Čínští spotřebitelé se stále více zajímají o zdravý životní styl, udržitelnost, bio produkty a originální design. To otevírá prostor pro české značky zaměřené na kvalitu a řemeslnou výrobu.
Číňané mají tradičně silný vztah ke šperkům, ať už jde o zlato, drahé kameny, nebo designové kousky. Roste zájem o ruční výrobu, originální design a západní značky s příběhem. České šperky jsou vnímány jako elegantní a decentní evropský luxus. Na čínském trhu jsou žádané hlavně originální šperky, například český granát má výjimečný marketingový potenciál díky své exkluzivitě. Dále pak stříbro a skleněná bižuterie – zejména jako módní doplněk pro mladší zákaznice. Na vzestupu je zakázková výroba – individualizace je trend, zákazníci rádi kupují něco jen pro sebe.
Třeba spojení s českou tradicí, řemeslem, historií. Stále důležitější je e-commerce prodej a livestreaming – mladší generace nakupuje hlavně online (např. přes Xiaohongshu – RED, Douyin).
České sklo má v Číně historicky výborné jméno, zejména v segmentu luxusu a dárků. Číňané si cení ruční práce, preciznosti, historie a estetiky – vše, co české sklo ztělesňuje. Luxusní dárky, reprezentativní předměty a interiérové doplňky mají silnou poptávku.
Poptávané jsou tradiční křišťálové vázy, sklenice, mísy – jako dekorace, dárky, svatební výbava. Dále pak umělecké sklo a designové kousky – unikátní výrobky pro sběratele a architekty, případně gravírované a personalizované výrobky – pro dárkové účely.
Českým firmám pomáhá účast na veletrzích (např. China International Import Expo v Šanghaji nebo China International Consumer Products Expo v Haikou) – budování brandu a přímý kontakt s distributory. Dále pak prezentace v luxusních showroomech, galeriích, hotelích. Firmám se vyplatí spolupráce s čínskými architekty a developery – vybavení interiérů luxusních projektů.
Čínští spotřebitelé (zejména mladí a bohatší) nekupují jen produkt, ale i značku, její hodnoty a příběh. Zahraniční značky často těží z image evropského luxusu, autenticity nebo ekologického přístupu. Funguje příběh typu: rodinná firma s tradicí, ruční výroba z Evropy, přírodní složení, design s duší a podobně.
Tmall Global, JD Worldwide, Kaola, Xiaohongshu (RED) nebo Douyin (TikTok). To jsou nejčastější e-markety. Přímý vstup přes cross-border e-commerce (CBEC) umožňuje prodávat bez nutnosti klasické registrace v Číně (méně byrokracie). Livestreaming prodej (např. přes Douyin nebo Kuaishou) je obrovsky populární – moderátor během streamu produkty prezentuje, testuje a prodává v reálném čase.
KOLs (Key Opinion Leaders) a KOCs (Key Opinion Consumers) mají obrovský vliv na nákupní rozhodování čínských spotřebitelů. Důležité je budování důvěry skrz recenze, doporučení a komunitu (např. na platformě RED nebo WeChat). Lokální chuťové nebo vizuální preference je třeba respektovat – např. odlišný obalový design, barevnost, vůně apod.
Spotřebitelé čím dál více hledají unikátní, ne masové produkty. Chtějí se odlišit. To nahrává menším zahraničním značkám, hlavně v kosmetice, módě, špercích, potravinách. Personalizace je žádaná – gravírované sklo, vlastní balení, příchutě na míru apod.
Silně roste poptávka po produktech spojených se zdravím, přírodou a udržitelností: bio kosmetika, přírodní doplňky stravy, funkční potraviny, veganské produkty. Západní životní styl (wellness, minimalismus, hygge) je atraktivní – a firmy ho mohou promítat do značky a marketingu.
Produkty musí splňovat přísné čínské normy, zejména v oblasti potravin, kosmetiky a zdraví. Nutná je registrace v GACC (General Administration of Customs China), CIQ inspekce, často i testování. Produkty musí mít etiketu v čínštině, jasné složení a informace o původu.
Čínský trh se rychle mění – trendy, platformy i preference se vyvíjejí doslova každým rokem. Konkurence je tvrdá – jak od domácích značek, tak zahraničních. Úspěch závisí na lokální znalosti trhu, rychlosti přizpůsobení a marketingové strategii. V případě, že hodláte vstoupit na čínský trh nebo zde rozšiřujete své obchodní aktivity, neváhejte oslovit jednu z našich tamních kanceláří - v Šanghaji nebo Pekingu. Jsme tu pro vás, bychom vám poskytli individuální asistenci a profesionální pomoc při rozvíjení vašich exportních aktivit.
Zpracoval kolektiv kanceláře CzechTrade v Číně (Šanghaj)
Zdroj: Dezan Shira & Associates
Kolekce Evolution navržená v Singapuru a ručně vyrobená v Česku získala prestižní cenu Red Dot 2025 za produktový design.
SIFER, který je jedinečným mezinárodním železničním veletrhem, se bude konat v červnu ve francouzském Lille. Tentokrát se poprvé představí i český pavilon za účasti významných tuzemských společností.
Cora zavírá. Jeden z největších belgických hypermarketů zahajuje restrukturalizaci od 30. září 2025. O práci může přijít až 1700 pracovníků.
Ani zpomalující spotřebitelská poptávka v Německu nezastavila růst Hornbachu. Díky efektivnímu řízení nákladů, levnějším surovinám a expanzi na evropských trzích vykázal řetězec silné výsledky.