Čínští spotřebitelé se stále více zajímají o zdravý životní styl, udržitelnost, bio produkty a originální design. To otevírá prostor pro české značky zaměřené na kvalitu a řemeslnou výrobu.
Číňané mají tradičně silný vztah ke šperkům, ať už jde o zlato, drahé kameny, nebo designové kousky. Roste zájem o ruční výrobu, originální design a západní značky s příběhem. České šperky jsou vnímány jako elegantní a decentní evropský luxus. Na čínském trhu jsou žádané hlavně originální šperky, například český granát má výjimečný marketingový potenciál díky své exkluzivitě. Dále pak stříbro a skleněná bižuterie – zejména jako módní doplněk pro mladší zákaznice. Na vzestupu je zakázková výroba – individualizace je trend, zákazníci rádi kupují něco jen pro sebe.
Třeba spojení s českou tradicí, řemeslem, historií. Stále důležitější je e-commerce prodej a livestreaming – mladší generace nakupuje hlavně online (např. přes Xiaohongshu – RED, Douyin).
České sklo má v Číně historicky výborné jméno, zejména v segmentu luxusu a dárků. Číňané si cení ruční práce, preciznosti, historie a estetiky – vše, co české sklo ztělesňuje. Luxusní dárky, reprezentativní předměty a interiérové doplňky mají silnou poptávku.
Poptávané jsou tradiční křišťálové vázy, sklenice, mísy – jako dekorace, dárky, svatební výbava. Dále pak umělecké sklo a designové kousky – unikátní výrobky pro sběratele a architekty, případně gravírované a personalizované výrobky – pro dárkové účely.
Českým firmám pomáhá účast na veletrzích (např. China International Import Expo v Šanghaji nebo China International Consumer Products Expo v Haikou) – budování brandu a přímý kontakt s distributory. Dále pak prezentace v luxusních showroomech, galeriích, hotelích. Firmám se vyplatí spolupráce s čínskými architekty a developery – vybavení interiérů luxusních projektů.
Čínští spotřebitelé (zejména mladí a bohatší) nekupují jen produkt, ale i značku, její hodnoty a příběh. Zahraniční značky často těží z image evropského luxusu, autenticity nebo ekologického přístupu. Funguje příběh typu: rodinná firma s tradicí, ruční výroba z Evropy, přírodní složení, design s duší a podobně.
Tmall Global, JD Worldwide, Kaola, Xiaohongshu (RED) nebo Douyin (TikTok). To jsou nejčastější e-markety. Přímý vstup přes cross-border e-commerce (CBEC) umožňuje prodávat bez nutnosti klasické registrace v Číně (méně byrokracie). Livestreaming prodej (např. přes Douyin nebo Kuaishou) je obrovsky populární – moderátor během streamu produkty prezentuje, testuje a prodává v reálném čase.
KOLs (Key Opinion Leaders) a KOCs (Key Opinion Consumers) mají obrovský vliv na nákupní rozhodování čínských spotřebitelů. Důležité je budování důvěry skrz recenze, doporučení a komunitu (např. na platformě RED nebo WeChat). Lokální chuťové nebo vizuální preference je třeba respektovat – např. odlišný obalový design, barevnost, vůně apod.
Spotřebitelé čím dál více hledají unikátní, ne masové produkty. Chtějí se odlišit. To nahrává menším zahraničním značkám, hlavně v kosmetice, módě, špercích, potravinách. Personalizace je žádaná – gravírované sklo, vlastní balení, příchutě na míru apod.
Silně roste poptávka po produktech spojených se zdravím, přírodou a udržitelností: bio kosmetika, přírodní doplňky stravy, funkční potraviny, veganské produkty. Západní životní styl (wellness, minimalismus, hygge) je atraktivní – a firmy ho mohou promítat do značky a marketingu.
Produkty musí splňovat přísné čínské normy, zejména v oblasti potravin, kosmetiky a zdraví. Nutná je registrace v GACC (General Administration of Customs China), CIQ inspekce, často i testování. Produkty musí mít etiketu v čínštině, jasné složení a informace o původu.
Čínský trh se rychle mění – trendy, platformy i preference se vyvíjejí doslova každým rokem. Konkurence je tvrdá – jak od domácích značek, tak zahraničních. Úspěch závisí na lokální znalosti trhu, rychlosti přizpůsobení a marketingové strategii. V případě, že hodláte vstoupit na čínský trh nebo zde rozšiřujete své obchodní aktivity, neváhejte oslovit jednu z našich tamních kanceláří - v Šanghaji nebo Pekingu. Jsme tu pro vás, bychom vám poskytli individuální asistenci a profesionální pomoc při rozvíjení vašich exportních aktivit.
Zpracoval kolektiv kanceláře CzechTrade v Číně (Šanghaj)
Zdroj: Dezan Shira & Associates
Egypt se potýká s vysokou inflací, nedostatkem deviz a celkově složitou ekonomickou situací. Přesto se zemi daří přitahovat rekordní objemy zahraničních investic, a to zejména díky obřím infrastrukturním projektům. Jedním z nich je i Nové administrativní hlavní město (New Administrative Capital, NAC), které vzniká přibližně 60 km východně od Káhiry.
Renault zvažuje zahájit výrobu průzkumných dronů na Ukrajině ve spolupráci se státem, což znamená posun automobilky směrem k obrannému průmyslu a podporu ukrajinské ekonomiky.
Slavný americký řetězec Macy’s vstupuje do nové fáze své historie. Společnost se rozhodla zaměřit na menší, modernější prodejny, které zákazníkům nabídnou komfortnější a přehlednější nakupování. Do roku 2026 plánuje otevřít desítky nových menších prodejen a zároveň zásadně modernizovat ty stávající. Cílem je posílit zákaznický zážitek, zefektivnit nabídku a lépe reagovat na aktuální nákupní zvyklosti.
V roce 2024 se do SAE přestěhovalo 7200 milionářů. Lákají je nízké daně, zabezpečení, nemovitosti i kvalitní životní styl.