Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu. Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
Čína chce být výrobní supervelmocí. Přečtěte si článek o příležitostech pro české firmy.
Aleš Červinka, ředitel zahraniční kanceláře v Pekingu, radí jak uspět na Čínském trhu.
Aleš Červinka vám představí Čínský trh a poradí jak na něm uspět
Čínský průmysl obráběcích a tvářecích strojů, jehož tržní hodnota přesahuje 200 miliard RMB, tedy přibližně 27,86 miliardy USD, je významně závislý na dovozu ze zahraničí, což vede k různým příležitostem pro mezinárodní spolupráci a investice, a je podporován značnými vládními pobídkami.
Po letech trpělivého otvírání čínského trhu tam uspěl výrobce hlasů do harmonik ze severočeských Loun. Rodinné firmě Harmonikas i při vývozu do dalších zemí kupodivu pomohla pandemie. Naopak o ruský trh coby harmonikářskou velmoc nyní kvůli válce společnost přišla.
Celosvětová pandemie covid-19 mění svět a vytváří nové příležitosti a výzvy pro exportně orientované firmy. Zahraniční kanceláře CzechTrade registrují příležitosti v daných destinacích, vytvářejí partnerství českým výrobním společnostem a jsou jim nápomocni při vstupu a upevnění pozice na trhu.
Kvůli nedostatku dopravních kontejnerů na přelomu roku raketově vzrostla cena nákladní dopravy uvnitř Evropy i na trase do Asie. Navíc se prodlužuje čekací doba, než se zboží vůbec podaří na cestu vyslat. Přetížené loďařské firmy ještě ke všemu hlásí neblahý historický rekord – přesně polovina zboží dopluje k cíli se zpožděním. Kritická situace netrápí jen české vývozce. Doléhá i na dovoz a další tuzemské firmy, které marně vyhlížejí subdodávky dílů z Východu.
Čína zavádí ve vybraných městech nové kolo uvolněných limitů pro zahraniční investice, které umožňují zahraniční investice do buněčné a genové terapie a do nemocnic ve stoprocentním zahraničním vlastnictví. Tento krok odráží pokračující snahu Číny přilákat více zahraničního kapitálu a dále otevřít svou ekonomiku.
Čínský trh s regulací hmotnosti je na vzestupu, poháněný zdravotním vědomím a rostoucími příjmy, přičemž hlavní a rozvíjející se hráči využívají inovativní strategie, aby uspokojili různé potřeby spotřebitelů navzdory regulačním a konkurenčním výzvám.
Rozvíjející se čínská průmyslová odvětví představují pro zahraniční investory a společnosti množství nových příležitostí. Tato odvětví jsou podporována podpůrnými a pobídkovými politikami a skrývají v sobě obrovský růstový potenciál.
Nový pětiletý akční plán se snaží podpořit urbanizaci v Číně zavedením řady politik, které venkovských migrantů usnadní usadit se ve městech. Plán zahrnuje další reformu systému pro registrace domácností, poskytnutí více příležitostí pro migranty v oblastech práce, vzdělávání a odborné přípravy a zlepšení městského plánování a infrastruktury služeb.
bchodní partnery bývalého Československa (především ve strojírenství). Čína také figuruje na seznamu prioritních zemí schváleném vládou ČR v rámci Exportní strategie ČR pro období 2012-2020.
Uplatnění na čínském trhu najdou výrobky vysoce sofistikované, těžko okopírovatelné hi-tech produkty a technologie s vysokou přidanou hodnotou. České firmy mají řadu takovýchto špičkových výrobků, které mají s vynaložením určitého úsilí a investic velkou šanci na čínském trhu uspět. Důkazem toho je fakt, že se již řada českých společností dokázala i přes všechny překážky v Číně prosadit.
Podrobné teritoriální informace o čínské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz/cina.
Časové pásmo
Celá země používá jedno časové pásmo GMT +8 hodin.
