V období mezi červnem až zářím 2024 vzrostla japonská ekonomika meziročně o 0,9 %, a to především díky vyšší spotřebě.
Spotřeba, která tvoří více než polovinu japonského hospodářství, posílila v posledním čtvrtletí meziročně o 0,9 %. Pozitivně ji ovlivnily vyšší letní zaměstnanecké prémie či jednorázová 40tisícová sleva na dani z příjmu, jež byla v červnu mimořádně schválena japonskou vládou. Spotřeba vzrostla i díky hromadění trvanlivých potravin a vybavení pro přírodní katastrofy, které propuklo zkraje srpna poté, co bylo oficiálnímu úřady vydáno varování o zvýšené riziku mega zemětřesení.
Japonskou ekonomiku naopak brzdily slabší kapitálové investice (pokles meziročně o 0,2 %) a nepříliš vysoký růst objemu exportu (meziročně 0,4 %, v minulém čtvrtletí 2,6 %). Analytici varují, že faktory jako oslabující jen (v listopadu dosáhla jeho hodnota oproti dolaru čtyřměsíčního minima) či nejistota na globálních trzích způsobená blížícím se nástupem nové americké administrativy, by se mohly v následujících měsících negativně projevit na cenách importovaných komodit, a výrazně tak posílit inflaci.
Sílící inflace se již odráží v indexu reálné mzdy, který v srpnu a září zaznamenal pokles dva měsíce po sobě. Vývoj japonské ekonomiky v posledním čtvrtletí letošního roku tak bude podle odborníků záviset především na náladě domácích spotřebitelů a jejich reakcích na tyto vnější faktory.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Mainichi
Britský McLaren se spojil se startupem Forseven, který je financován investiční skupinou z Abu Dhabi. Toto nečekané spojení slibuje rozšíření McLarenu a nový směr pro automobilový průmysl.
Zahraniční kancelář CzechTrade Kazachstán zorganizovala ve dnech 21.-25. února Misi českých firem v oboru pekárenských technologií. Na misi jsme zaměřili především na zjištění exportního potenciálu českých firem v Kazachstánu a Kyrgyzstánu.
S rekordním obratem a ambiciózní expanzí za 16 miliard eur posiluje Rewe svou pozici jednoho z nejsilnějších hráčů evropského maloobchodu.
S cílem proniknout na japonský trh či posílit své stávající obchodní kontakty se ve spolupráci s agenturou CzechTrade zúčastnili prestižního veletrhu zástupci českých firem, výzkumných center a Českého optického klastru.