Mezivládní výbor pro světové kulturní a přírodní dědictví UNESCO doporučil přidat tradiční výrobu japonského rýžového vína saké a destilovaného šóčú na seznam nehmotného kulturního dědictví.
Konečné rozhodnutí o zařazení výrobního postupu, jehož základ tvoří fermentace rýže pomocí plísně kódži a jenž je jedinečný díky současnému vícefázovému kvašení v jedné nádobě, na prestižní seznam má padnou v průběhu prvního prosincového týdne během zasedání mezivládního výboru UNESCO v Paraguayi. Pokud dojde ke schválení, bude se jednat již o 23. položku Japonska v této kategorii, a saké se šóčú se zařadí po bok světoznámých kulturních ikon jako jsou tradiční divadelní formy nó, kabuki a bunraku nebo japonská kuchyně wašoku.
Výrobci tohoto alkoholického nápoje, o kterém se zmiňují již čínské kroniky z 3. století, věří, že zařazení na seznam nehmotného kulturního dědictví přispěje k většímu povědomí o jejich řemeslu a zachování této tradice i pro příští generace. Spotřeba saké a šóčú totiž v posledních desetiletích v konkurenci jiných alkoholických nápojů setrvale klesá, a mezinárodní uznání napomůže zvýšit zájem jak u domácích, tak i u zahraničních konzumentů.
Načasování zařadit do seznamu UNESCO přichází ve správnou chvíli i pro japonské importéry. Hodnota vyvezeného saké vloni poprvé po 13 letech růstu zaznamenala pokles, když se meziročně propadla o 13 % na přibližných 275 mil. dolarů, a mezinárodní uznání by tak zcela jistě napomohlo k návratu na vzestupnou trajektorii.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Mainichi, Sakurasakaten
ELEC Expo 2025 v Maroku představuje historicky největší příležitost pro české firmy k prezentaci a expanzi na africké trhy v elektrotechnice a obnovitelných zdrojích.
Tato iniciativa zapojením nových technologií dále posílí pozici Kanady ve světě jako jednoho z lídrů ve výrobě baterií.
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.