Japonský ocelárenský gigant Nippon Steel úspěšně završil akvizici americké firmy U.S. Steel v hodnotě téměř 15 miliard dolarů. Spojené státy schválily obchod pod podmínkou udělení tzv. zlaté akcie, která vládě zajišťuje právo veta v klíčových otázkách.
Transakce mezi japonskou skupinou Nippon Steel a americkým výrobcem U.S. Steel byla dokončena po získání souhlasu amerických úřadů. Původní dohoda čelila nesouhlasu prezidenta Bidena kvůli obavám o zachování pracovních míst a výrobních kapacit na území Spojených států. Změna nastala až po jednání s výborem CFIUS a souhlasu ze strany prezidenta Trumpa, což umožnilo akvizici v hodnotě 14,9 miliardy dolarů finalizovat.
Součástí schválené dohody je zavedení tzv. zlaté akcie, která americké vládě poskytuje pravomoci blokovat klíčová rozhodnutí společnosti, včetně uzavírání továren či přesunu výroby mimo USA. Nippon Steel se současně zavázala investovat 11 miliard dolarů do modernizace amerických provozů do roku 2028, v reakci na požadavek zachovat pracovní místa a výrobní kapacity v zemi.
Spojením obou firem vzniká čtvrtý největší producent oceli na světě s výrobní kapacitou 86 milionů tun ročně. Od transakce se očekává nejen posílení konkurenceschopnosti amerického ocelářství díky japonským technologiím, ale i širší debata o zahraničních investicích v odvětvích citlivých na národní bezpečnost.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Asahi, Nikkei
Zvýšené globální napětí v obchodní politice vytváří novou příležitost pro firmy z EU. Španělsko si aktivně buduje pozici distribučního a obchodního uzlu mezi Evropou a zeměmi, jako jsou Brazílie, Mexiko, Indie a Maroko a české firmy mohou být u toho.
Maroko se stále výrazněji prosazuje jako atraktivní trh s rostoucím významem pro zahraniční obchod. Stabilní prostředí, dynamický rozvoj a strategická poloha z něj činí zajímavou příležitost pro české exportéry.
Pokud právě atestujete dokumenty ve Spojených arabských emirátech, případně se na to v dohledné době chystáte, věnujte pozornost následující informaci.
Počet domácích mazlíčků v chilských domácnostech je od doby pandemie na vzestupu. Švýcarská firma Nestlé se tak rozhodla upevnit svoji pozici jedničky na chilském trhu a do zvětšení plochy distribučního centra pro svoji značku Purina investuje 30 milionů dolarů.