Zmapujte trh
Čína je velmi specifický a komplikovaný trh, i když se světem nešíří pandemie. Je potřeba si ujasnit, že je to opravdu trh, na který se chcete pokusit vstoupit. Je důležité si udělat alespoň základní přehled o trhu, konkurenčním prostředí, cenové hladině, legislativních bariérách, celní a daňové zátěži atd. a vyhodnotit potenciální konkurenceschopnost svého produktu. Je možné využít i momentálně bezplatných služeb zahraničních kanceláří CzechTrade, které jsou v Číně celkem tři (Peking, Šanghaj a Chengdu) a jsou schopné s takovýmto průzkumem trhu pomoci.
Vstup na čínský trh
V dalším kroku je vhodné si ujasnit způsob vstupu na trh. Zda zvolit vlastní přítomnost (finančně a časově poměrně náročné) či zvolit vstup v zastoupení pomocí distributora/agenta. Další variantou je pak vstup prostřednictvím e-commerce, který je obzvláště nyní na vzestupu a tento segment trhu zdaleka není plně saturovaný. S vyhledáním potenciálních obchodních partnerů opět mohou pomoci zahraniční kanceláře CzechTrade. Vyhledané a oslovené kontakty předá české společnosti, nicméně jsou schopny i začít komunikaci a ověřit prvotní zájem o výrobek/službu. Tento krok doporučují, neboť je velmi nepravděpodobné, že by čínská firma reagovala na anglicky psaný email neznámé české společnosti. Všechny zahraniční kanceláře CzechTrade jsou schopny telefonicky v čínštině oslovit dané firmy a navázat tak prvotní komunikaci.
Dalším doporučeným krokem je pak návštěva či účast na vybraných veletrzích a výstavách v Číně, kde je možnost setkat se již osobně s příslušnými potenciálními čínskými obchodními partnery, a zároveň tím získat i tolik potřebnou zpětnou vazbu na nabízený produkt či službu od čínských návštěvníků.
Čínština
Čína je vyspělým trhem a šanci na úspěch mají opravdu jen světově konkurenceschopné produkty či technologie, luxusní produkty s dlouhou tradicí, anebo ty, které na trhu zatím nejsou. Nicméně i v tomto případě je nezbytná jazyková lokalizace, aneb bez čínštiny to nejde. I pro prvotní oslovení je potřeba mít alespoň krátké představení firmy a nabízených produktů v čínštině. V případě dalšího vývoje je na zvážení překlad webových stránek, katalogu produktů, vizitek do čínského jazyka.
E-commerce
Čína má 810 milionů internetové populace, přes 600 milionů obyvatel využívá internet k nákupům. Jedná se tedy s výrazným předstihem o největší online trh. Segment čínské e-commerce roste pravidelně tempem kolem 20 % za rok, nyní se však očekává další zrychlení. Rostoucí význam čínské e-commerce, která se již nyní podílí téměř ze 40 % na veškerém retailovém obratu, je zároveň dobrou zprávou pro české firmy. Vybudovat fungující e-shop na čínských platformách není jednoduché, ale je to levnější než například vybudovat retailovou síť. I nadále je navíc možnost využít cross-border e-commerce, kdy není nutné získávat čínské certifikace výrobků. Agentura CzechTrade tyto trendy sleduje a je připravena poskytnout českým firmám pomoc.
Odkazy:
„Úloha CzechTrade v našem uplatnění na čínském trhu byla nezaměnitelná. Už od prvního setkání v roce 2013 nám agentura velmi aktivně pomáhala s organizací seminářů, výstav, prezentací i obchodních schůzek. Je to především osobní zásluha vedoucího zahraniční kanceláře v čínském Chengdu Ladislava Granera. Děkujeme."
Michal Markovič
„Spolupracujeme s ředitelem regionálního centra CzechTrade v Číně Alešem Červinkou, což je člověk na svém místě. Stejně jako v arabských zemích je i v Číně důležité mít záštitu státu. Vystavujete-li na společném stánku zaštítěným Českou republikou, čínští partneři vás vnímají lépe."
Tomáš Haase
jednatel
„Spolupráce s pracovníky čínské pobočky CzechTrade a účast na veletrhu ISPO Beijing 2016 přinesla výsledky. Perfektní znalost prostřední, trhu, lokální kolegové, kteří nám v začátku významně pomohli například i s překlady marketingových a obchodních materiálů, byly prvky, bez kterých bychom si oťukávat čínský trh sotva troufli."
Lenka Fejfarová