Japonský parlament schválil zákon, který od příštího fiskálního roku zavádí národní systém obchodování s emisními povolenkami. Po vzoru Evropské unie a Jižní Koreje umožní stovkám velkých firem obchodovat s nevyužitými emisními kredity.
Zákon, jenž v květnu přijali japonští zákonodárci, se v první fázi dotkne zhruba 300 až 400 podniků, které v současnosti produkují více než 100 000 tun oxidu uhličitého ročně, a zasáhne tak zejména energeticky náročná odvětví, jako je ocelářství a automobilový průmysl.
Cílem nového zákona, při jehož tvorbě se vláda inspirovala podobnými modely z EU či Jižní Koreje, je urychlit ekologickou transformaci a snížit uhlíkovou stopu japonského průmyslu.
Systém obchodování bude fungovat na principu přidělování emisních stropů. Pokud firmy překročí stanovený limit, budou muset na burze nakoupit emisní kredity od subjektů, které své limity nepřekročily. Zákonem dotčené podniky v současnosti odpovídají za přibližně 60 procent domácích emisí skleníkových plynů a v dalších fázích vláda plánuje systém rozšířit na širší okruh firem a zároveň postupně snižovat povolené limity emisí.
Podle odborníků však může nový systém přinést i vedlejší dopady. Náklady na dekarbonizační opatření by firmy mohly promítnout do cen svých výrobků a služeb a negativně tak dopadnout na koncové spotřebitele. Kabinet proto paralelně připravuje podpůrná opatření, jako jsou dotace či daňové úlevy na investice do čistých technologií.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Mainichi
Zvýšené globální napětí v obchodní politice vytváří novou příležitost pro firmy z EU. Španělsko si aktivně buduje pozici distribučního a obchodního uzlu mezi Evropou a zeměmi, jako jsou Brazílie, Mexiko, Indie a Maroko a české firmy mohou být u toho.
Maroko se stále výrazněji prosazuje jako atraktivní trh s rostoucím významem pro zahraniční obchod. Stabilní prostředí, dynamický rozvoj a strategická poloha z něj činí zajímavou příležitost pro české exportéry.
Pokud právě atestujete dokumenty ve Spojených arabských emirátech, případně se na to v dohledné době chystáte, věnujte pozornost následující informaci.
Počet domácích mazlíčků v chilských domácnostech je od doby pandemie na vzestupu. Švýcarská firma Nestlé se tak rozhodla upevnit svoji pozici jedničky na chilském trhu a do zvětšení plochy distribučního centra pro svoji značku Purina investuje 30 milionů dolarů.