionů dolarů.