V roce 2024 vypili Gruzínci rekordní množství piva - 46 litrů na osobu! Tento potravinářský sektor je čím dál více atraktivní pro dodavatele nových technologií a ingrediencí. Kancelář CzechTrade v Tbilisi v této souvislosti organizuje podnikatelskou misi do Gruzie, na kterou vás zve!
Gruzínci pijí více piva – podle údajů zveřejněných marketingovou společností TBC Capital byla v roce 2024 průměrná spotřeba 46 litrů piva na obyvatele.
Jedná se o téměř 30 % navýšení oproti roku 2020 a Gruzie se tímto dostala ve spotřebě zlatavého moku na obyvatele před státy jako třeba Portugalsko, Itálie, Řecko, Moldavsko, sousední Arménie nebo Ázerbájdžán. Gruzie však stále znatelně zaostává za pivními lídry – Českem, Německem, Polskem a Rakouskem, kde se na osobu ročně vypije více než 100 litrů piva.
V roce 2024 bylo v Gruzii uvařeno 127 milionů litrů piva, což představuje nárůst pouze o 1 %. Tržby pivovarníků se však zvýšily o 8 % a dosáhly 334 milionů lari, což je způsobeno především rostoucími cenami. Průměrná maloobchodní cena litru piva byla 2,8 lari a inflace v tomto odvětví činila 10 %.
Navzdory růstu cen se 87 % piva spotřebovaného v zemi vyrábí lokálně. Dovážené produkty tvoří 13 %, ale poptávka po nich také roste spolu s růstem celkové spotřeby. V roce 2024 bylo do země dovezeno 15,5 tisíce tun zahraničního piva, oproti 11,7 tisíci tun v předchozím roce. Největším dodavatelem je Německo s podílem 31 %. Dále následují Rusko (17 %), Turecko (15 %) a Česká republika (7 %).
Vývoz piva se v ročním srovnání minulý rok snížil z 6,9 tisíce tun na 5,9 tisíce tun. Gruzínské pivo nejvíce nakupuje Kazachstán (31 % celkového objemu exportu), Arménie (18 %) a Rusko (8 %).
V tomto odvětví působí poměrně mnoho producentů a jsou zde zajímavé obchodní možnosti pro dodavatele technologií, strojů a zařízení, spotřebních materiálů atd.
Inovace, nové přístupy a vylepšené technologie jsou důležitou součástí strategie a úspěchu těchto společností. Všechny tyto firmy neustále hledají nové technologie ke zlepšení jejich produkce a produktivity práce. To vše dává zahraničním výrobcům šanci vstoupit na gruzínský trh a získat zde nové, spolehlivé partnery.
V této souvislosti nabízí zahraniční zastoupení CzechTrade Gruzie českým firmám jedinečnou možnost při minimálních finančních nákladech získat nové osobní obchodní kontakty a vidět reálnou situaci přímo v teritoriu.
V průběhu několika dní budou mít zástupci českých firem možnost navštívit výrobní zázemí významných gruzínských producentů minerálních a stolních vod, piva, destilátů, obecně tedy alko-nealko produkce a na místě s představiteli těchto firem projednat možnosti další možné spolupráce. Akce se bude konat na přelomu září a října tohoto roku.
Nahlédněte do kalendáře akcí na Misi nápojářů do Gruzie nebo se obraťte na gestory akce z pražské centrály CzechTrade nebo přímo na naši zahraniční kancelář CzechTrade Gruzie.
Napsala zahraniční kancelář CzechTrade Gruzie.
Český technologický startup TopK oznámil v červenci investici ve výši 5,5 milionu dolarů. Mezi investory jsou i významné americké fondy, které podpoří další rozvoj produktu a expanzi na severoamerický trh.
Revoluční posuny v technologiích i postupech pěstitelů napomáhají zvyšování produkce a také ve větší odolnosti samotných rostlin.
Zvýšené globální napětí v obchodní politice vytváří novou příležitost pro firmy z EU. Španělsko si aktivně buduje pozici distribučního a obchodního uzlu mezi Evropou a zeměmi, jako jsou Brazílie, Mexiko, Indie a Maroko a české firmy mohou být u toho.
Téměř 85 % zdrojů Národního plánu obnovy a odolnosti (PNRR) bylo aktivováno. Znamená to, že 161 mld. eur bylo propojeno s projektem, který byl zahájen a nyní dosáhl jedné z různých fází implementace. V některých případech byly zdroje národního plánu obnovy a odolnosti podpořeny národním spolufinancováním, čímž se celková částka mobilizovaných veřejných prostředků zvýšila na 207 mld. eur. I soukromí příjemci pobídek přispěli částkou ve výši 12,5 mld. eur.