Maroko se stále výrazněji prosazuje jako atraktivní trh s rostoucím významem pro zahraniční obchod. Stabilní prostředí, dynamický rozvoj a strategická poloha z něj činí zajímavou příležitost pro české exportéry.
Již dávno nejde jen o další zemi v Africe. Maroko se během posledních let vyprofilovalo jako stabilní, rychle rostoucí a strategicky umístěný trh, který nabízí výjimečné příležitosti pro zahraniční investory i exportéry. České firmy mají navíc co nabídnout – zejména v oblasti potravinářství, agroprůmyslu, energetiky, stavebnictví, elektro či automotive. A právě teď je správný čas začít.
Důvody, proč se marockému trhu vyplatí věnovat, jdou hluboko pod povrch běžných statistik. Zásadní roli tu hraje proměna demografie. Do roku 2050 vzroste počet obyvatel o téměř 10 milionů, přičemž výrazně poroste podíl městského obyvatelstva. Zatímco dnes žije ve městech zhruba 60 % Maročanů, za čtvrt století to bude přes 73 %. Spotřeba se tak bude stále více koncentrovat do městských aglomerací, a s tím poroste poptávka po značkovém zboží, moderních formátech retailu, rychlé logistice i e-commerce.
Zároveň se proměňuje věková struktura obyvatel. Zatímco počet malých dětí klesá a trh s dětskými produkty bude vyžadovat větší důraz na kvalitu a inovaci, výrazně roste skupina seniorů. Jen za jednu generaci se počet lidí nad 60 let více než ztrojnásobí. To otevírá prostor pro firmy nabízející funkční potraviny, zdravější varianty produktů nebo řešení podporující aktivní životní styl ve vyšším věku. Zásadní roli ale bude hrát i spotřebitelsky nejsilnější skupina – lidé mezi 15 a 59 lety, jejichž počet do roku 2050 výrazně vzroste. Právě oni budou určovat tempo spotřeby.
Geograficky se růst soustředí do pěti regionů – Casablanca-Settat, Rabat-Salé-Kénitra, Marrakech-Safi, Fès-Meknès a Tanger-Tétouan-Al Hoceima – které budou v příštích letech tvořit více než tři čtvrtiny veškerého populačního přírůstku. Právě zde by měly exportní strategie českých firem začínat.
Jedním z nejatraktivnějších sektorů je potravinářství. Česká značka Emco je ukázkovým příkladem toho, že i bez lokální výroby lze na marockém trhu uspět – navzdory konkurenci ze Španělska, Francie, Itálie nebo Polska. Ačkoli konkurence sílí, prostor pro další hráče tu stále je. Většina FMCG obratu se dnes odehrává v tradičním retailu, který tvoří přibližně 85 % trhu. Jde o extrémně fragmentované prostředí založené na osobních vztazích, důvěře a rychlosti zásobování. Ve městech se nachází desítky tisíc malých potravin, mlékáren, stánků a obchodů, které tvoří páteř lokální distribuce.
Zároveň roste moderní obchod, který zatím tvoří jen patnáct procent trhu, ale díky novým proximity formátům (jako Marjane City nebo Carrefour Express) si postupně získává prostor ve čtvrtích s vyšší kupní silou. Města se stávají centry spotřeby, a s tím se mění i nákupní chování.
Rychlý nástup zažívá e-commerce, zejména díky aplikacím jako Glovo, které dnes fungují ve více než čtyřiceti marockých městech a propojují tisíce prodejen napříč aglomeracemi. Glovo už dávno není jen platformou pro rozvoz jídla – stává se významným prodejním kanálem i pro značky ze segmentu FMCG.
Díky bohatým primárním zdrojům a podpoře zpracovatelského průmyslu představuje Maroko také ideální základnu pro výrobu. Ročně vyprodukuje přes dva miliony tun ovoce a zeleniny, 2,6 miliardy litrů mléka a více než 140 tisíc tun olivového oleje. Země má navíc rozsáhlé zkušenosti s pěstováním aromatických a léčivých rostlin a vytváří podmínky pro lokální i zahraniční investice do zpracování a exportu.
Maroko zkrátka nabízí kombinaci růstu, stability a strategické polohy, která z něj činí ideální odrazový můstek nejen pro severní a západní Afriku, ale také pro evropské a blízkovýchodní trhy. České firmy, které vstoupí na trh včas, mohou získat náskok před druhou vlnou značek z netradičních exportních zemí, které v Maroku právě začínají působit.
Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Maroko.
Zvýšené globální napětí v obchodní politice vytváří novou příležitost pro firmy z EU. Španělsko si aktivně buduje pozici distribučního a obchodního uzlu mezi Evropou a zeměmi, jako jsou Brazílie, Mexiko, Indie a Maroko a české firmy mohou být u toho.
Pokud právě atestujete dokumenty ve Spojených arabských emirátech, případně se na to v dohledné době chystáte, věnujte pozornost následující informaci.
Počet domácích mazlíčků v chilských domácnostech je od doby pandemie na vzestupu. Švýcarská firma Nestlé se tak rozhodla upevnit svoji pozici jedničky na chilském trhu a do zvětšení plochy distribučního centra pro svoji značku Purina investuje 30 milionů dolarů.
Ani měsíce intenzivních jednání nezajistily Japonsku výjimku ze série nově zaváděných amerických cel. Nová sazba dokonce představuje jednoprocentní nárůst oproti původnímu dubnovému oznámení.