Ekonomové předpokládají, že indický hrubý domácí produkt poroste v roce 2025 o 6,5-7 %, přičemž očekávání trhu jsou ještě vyšší. Se sedmiprocentní prognózou se shoduje jak Indická národní banka tak i jiné agentury, mezi nimi třeba Mezinárodní měnový fond nebo Asijská rozvojová banka (ADB).
Například Mezinárodní měnový fond upravil svou prognózu růstu Indie v letech 2024-25 z 6,8 % na 7 % s odkazem na zlepšení soukromé spotřeby, zejména ve venkovských oblastech, a to navzdory náročným globálním i domácím hospodářským podmínkám. Světový ekonomický výhled od MMF rovněž předpovídá Indii v letech 2025-26 růst HDP o 6,5 %.
Současná úroveň indického HDP se blíží trajektorii před pandemií. Globální finanční trhy v uplynulém roce vystoupaly do nových výšin a investoři vsadili na globální ekonomickou expanzi. „Jakákoli korekce zvýšeného ocenění finančních trhů však může mít důsledky pro finance domácností a ocenění podniků a negativně ovlivnit vyhlídky růstu," poznamenává indická ministryně financí Unie Nirmala Sitharamanová. Dále uvedla, že v odvětví informačních technologií došlo v roce 2024 ke zpomalení náborových aktivit.
Další výzvou pro Indii je dosažení 500 GW energie z obnovitelných zdrojů, přičemž je nutné realizovat investice za 334 mld. eur, a tímto je nezbytné mobilizovat finanční prostředky a investice a vyřešit otázky získávání pozemků. Také bylo zmíněno, že cíl výroby zeleného vodíku podléhá různým omezením na straně poptávky a nabídky. Navíc zelený vodík se vyrábí z obnovitelných zdrojů energie již nyní čelí problémům, jako jsou přerušovaná výroba nebo obrovské nároky na půdu pro výrobu solární a větrné energie.
Hospodářský přehled připravuje ekonomické oddělení odboru ekonomických záležitostí ministerstva financí pod vedením hlavního ekonomického poradce. Očekává se, že nadcházející průzkum zhodnotí rozsah hospodářského oživení a posoudí růstový potenciál Indie. Také se předpokládá, že nastíní budoucí scénáře a navrhne politická řešení. Ekonomové naznačují, že průzkum by se mohl zabývat klíčovými otázkami, jako jsou strategie na podporu růstu zpracovatelského průmyslu a udržení rychlého růstu uprostřed pomalého globálního růstu a obchodu.
Zdroj: https://www.business-standard.com/
Zpracoval tým: CzechTrade Indie - Bengalúru
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Ontarijská vláda předpokládá na letošní fiskální rok schodek desetinásobně větší oproti predikcím z podzimu 2024, zejména kvůli obchodnímu sporu se Spojenými státy americkými.