Ve Francii probíhá intenzivní vyjednávání o státním rozpočtu na rok 2025. Vláda premiéra Michela Barniera navrhuje rozsáhlé fiskální úpravy, které zahrnují snížení veřejných výdajů o 40 miliard eur a zvýšení daní o dalších 20 miliard eur. Tento balíček opatření má snížit deficit, který v roce 2024 podle odhadů dosáhne 6,1 % HDP, daleko nad limitem EU stanoveným na 3 %.
Barnier rovněž uvedl, že se Francie bude muset řídit evropskými fiskálními pravidly až do roku 2029. Mezi navrhované změny patří zvýšení daní pro velké korporace, zdanění odkupu akcií a vyšší poplatky za letenky. Vláda také plánuje zvýšit daně pro nejbohatší vrstvy.
Očekává se, že tyto kroky přinesou významné příjmy, ale budou čelit silné opozici ze strany podnikatelských kruhů a odborů. Současně dojde ke zredukování veřejných výdajů, což zahrnuje i úspory v oblasti školství a odklad zvyšování důchodů.
Úsporné kroky přicházejí v době, kdy francouzská ekonomika čelí stagnaci a vysoké inflaci, což snižuje kupní sílu domácností. Vláda doufá, že opatření pomohou znovu nastolit fiskální rovnováhu, ale kritici varují, že by mohla zpomalit ekonomickou aktivitu a vyvolat veřejné protesty.
Zpracoval tým zahraniční kanceláře CzechTrade Francie.
Zdroj: lesechos.fr
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.
Na Letišti Václava Havla Praha zahájila provoz nová nákladní linka. Zboží mezi Prahou a čínským městem Čcheng-tu nově přepravuje letecká společnost Central Airlines.
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.